Alla inlägg under oktober 2013

Av Ann - 26 oktober 2013 07:17

Nu go' vänner tar jag höstlovsledigt från bloggandet. Barnen börjar bli stora och man får ta vara på alla chanser man får att umgås :))

Vi ses åter på bloggen vecka 45!

Bifogar en bild från gårdagens träning med Elin L. Hon fick jobba med sin avlastningssits och med indirekt tygel. Riktigt kul pass :)

 

Av Ann - 25 oktober 2013 00:00

Jag får ofta frågan om vad som skiljer akademisk ridkonst ifrån dagens tävlingsdressyr. Jag har kommit på mig själv med att ge olika svar varje gång så nu försöker jag sortera tankarna  :))

"Målet och formgivningen är detsamma, det är bara en annan utbildningsgång" säger vissa. Njae, jag håller egentligen inte alls med där, det finns ju faktiskt ganska mycket som skiljer, inte bara i definition och förhållningssätt utan också i annat.

Min uppfattning (åtminstone just nu) är att bl.a formgivningen skiljer sig åt p.g.a att ridkonsten har levaden som mål för samlingen medan piaffen är den rörelse som anses ge högst samling inom tävlingsdressyren. Man har alltså olika samlingsgrad som mål vilket ställer olika krav på formgivning och rent logiskt medför att träningsupplägget ser annorlunda ut redan i hästens grundutbildning. Man ser naturligtvis bra och dålig ridning inom båda formerna av dressyr men det finns en svaghet inom tävlingsdressyrens utbildningssystem tycker jag då det händer att hästar (och ryttare?) utbildas upp till svår klass utan att faktiskt alls ha förstått samlingsbegreppet. Att hästen kan trava på stället där det ska vara piaff betyder ju inte automatiskt att den är samlad som vi nog alla vet. Om vi tittar på ridkonsten så är samlingen och tanken på slutmålet (levaden) med genom hela utbildningen från steg 1 (framåt - nedåt i stillastående). Den korrekta piaffen görs i ett senare steg med fortsatt förlängd överlinje och är bara ett av många verktyg då hästen ska utbildas vidare till ännu högre samling. Något som också krävs för att nå levaden OCH för att göra en korrekt piaff är att såväl häst som ryttare lär sig ansvara för sin egen balans. Det går då inte att "hänga" på varandra eller i handen. Det krävs kroppsmedvetenhet hos båda och att hästens bärkraft tränas upp och inte förloras till förmån för skjutkraft. Jag och min hästkrake har alltså själva en hel del att lära... ;) 


Rocco som är i början av sin ridkonstutbildning är smäcker och långbent. Nackdelen är att hon har ganska lätt att få för mycket skjutkraft och då få frambenen för långt in under sig.  Gitt har sista månaden lyckats förklara formgivningen och balansen i groundwork så att Rocco nu bär sig bättre med bakbenen och har lättat i framdelen. Nu är det dags att göra samma arbete i longering :)

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 23 oktober 2013 05:30

En stor fördel med ridhuset utöver att det skyddar för dåligt väder är att där finns en radio och att man kan sätta igång lite musik på högtalarna. Jag tycker att både Venus och jag själv slappnar av bättre och har lättare att hålla kvar koncentrationen till musik. Klassiskt funkar helt klart bäst även om vi ibland lyssnar till helt andra saker ;)

Idag blir det inga lektioner utan jag laddar för i morgon då jag ska tillbringa det mesta av dagen på olika ridbanor, de flesta utomhus. Jag håller tummarna för att vi slipper regn och rusk! Jag ska bland annat titta på Annettes lilla islandssto igen vilket ska bli intressant. Freydis stelhet hade blivit betydligt mindre när jag såg henne senast och framöver får vi helt enkelt fortsätta att fokusera på att göra henne mjuk och smidig i sin kropp.


Igår var första gången på länge jag red barbacka och vad passade då bättre än att vara i ridhuset med lite avkopplande musik? Det blev ett riktigt mysigt pass :)

 

#ridkonst #dressyr

Av Ann - 22 oktober 2013 06:00

Det är så roligt men samtidigt också så svårt när man har skapat en sådan relation till hästen att båda två har lärt sig tyda små omedvetna signaler hos den andra. Jag tror att väldigt många som tränar AR har upplevt detta. Det är så lätt att stå vid sidan om och veta hur det ska gå till när andra tränar men när man står där och ska arbeta med sin egen fyrbening så är det minsann inte lika lätt. Handlandet påverkas då inte bara av det rent logiska utan också av all energi (positiv som negativ) som flödar i båda riktningar, invanda beteendemönster och känslobaserade tolkningar. Att skapa bra förutsättningar för samarbetet eller en lärande situation kan med andra ord vara svårt om det väl börjat bli spänningar och man inte har koll på sitt eget kroppsspråk OCH sin sinnesstämning. Kanske har manliga AR-utövare lättare för detta än kvinnliga? Kan inte låta bli att undra... ;)


Från senaste träningspasset. Jag ber Venus om att jobba lite till med inner bak som hon "fuskar" med. Jag får två steg men sedan vilket svar jag får på slutet!  Inte exakt det jag önskade men jag kan ju inte begära mer än att hon gör sitt bästa  :))
#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 21 oktober 2013 00:00

Under gårdagens träning med Venus var det flera saker som gick bättre än någonsin tidigare, samtidigt som delar av passet var rena katastrofen... Efteråt kände jag mig minst sagt smått schizofren då jag var omväxlande väldigt glad och missnöjd. Venus visade att vår kommunikation och hjälpgivning, samt faktiskt även hennes formgivning i longering, hade tagit ett rejält steg framåt.  När hon efter longeringen flippade ut, gjorde diverse luftkonster och absolut inte tänkte låta sig föras vid hand längs långsidan så var det som om vi aldrig hade träffats förut och som om jag hade en klaustrofobisk unghäst vid min sida på sitt första besök i ett ridhus. Sååå, det blev ett dubbelt så långt träningspass som jag hade tänkt mig... Det verktyg som verkade lösa det hela, åtminstone för denna gång, var att fokusera på och förklara takten. Jag bad helt enkelt bara om att vi skulle gå i takt längs med spåret, inget mer. Jag hoppas att Venus väljer att komma ihåg den allra sista stunden av passet då det trots allt gick ganska bra och att hon bortser från de hysteriska minuter som  utspelades innan jag fått henne att lugna ned sig. Själv får jag väl välja att komma ihåg longerpasset... 


Nog svårt att se på videon men under longerpasset visade Venus att hon börjar förstå ytterskänkeln och yttertygeln, också i trav. Även varvbytena börjar äntligen fungera :)


 #ridkonst #dressyr #longering

Av Ann - 20 oktober 2013 08:35

Det blev vare sig lektioner eller träning för min egen del igår. Jag satt vid datorn och jobbade en del med hemsida och annat. Det läggs ut allt mer på nätet som är läsvärt och som är ridkonstrelaterat och det är hur lätt som helst att fastna i den elektroniska världen :))  Jag vill i alla fall informera om att ni som är elever hos Anns Ridkonst äntligen har fått ett slutet forum på nätet. "Ridkonsthörnan" finns som grupp på Facebook och det länkas till den även från hemsidan.  Ni som inte är inne på FB så ofta kan ju ta er en liten extra titt ;)


Som sagt , det är väldigt lätt att fastna vid datorn. T.ex vid det här filmklippet med Jossy Reynvoet där man verkligen kan studera hjälpgivning. Notera att han tränar bettlöst... :)

http://www.youtube.com/watch?v=hiKsU1zEuyQ


#ridkonst  #dressyr  #ridning

Av Ann - 19 oktober 2013 13:48

Igår kväll blev det träning på utebanan medan fullmånen sakta reste sig över trädtopparna. Venus bröstkorgsrotation fungerade i alla gångarterna även om högervarvet var lite svårare i galoppen. Vi börjar allt mer kunna hitta hennes bröstkorgsrotation men faktum är att ibland så bara försvinner den! Visst kan det bero på spänningar hos mig men jag uppfattar det också som om Venus inte svarar riktigt för min innerskänkel. Om jag då avbryter och gör övningar där jag lättare kan förklara innerskänkeln så är helt plötsligt rotationen tillbaka och jag kan sitta mitt över hästen utan att vika mig i någon sida. Då Venus dessutom har lätt att få förhållandevis för mycket skjutkraft, f.a i höger varv, så blir det att framdelen ibland hamnar lite utanför bakdelens spår, d.v.s hon går emot den indirekta yttertygeln. Vid de tillfällen jag lyckas få både innerskänkelns och yttertygelns hjälpgivning på plats och då kan placera Venus framdel framför bakdelen så känns det helt fantastiskt :)


En härlig kväll! :)

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 18 oktober 2013 06:45

Trots att de flesta inom AR trampar upp och ned i samma utbildningsstege så är det så kul att se hur olika ekipage greppar uppgifterna och löser dem på olika sätt. Så klart beror olikheterna mycket på att bakgrunden skiljer sig och så även syftet med träningen. Gemensamt för de flesta ryttare är dock att de så småningom vill kunna komma upp på hästryggen och kunna kommunicera med hästen därifrån. Då är det förstås en fördel om hästen förstår hjälpgivningen. Igår hade jag trots regnet en mycket trevlig dag då jag kom till pass efter pass där kommunikation och hjälpgivning mellan häst och ryttare hade utvecklats  :)


Gitt har här lyckats förklara för Rocco att inte lägga sig på handen. Hon får flera fina steg till svar i öppnan där Rocco är i balans och inte viker sig i halsen som hon annars har så lätt att göra.  


Elin är trött i sina ben efter att vid upprepade tillfällen under passet ha stått i avlastningssits och fokuserat på att ha tyngdpunkten mitt över hästen. Detta är jobbig träning som bl a hjälper henne att få mer kontroll på sin kropp. Chaplin är väldigt nöjd då avlastningssitsen underlättat för honom att runda ryggen och hålla balansen och han lyckas då också göra fina igångsättningar i trav :)

 


Här visar Johanna Hugo ytterskänkelns hjälpgivning från marken


 

Efter att ha föklarat ytterskänkel och invändig tygel gör Johanna sitt första försök att få Hugo i en sluta längs med långsidan. Och så bra det går, trots mitt hesa kraxande... :))
 

#ridkonst #dressyr #ridning

Skapa flashcards