Direktlänk till inlägg 9 juli 2015

Semesterträningar

Av Ann - 9 juli 2015 00:00

Ja, hur ska man nu beskriva dessa sista dagar som varit... Kontrastfyllda är kanske det rätta ordet. Jag har haft så kul med både min egen häst och med andras samtidigt som jag stundvis hållit på att bokstavligt talat krypa ur skinnet pga urticaria och ödem i min kropp. Undervisningen och min egen träning nu under semestertider har varit ett sätt för mig att hantera och förtränga pinan men när jag till sist blev så påverkad att sömnen uteblev några nätter så var skötseln av Venus och allt runt omkring förstås bara till att leja bort. Nu tror jag minsann att jag är på bättringsvägen igen och jag är så tacksam för all hjälp jag har fått av vänner i olika sammanhang. Ni är alla guld värda <3


Jag har lyckats sparat lite bilder från sista veckan. Håll till godo :)


Skyller den dåliga fotokvalitén på dallrande sommarhetta ;)  Laholmsgänget gjorde verkligen bra ifrån sig i helgens värme. Här är Ylva och hennes Shagya-arab Rioja precis i början av passet. 

 



Den här 4-åriga nyfikne killen (PRE/quarter) är en härlig individ som först och främst nu tillsammans med matte Pauline ska hitta trygghet och ramar i grundhantering och ledövningar. Lika förtjust som jag blev i hästen blev han i min solhatt. Jag var helt enkelt tvungen att ta av den till slut  :))



Madeleine och hennes arabkorsning Sammie var också nya bekantskaper för mig. Här tränar de på att förbättra balans och följsamhet i halten...


... och i rörelse




Juniors lillhusse Wille har tränat duktigt och håller nu minsann tyglarna rätt i hand. Nya läxan för de båda är på temat balans och att titta framåt! I skritt...


... och i trav. Härligt Wille!

     


Ulla & Gaznica. Här tränar vi på att Ulla inte reflexmässigt ska korta yttertygeln utan Gaznica själv ska söka kontakten med ytterhanden genom en förlängning av sin utsida. Resultatet blir en jättefin balans!



Maggies Ambra har också förändrats mycket till det positiva i sin kropp och på kort tid dessutom.  Fokus ligger för tillfälllet på att få hennes manke "på rätt håll" i de båda varven. Genom att vara måna om att ge henne så lång nacke som möjligt, genom lite ytterligare förklaring av den indirekta innertygeln och genom en mjuk ytterhand så blir det minsann till sist också en liten stretch på utsidan :)

     


På återseende! :)


#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards