Alla inlägg under december 2013

Av Ann - 23 december 2013 00:00

Bröstkorgsrotationens vara eller icke vara hos hästen tas ibland upp till diskussion på olika forum. Enligt den akademiska ridkonsten är rotationen en förutsättning för att hästen ska kunna uppnå en biomekaniskt  sund form på böjt spår. I andra ridstilar kan det finnas andra uppfattningar men min egen övertygelse utifrån det jag sett genom åren är att utan bröstkorgsrotation blir böjt spår rent ut sagt skadligt för hästen. Framför allt kan man se hur belastningen läggs på inner framben och bog i de fall inte hästens bukmuskler arbetar för att få fram och ned innerhöften. På Facebook lade Thomas Ritter ut ett citat av Steinbrecht som jag tycker sammanfattar det hela väldigt bra ;

 
"Riders who … do not make the rib cage flexion the nucleus of the exercise, but attempt to obtain the shoulder-in position by putting head and neck to the inside, will put their horse onto the shoulders and behind the aids because they make the required collection impossible and make the neck unsteady due to the false bend."
(Gustav Steinbrecht, 1884)
 

Nu så blir det några dagars uppehåll på bloggen. Jag återkommer efter nyår då det laddas för det nya året och då först för den 12 januari då det är  prova-på-dag på Gustavsborg  Ser verkligen fram emot denna :)

GOD JUL på er alla!


Venus ska vila ett par dagar till och då passar jag på att låna Gunillas Ena! Här testar vi diagonalsluta, halvpiruett och renvers vilket vi inte gjort så många gånger. Ena förstår hjälpgivningen allt bättre och blir så nöjd med sig själv när hon förstår att hon gjort något bra  :)


 #ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 21 december 2013 00:00

Igår blev det så äntligen lektion med Elin L & Chaplin. Och här händer det saker! Elin har börjat arbeta mer med de indirekta tyglarna och även börjat föra så smått med en hand under longering. Samtidigt utvecklas hennes sits och under gårdagen fokuserade vi på de båda överskänklarna och riktningen på hennes bröstrygg. Det är väldigt kul att se hur Chaplin, som tidigare velat gå med huvudet i vädret, självmant söker framåt-nedåt och rundar ryggen så snart hans ryttare kommer i balans.

Även Elin L & Ena fick sig en påhälsning. Ena hade mycket energi, var spänd och lite framtung och Elin hade svårt att själv slappna av i sin ländrygg när vi skulle försöka minska påskjutet och öka bärkraften. Då förklarade jag den samlande sitsen på ett kanske lite annorlunda sätt. Hrm hrm... "Slappna av i ländryggen som när du ska sätta dig ned hemma på toalettstolen och så lyft handen något som om du samtidigt skulle läsa en bok"  Och ja, det fungerade!  :))


Kortet är taget ur lite konstig vinkel men Elin L förflyttar här vikten mellan bogarna för att få Chaplin mer "mitt emellan" tyglarna. Och se så fri innerbogen blir helt plötsligt! Kul är också att se Elins långa fina avslappnade vänsterben :) 

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 20 december 2013 00:00

Vädret är ju lite tokigt. Venus vill gärna ha det så lerigt som möjligt där hon rullar sig... Men, hon halkar rundor i hagen och har nu på något vis slagit i sitt vänstra framben som är väldigt lite men dock märkbart svullet och varmt från skenbenet och nedåt. Hon har också skavt av lite av pälsen över kotleden. Jag förstår inte riktigt hur det hela har gått till och håller alla tummar för att det inte är någon senskada. Tråkigt, men det blir absolut några dagars vila igen :(  Å andra sidan är det så mycket annnat som tar min uppmärksamhet och energi nu och vi kanske egentligen skulle behöva lite semester både Venus och jag. Det finns ju dock en viss risk att jag får abstinens och att en och annan hästägare kommer till en tom box så länge jag avstår träningen med min egen pålle... ;) 

Det har inte heller blivit så mycket undervisning de sista två veckorna. Omgivningen har ju flutit och blåst omkring och det är väldigt svårt som ryttare att koncentrera sig på själva kommunikationen med hästen, samtidigt som man försöker att hitta mellan insjöarna och höra mig genom regnsmattret. Vi har skjutit på det hela veckan men idag hoppas jag kunna hälsa på Elin & Chaplin, d.v.s om vädrets makter står oss bi.


En efterlängtad investering. Ett nytt utetäcke, med hals! Verkar sitta väldigt bra utan att trycka eller dra någonstans och Venus verkar nöjd. Jag hoppas nu på att slippa kämpa med intorkad gyttja på man och hals...

 

Av Ann - 19 december 2013 07:45

Igår tittade jag på Bent Branderups uppdatering av Swan-filmen. Swan och Venus är lite lika i energi då de båda lätt får en för hög stressnivå. Jag fick en del tankeställare. Som det här när hästen inte svarar riktigt på halvhalterna och stressar på så att den kommer utanför hjälpgivningens ramar i skolorna längs långsidorna. Bent gör halt på spåret, hittar avslappningen,balansen och formgivningen i skolan stillastående innan han fortsätter skolan och tar med sig den ur halten in i nästa gångart. Detta ska testas! :)


Igår plockade jag fram WE-tjuren under träningspasset med Venus. Och minsann, för första gången lyckades vi både med "lansen" ur och i tunnan samt fånga ringen på vägen. Det var ju inga speed-hastigheter precis och tjuren är fortfarande lite farlig i Venus ögon, men ändå... ;)


 #ridkonst #dressyr #WE

Av Ann - 18 december 2013 11:19

Man ska aldrig ta livet som självklart. Något som man alltid påminns om när någon i ens närhet går bort. Hur kan det vara att det är så lätt att låta sig fångas upp igen av vardagens stress så att man glömmer bort vad som verkligen är betydelsefullt...

Efter gårdagens otroligt sorgliga besked om en väns bortgång var det inte mycket kraft kvar till träning så jag tog bara huvudlaget på Venus och gick mållöst ut i ridhuset. Min pålle måste emellertid ha uppfattat min sinnesstämning för hon var så ovanligt mild, uppmärksam och följsam när jag lite halvengagerat började föra henne från marken. Groundwork tycker jag själv att jag har haft bra koll på tidigare men i "handwork" när jag arbetar med tyglarnas hjälpgivning så som uppifrån ryggen så har jag för det mesta inte fått till formgivningen, f.a. inte när det gäller öppnorna längs spåret då det blivit mest spänningar. Kanske anpassade sig Venus igår till min låga energinivå så att spänningarna uteblev eller så är det helt enkelt så att vi båda börjar förstå hjälpgivningen bättre. Det kändes i alla fall som om vi kommunicerade på riktigt, Venus bjöd så påtagligt in till samarbete i handwork och vi lyckades få till öppnorna längs spåret mer avslappnat än någonsin tidigare från marken. Fantastiska häst... 



Venus och jag i "handwork". Kurs på Gustavsborg för Hanna Engström

 

#ridkonst #dressyr

Av Ann - 17 december 2013 08:30

Venus höfter har i stort sett rättat till sig efter hennes strapatser i hagen för några dagar sedan. Hon är fortfarande något grinig och stel men hon blir mjukare för var dag. Jag jobbar henne korta stunder från rygg och mark med skolorna då jag tror det är dessa som kan leda upp henne bäst. Faktum är att Venus bröstkorgsrotation som alltid varit så svår att få till nu kan bli riktigt bra emellanåt. IR-terapeutens behandling för några veckor sedan har säkert haft effekt men en bidragande orsak kan också vara (upplever jag själv) att jag börjar "få mina kroppsdelar på plats" i sitsen även om min följsamhet och mjukhet kan skifta ganska mycket beroende på dagsform. En annan sak som jag jobbat mer med, f.a efter den senaste Hanna-kursen, är den indirekta yttertygeln. Först igår blev jag medveten om vilken betydelse denna har för den förvända slutan då Venus här har en tendens att lägga för mycket tyngd på ytterbogen så att den blir lite låst. När hon nu svarade för yttertygeln genom att göra en tyngdförflyttning inåt så hamnade hon mer mitt emellan hjälperna och vi fick lösgjort båda bogarna. Det är kul med upptäckter, så länge det är positiva sådana ;)


En mycket kort filmsnutt från gårdagen med mig ute på högerkanten. De gånger Venus bröstkorgsrotation fungerar i öppnan blir ytterbogen mer lösgjord 

#ridkonst #dressyr #ridning


 

Av Ann - 16 december 2013 00:00

Igår så var det då dags för Ridkonsthörnans första AR-träff! Efter ett par återbud så blev vi slutligen sex personer som samlades hemma hos mig på Skogsgatan. Temat för kvällen var ställning och böjning och efter att ha sett Bent Branderups online-video i ämnet och studerat hästarnas höftrörelser och ryttarnas hjälpgivning kunde vi alla konstatera att vi har en del att jobba vidare med hemmavid ;) Formgivningen av häst kräver ju att hästen är både avslappnad och öppen för kommunikation, att den har en sökning framåt - nedåt och att den förstår hjälpgivningen då det gäller ryttarens säte, de olika skänklarna och tyglarna. Men som Milla mycket riktigt påpekade, vi ryttare måste ju också lära oss hjälpgivningen... Flera av oss har kroppar som är lite stela och sneda. För att vi ska bli trovärdiga som ryttare så måste vi då lösgöra oss själva och träna upp en kroppsmedvetenhet som gör att vi ändå kan vara konsekventa i vårt språk till hästen, både i arbetet från marken och från ryggen. Lika bra att börja då det tar lång tid att skola en sits... Vem har sagt att ridkonst är enkelt? ;)


En kväll i goda AR-vänners lag! Milla, Johanna, Gitt, Gunilla och Åsa fick äntligen bekanta sig med varandra IRL. Nu smids det planer för Prova-på-dagen på Gustavsborg och för sommarens ARena2014   :)

  

#ridkonst


Av Ann - 14 december 2013 00:00

I tidningen Equipage nr 7 finns en artikel som gör mig mycket glad. Den handlar om den norske dressyrryttaren Per Waaler. Han tar upp den högaktuella frågan som gäller prestationskrav, tävlingshets och relationen mellan ryttare och häst. Per framför många kloka tankar kring tävlingsridningen och vad jag kan förstå av artikeln står han också och verkar för sina åsikter. Trots att han själv tävlar på hög nivå är han kritisk till flera element inom sporten. Han menar att utövare, intresseorganisationer och ridförbund inte ser tillräckligt till hästens välfärd utan låter sporten gå ut över f.a unga hästars fysiska och psykiska hälsa. En bok som gjort stort intryck och som Per säger till alla sina egna elever att läsa är "Hestenes klan" av författaren Live Bonnevie. Per anser att boken borde vara lika obligatorisk för tävlingsryttare att läsa som tävlingsreglementet (!). I boken skildras hur man kan behandla hästen med kärlek och respekt och hur samarbetet med hästen kan fungera utan dominans och tvång... Även om jag själv numera är akademisk ryttare, eller kanske just för att jag har blivit det, så tycker jag det hade varit så otroligt spännande om Pers förhållningssätt kunde spridas inom ridsporten.


Så, då blev det ytterligare en bok som jag önskar i julklapp :)

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Skapa flashcards