Alla inlägg under mars 2015

Av Ann - 30 mars 2015 07:30

Dear friends!
I'm not having very good internet here in Denmark. I'll be back in a week :-)

Av Ann - 27 mars 2015 00:00

So, now I have dived into module 2. Gosh, it´s a lot of information but it is so useful! ST Mastery really offers you a great system with tools. You learn how to master your thoughts, feelings and energy, You learn about observing and producing aids and about observing and producing halfhalts (I love the distinction between observing and producing, it´s very useful). You learn about the independent seat and you learn a lot of other things.  Wow... Marijke must for sure be a master of time fixing this education and training system, with all that material, assignments and Master Mind sessions included :))

Well, my insights then; It feels like I earlier has been searching for something in my riding without having a clear mind of what I wanted. And even if I found what I searched for sometimes I didn´t always have the knowledge to recognize or take care of it (it sounds a bit crazy, doesn´t it? ;))  )...  But now I think I understand better what I want (among other things a better LFS), and most of all I have "know-how" tools to get it and tools to systematically synchronize better with my horse. Of course we have to practise, a lot... 


Next module, nr 3, is about groundwork. It feels good to learn more about the "basics of basics" and just do everything from the beginning, with "new" eyes :)
 #StraightnessTraining  #ArtofRiding   #Ridkonst  #Dressyr

Av Ann - 26 mars 2015 00:00

Skulle jag någon mer gång beklaga mig över min obalanserade sits eller att Venus inte är mellan hjälperna, snälla ni påminn mig om att räta upp min vänstersida!!! Igår kom jag på den främsta orsaken till de två senaste passens obalans. Återigen har jag börjat hänga åt vänster, krympa ihop i bröstkorgen samma sida och säcka ihop i bröstryggen. Man är så fokuserad på att känna efter om hästen sticker ut med den ena eller andra bogen, om bakbenen och bröstkorgsrotationen är på plats och om hästen följer den "statiska" sitsen. Men om då den statiska sitsen säger att vi ska hänga till vänster, ja då gör ju hästen det oavsett om jag ber om öppna, sluta eller bara LFS på spåret (Lateral bending, Forward down, Stepping under). Och hur mycket jag än försöker korrigera med halvhalter, skänklar och indirekta tyglar så kommer tyngdpunkten ändå att vara förskjuten snett fram mot vänster bog så länge jag själv inte rätar upp mig. Nåja, nu ska det bli slut på det!  Jag ska ta ett mjukt pass på löpbandet under dagen och försöka få koll på tyngdpunkten igen (löpbandet är faktiskt otroligt bra med tanke på just detta). På lördag planeras dessutom ett besök hos Anna Gunnarsson, feldenkraisterapeut. Influensan har medfört ett ofrivilligt uppehåll men nu ta mig tusan ska det tas tag i träning och kroppsmedvetenhet igen! :)


Suddig bild som vanligt. Min högeraxel sticker ofta fram i högervarvet och vänsteraxeln tynger nedåt på utsidan. Detta som en effekt av att jag inte "utvidgar" och "andas" ordentligt med min vänstra sida av bröstkorgen. Problemet med den blockerande högeraxeln har funnits under så många år jag kan minnas men det var först på senaste kursen för Hanna Engström som vi kom närmare den egentliga orsaken.  Med övning så går detta att naturligtvis att ändra till det bättre :)

 


#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining 

Av Ann - 25 mars 2015 00:00

Ja nu så är det minsann förberedelser på gång. Bilen har fått sommardäck, hästtransporten är nyservad, reseapoteket är påfyllt och veterinärbesiktning är inbokad. Jag brottas med de sista influensasymtomen och försöker ta det lugnt samtidigt som undervisningen går på högvarv inför kommande uppehåll. På söndag så är det nämligen dags för mig att åka med Venus ned till Bent Branderup i Danmark som veckoelev. Ska naturligtvis bli hur kul som helst! :) Självklart dyker mina gremlins upp och spökar. De tjattrar elakt; "Sista träningspasset gick ju inte speciellt bra. Du har inte gjort läxan ordentligt", "Vilken utveckling har det egentligen skett sedan sist?",  "Nu sitter du ju som en kratta igen" och "Det där arbetet vid hand på utsidan av hästen som du har så svårt för, det har du ju inte jobbat med på ett par månader. Ojojoj, hur ska detta gå? ".

Men tji får sig gremlinsen! De får åka ut med huvudet före nu ;) Jag tittade precis på ett par inspelningar från veckan förra året då jag bland annat gjorde groundwork- och longerprovet och även ett par pass vid hand och uppsuttet. Och jodå, vi har så klart att jobba på men det har definitivt skett en ganska rejäl utveckling hos både mig och Venus sedan dess. Så bra det är med kamera. Jag hade faktiskt glömt hur svårt vi hade det för ett år sedan... :))  Så det där arbetet vid hand, det tar vi när det kommer och då har vi resurser att kunna ta till oss mycket mer av Bents vägledning än vad vi hade i april 2014. Framför allt ska jag kommande vecka ha kul med min häst, jag ska tänka positivt (!) och försöka få henne att förstå att hon faktiskt är den bästa och vackraste i hela världen <3


Bilder i repris från veckan i Danmark förra året. Även om det är väldigt nyttigt för skolandet av handen så är positionen på utsidan av hästen inte helt lätt, speciellt inte när hästens manke är hög och lång...

 


Groundwork- och longerprovet blev avklarat

 

#Ridkonst  #Dressyr 

Av Ann - 22 mars 2015 08:00

Äntligen en morgon då jag vaknar och känner mig något piggare :D Och vet ni vad? Trots eller kanske tack vare min låga energi så hade jag och Venus igår ett pass som var utöver det vanliga! Och tack vare sjukveckan så har jag haft desto mer tid att läsa! Inget ont som inte har något gott med sig  ;)

Jag lär mig så mycket nu och försöker planera träningen enligt alla de tips Marijke ger i Mastery-utbildningen så att jag får ett bra upplägg och innehåll i uppvärmning, ridning/markarbete och nedvarvning. Det är till väldigt stor hjälp att ha ramverk, olika strategier och verktyg att ta till. Jag kan slappna av och tänka t.ex att

"Nu i början av passet ska vi bara jobba i komfortzonen. Kul det ska bli att testa om hon svarar på bara mina tankar och energi." eller  "Nu är vi stretchzonen, här gnisslar det lite och hon är lite grinig precis nu, men det är ok! Jag får förklarat det jag vill och jag kan reparera skadan i relationen alldeles strax med hand-overledarskap."

Marijke lär också ut mycket användbart om hjälpgivning, om timing, om  "pressure" och eftergifter av alla slag. Jag har ju inte kunna träna så mycket denna vecka och jag ser fram emot allt att utforska. Marijke förklarar så bra och igår så lyckades jag för första gången någonsin tror jag ge en eftergift i ordets rätta bemärkelse, d.v.s inte bara  lätta på handen utan även ge eftergift i sitsen och framför allt mentalt. Venus blev sååå nöjd och vi gjorde tillsammans under "coachande ledarskap" vår första diagonalsluta med piruett i galopp. Piruetten var nog först Venus idé och jag tänkte ja, varför inte? I balans och med mjuka bakben blev det som om vi inte gjort annat. Fantastiska häst...



Tyvärr ville inte kameran få med galopparbetet men här kommer en bild från vår nedvarvning igår då vi provade lite "Liberty". Jag har inte börjat på Libertymodulen i ST ännu utan vi leker bara lite och det går framåt. Venus väljer allt oftare att följa istället för att gå ifrån mig  :)

 

#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr

Av Ann - 20 mars 2015 00:00

The three first assignments in ST Mastery are completed. Check! :) But of course I´m still processing the topics in my mind and I will for sure do so for a looong time. It pops up new insights every day and it´s really developing. I love it! :)


My current "Wheel of Mastery" (first assignment) - oh dear, I can´t get very far on the road with that one I can tell... Interesting is that when I tried to do my first wheel two weeks ago it looked quite different from the one I did in the assignment last weekend. I guess it means I´ve learned some important things about myself during this course.


About the personal goals. Of course I could set a lot of goals like "Within 4 weeks I will be able to ride shoulder and quarter in with collection" or "I want to update my squire-test within a year" and so on. But these goals are just about the riding part. Why don´t use the results from Wheel of Mastery and work even more on them? I surely want my "wheel" to get round as quickly as possible so I don´t bump off the road... So, I simply took my weekest areas and let them be focus for some of my goals. It felt like the right thing to do, this time.


And finally the Natural Asymmetri report. It really took some work... I mostly had an electric horse every time I tried to study her movements in freedom. I put her in another paddock to avoid deep mud and of course she got excited. She offered me shows of joy and beautiful movements. We had a great time but it was quite hard for me to evaluate her asymmetri :))
Well, at last I got some pictures and reflections. On the whole my horse still has the same asymmetri as four years ago BUT it´s much less and she moves in so much better balance! Her asymmetri is also not a problem when I´m sitting on her. It is just there, will probably always be and we can handle it. This also makes me hopeful about my own crooked body :) Some day I will find an even better balance, I just have to give it time and work on as I do!


Oh, it´s really bumpy on the road going on this wheel...
 

A bit excited? Oh yea :))

 

    

#Ridkonst  #ArtofRiding  #StraightnessTraining   #Dressyr 

  






Av Ann - 19 mars 2015 00:00

Nu börjar jag återhämta mig så smått från febern. Jag fick ställa in ett antal lektoner i tisdags och har faktiskt fått göra så även till idag vilket jag inte alls hade räknat med. Värken och tröttheten är kvar och mina lymfkörtlar hänger fortfarande som klasar med hasselnötter längs halsen så jag får nog ta det lite lugnt...


Men inget ont som inte har något gott med sig. Jag har haft lite energi att läsa i alla fall under sjukperioden. Av ST-programmets innehåll så har jag nu förstått att jag måste jobba mer på mitt ledarskap I relationen till Venus. Med detta så menas det inte att jag behöver vara mer auktoritär i min roll som ledare, tvärtom! Jag behöver lära mig anpassa mig efter situation och medvetet skifta mellan olika typer av ledarskap såsom det "auktoritära", "coachande" respektive "överlåtande" ledarskapet. Hur intressant som helst och jag känner att det här är ytterligare en viktig nyckel för att Venus och jag så småningom ska kunna finna till den där harmonin som jag eftersträvar. Visst har det hänt mycket positivt i Venus kropp och sinne på fyra år, kanske även hos mig själv, men det är klart att ribban höjs hela tiden och ledarskapsmodellen i ST verkar vara ett väldigt bra verktyg för samarbetet med hästen. För mig känns det lite som att börja om på nytt, inte så mycket praktiskt egentligen, utan främst i mitt förhållningssätt och sätt att se på hästen och vårt samarbete. Inte minst så ger ledarskapsmodellen också bra kunskaper i min roll som instruktör då jag ska hjälpa andra att finna en bra relation till sina hästar. Känns hur bra som helst att få komma igång och praktisera detta! :)


Suddig bild men igår trotsade jag influensan och tog faktiskt ett litet pass med Venus. Hade helt enkelt abstinens och var tvungen att känna hästryggen :)) Innan jag satt upp försökte jag mig på att inta ett "coachande" ledarskap en stund då Venus befann sig i sin "komfortzon". Jag fick återgå till den auktoritära stilen ett par gånger då Venus inte höll sig inom ramarna men därefter så bjöd minsann min donna på en öppnarörelse i "liberty" . YES!
   
#Ridkonst #StraightnessTraining  #Dressyr 

Av Ann - 16 mars 2015 00:00

Jag har fått ett tips av en ST-kompis att se en röd stoppskylt framför mig så snart jag kommer på mig med negativa tankar och känslor i träningen. Faktum är att igår tror jag att jag lyckades när jag satt där uppe på hästryggen. Samlingen i öppnan var lite svår. Tanken kom genast "det gick som vanligt inte" (STOP!). Jag började "hjälpa till" mer med sitsen vilket bara resulterade i spänning, vi kom i obalans och Venus började skjuta på med bakbenen. Och så började jag tänka "Så var vi där igen..." ( STOP!) Det blev istället till att stanna och reflektera över situationen och jag kom fram till:

"Jag har en fantastisk häst som läromästare, hon är lite obalanserad men välskolad från marken. Hon är väldigt känslig för hjälperna och ger mig som ingen annan feed back på det jag gör med sitsen. Jag har också rättat till mig själv en hel del och börjar få mer koll på min egen obalanserade kropp. Tänk vilken kul tid vi har framför oss nu. Klart jag kan göra öppnor och laborera i dessa från hästryggen! Blir samlingen i öppnorna inte perfekta så har väl det ingen betydelse? Visst jag spände mig denna gång men jag insåg ju faktiskt orsaken till obalansen direkt. Under åren har jag ju samlat på mig en hel del kunskap och jag delar glatt och pedagogiskt med mig av denna till mina elever som är nöjda. Nu får jag snällt dela med mig till mig själv också och sluta skälla så mycket på min egen ridning. Spänner jag mig så får jag väl helt enkelt testa att vara mjukare nästa gång. Vad händer då?"

Minsann om inte nästa öppnaförsök gick över förväntan ;)



Min fina pärla får kanske vackert rasta sig själv ett par dagar då jag just nu konstaterat att jag har feber

:(  Högre verkar tempen bli också då jag fortfarande frossar...  Attans också!  Sängen marsch!  :O  


#StraightnessTraining  #Ridkonst  #Dressyr


Skapa flashcards