Alla inlägg under juli 2014

Av Ann - 31 juli 2014 00:00

Fick minsann Hästfocus i brevlådan igår! Jag fastnade för artikeln om Jenny Rolfe och hennes berättelse om hur hon byggt upp kontakten med bullfightinghingsten Delfin.  Det handlar om andningssenergi och medvetenhet och om hur Delfin i detta blev hennes läromästare. Vackert och inspirerande! Det har blivit mycket inspiration de sista veckorna och det känns som om jag egentligen nu behöver landa och tillsammans med Venus utforska allt det nya. Men, till helgen så är det dags för träning för Elise Nilsson och det kan jag naturligtvis inte missa :) Jag har redan frågor som Elise ska få hjälpa mig reda ut. Idag ser jag förutom träningen med Venus också fram emot att få träffa Ulla och hennes arabsto Gaznica :)


Hästfocus innehåller en artikel av Jenny Rolfe. Hon beskriver hur hon utvecklar relationen med den tidigare bullfightinghingsten Delfin (hästen på bild) och hur hon lär sig kommunicera med andningen. Något att lära av...

 


Till helgen har jag frågor till Elise om bland annat arbetet vid hand.

Bilden nedan är från Bentkursen i maj, Tannerstedt Photography

 


#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 30 juli 2014 00:00

Det är minsann inte så lätt att vara häst. Förutom allt som hör sommaren till med värme, flugor, bromsar och kraftigt gräs ska man dessutom behöva utbilda sin ryttare. Jag tror vi är många som har märkt att oj vad lätt det är att få spänningar i sitsen och oj så lätt hästen blir påverkad av dessa. För ett par veckor sedan upplevde jag att jag  hittat sådan avslappning och balans i min kropp att jag faktiskt kunde föra hästen på en hand uppifrån hästryggen. Venus trivdes och var mjuk som smör. Det var då det! Efter att ha varit ifrån hästen en vecka under semestern så visar sig nu mina spänningar vara på plats igen vilket också Venus förmedlar väldigt tydligt... Som tur är så har jag bästaste Åsa Goldring (C-tränare i dressyr som själv helst tränar AR) som hjälper mig ett par gånger i månaden med ridningen. Hon var med mig nere i Danmark hos Bent Branderup i våras och hon känner till mina läxor, styrkor och svagheter. I måndags fungerade inte galoppslutorna alls, Venus spände emot och talade om att nu fick matte skärpa sig. Åsa hittade då orsaken i min ytterskänkel vilken jag drog bak alldeles för kraftigt så att jag blev fast i höften och störde Venus i sin rörelse. Efter att ha korrigerat detta så blev det ju så mycket lättare för stackars Venus att förstå vad jag bad om även om jag har lite mer att jobba på... 

I galoppen på volten fungerar det trots allt bättre att få Venus mellan hjälperna. Hon lyssnar på de indirekta tyglarna och börjar även kunna få innerhöften på plats.  Här har jag dock spänningen i min ytterskänkel som gör mig själv mindre följsam...

 


Elin har en "sommarhäst". Vicky som är lite äldre ska sättas i gång försiktigt efter att ha haft fång. Hon har fortfarande några kilo att gå ned men är en väldigt trevlig och positiv häst att jobba med. Elin tränar under någon veckas tid nu enbart longeringsarbete :)

 


Fäktning på hög nivå där det gäller att döda eller dödas. Dessa xxxx bromsar...

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 28 juli 2014 00:00

Lite extra fokus på hästens ytterbog har det allt blivit nu, både i min egen träning och i undervisningen. Väldigt nyttigt! :) I går åkte jag till Anna & Leo som tog sig ett pass i värmen.  Leo anpassar sig allt mer till livet med Anna som matte och ledare. Numera kommer han till henne till mötes i hagen och hans "rymningsförsök" blir allt glesare och allt mer halvhjärtade. Med positiv förstärkning har Anna också lyckats få honom att kunna hålla kvar uppmärksamheten ganska så långa stunder i träningen.  Det har hittills varit mycket fokus på Leos innerbog då han innan lagt osunt mycket vikt på den och skjutit ut den mot Anna likt en trotsig tonåring. Nu har det slagit mig att det här med att få lyft i ytterbogen och att få ytter framben i rätt riktning på det böjda spåret också måste vara rätt medicin för Leo rent mentalt. Vi ska ju försöka befästa att han ska ha fokus på matte i böjningen, kunna runda sig kring henne och söka sig till henne när hon går på hans insida. Att få koll på ytterbogen hjälper förhoppningsvis till att förebygga att han drar ut i periferin när han råkar se gräset vara grönare på andra sidan staketet... ;)  Anna tränade således på att få koll på båda bogarna i underträdelsen. Därefter gick hon för första gången över till longeringsposition vilket vi misstänkte skulle vara en liten utmaning för Leo som då fick större utrymme för sin gamla ovana att dra iväg. Det blev dock inga rymningsförsök utan Leo skötte sig strålande och både han och ytter framben höll sig på spåret! :)


Anna försöker få lite bättre koll på Leos bogar i underträdelsen

 


Bogarna kom på plats och att byta till positionen på Leos insida gick ju alldeles utmärkt :)

 


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 27 juli 2014 00:00

ARena2014 är till ända och jag är full av motivation :) Det som jag var mest nyfiken på när jag åkte till Sparreholm som fotfolk var det här med avancerad longering. Min övertygelse var att någonting skulle finnas i denna longeringsteknik som skulle kunna göra susen framöver för Venus och min kommunikation. Efter att ha sett Christofer Dahlgren undervisa, hört honom berätta och visa med sin fredriksborgare Saxo så är jag ännu mer övertygad om att så är fallet.


Det som är lite speciellt med Christofers utbildning av hästen är att han tidigt befäster utsidans hjälpgivning och att han avvaktar med öppnarörelsen. Denna ordning är egentligen logisk med tanke på det som Bent Branderup brukar säga att för att kunna kontrollera öppnarörelsen måste hästen först ha lärt sig ytterskänkelns hjälpgivning då ytter bakben måste kunna korrigeras om det kommer utanför ramen. Christofer poängterar också vikten av att ytterbogen lyfts och att ytter framben följer det böjda spårets riktning. Hästen ska runda sig kring husse/matte i markarbetet samtidigt som den håller sig tätt intill. Får hästen ovanan att "driva utåt" kan den nämligen lätt lära sig att svara felaktigt på insidans hjälpgivning.

Halten i avancerad longering görs sedan på slak lina utan att hästen stoppas framifrån. Istället används slutarörelsen för samling och ett mjukt tryck bakifrån. Ett tryck som är minimalt de första gångerna men som ökar successivt och efterhand får hästens bakben allt mjukare i sina vinklar in i halten. Husses/mattes position förflyttas allt mer bakåt (!) efter hand som kommunikationen med hästen utvecklas. Snyggt!


Nedan är två videofilmer från Christofers clinic. Lite skakigt är det då jag är mer fokuserad på att lyssna än på att filma... Nu ska jag till stallet, prova lite av de för mig nya tankarna och så låta Venus få säga sitt ;)


Ytterskänkelns hjälpgivning lärs in tidigt i den avancerade longeringen


 

Avancerad longering i all enkelhet... ;)


  #ridkonst  #dressyr


Av Ann - 22 juli 2014 23:37

Oh, den bästa tid är nu! :-) Semester från jobbet på sjukhuset, kunna ge obehindrat med AR-lektioner några veckor, träffen med Ridkonsthörnan och så i morgon bitti ge sig iväg för att under två dagar kunna frossa i AR på ARena2014. Detta med sällskap av bästaste Åsa Goldring. Oj, vad jag njuter av att ha så mycket roligt framför mig! Återkommer till helgen med reflektioner från veckan och ARena.

Nedan lite bilder tagna med mobilen från dagens lektioner. Både Milla o Linda fick jobba med att föra bogarna mellan de indirekta tyglarna. Extra roligt var att se Millas nordsvensk Thim ha blivit så mycket mjukare i sin högersida. Hennes arbete med detta har varit lite speciellt och jag ska skriva lite mer om det tänkte jag i ett inlägg framöver :-)

Av Ann - 19 juli 2014 00:00

Jag har ofta lite skämtsamt sagt att Venus har två olika personligheter, dels en där hon är "Min pärla" och så ibland, men allt mer sällan, så förvandlas hon till "Den flygande holländaren" där stressen blockerar all kommunikation... Även om det under dessa fyra år har blivit en stor förändring till det bättre så har Venus fortfarande ett ganska stort kontrollbehov och det uppkommer situationer då hon fortfarande visar sig vara osunt klaustrofobisk och flyktbenägen, detta framför allt i främmande miljöer. Jag inser att jag helt enkelt måste jobba mer med tilliten för att hon ska följa mig överallt. Igår var det en superintressant dag då Christina från Sunt Hästförnuft  kom för att hjälpa mig och Venus med miljöträning. Christina har kunskapen att analysera, bemöta och träna hästar "systematiskt" (kommer inte på något bättre ord just nu) utifrån deras personlighet. Enligt Christina så är Venus en så kallad "extrovert högerhjärna med en hov i det introverta". Vad detta innebär kan ni läsa på Christinas hemsida :) Christina har redan tidigare gett mig små tips om hur jag ska gå tillväga för att öka Venus tillit när vi möter ett "spöke" men inte trodde jag att våra små övningar skulle ha gett sådan effekt som det visade sig igår under träningspasset. Riktigt stolt är jag över min kloka pålle som klarade uppgifterna med bravur och glad är jag över att ha träffat Christina! Nästa gång Christina kommer så blir det vattenträning :) 


Kameran är lite långt ifrån men här kommer en filmsnutt där jag ska skicka fram Venus för att på egen hand hälsa på paraplyet. Hälsa ska hon göra genom att vidröra det "farliga". Först vill hon inte (mig veterligen så har hon inte hälsat på paraplyn tidigare...), sedan kollar hon med mig så att allt verkligen är ok innan hon till sist ger med sig och nosar på den där röda saken ;) 
 #ridkonst  #miljöträning

Av Ann - 18 juli 2014 00:00

Ibland kan hästar kanske tycka att det finns roligare saker att göra än att stå i framåt nedåt. Är man dessutom en stor ardenner som vet om sin styrka och som skulle kunna gå igenom betongväggar om det råkar vara grönare gräs på andra sidan så har ju matte/ husse fått en extra stor utmaning... ;) Så vad ska man då göra med en sådan häst? Jo, naturligtvis finna alla anledningar som finns för hästen att välja att stanna kvar och träna, med oss  :) Detta genom att ha korta pass, göra arbetet omväxlande och så använda mycket positiv förstärkning så att hästens uppmärksamhet riktas mot det man ber om. Hästar tycker om att kommunicera och att lyckas med uppgifter. Därför är det ju så väldigt viktigt att vi är snabba med belöning när det blir rätt. Anna är en tjej som på kort tid gjort ett fint jobb med sin ardenner Leo. Hon har också jobbat med sitt eget kroppspråk och med sin avslappning. Leo, som tidigare utan krux bara valt att traska iväg över åkrar och trädgårdar när träningen inte varit tillräckligt intressant eller han inte tyckt matte gjort sitt jobb ordentligt, börjar äntligen bli intresserad av att kommunicera. Anna får nu också lov att använda spöet för att förklara hjälpgivningen från marken vilket inte riktigt accepterades av herrn för ett par månader sedan ;)


Anna & Leo fick igår sin tredje AR-lektion. Annas huvudsakliga uppgift var att lyckas få Leos uppmärksamhet så att han skulle välja att vara närvarande i träningen. Anna lyckades väl med detta efter att ha blivit mer konsekvent med sina egna signaler, genom att göra mycket pauser och genom att ge Leo mycket positiv förstärkning  :)

   

#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 16 juli 2014 00:00

Gårdagens träningar innehöll bl.a. en ny fin bekantskap, Nacke, en 22 år gammal gentleman. Han har tidigare varit hopphäst och han har lite gamla skador, stelheter och rörelsestörningar. Trots detta har han en sådan värdighet och samarbetsvilja som faktiskt gör en lite rörd... Han kommer aldrig att göra en levad men oj vad han kommer att ge glädje och kunskap åt sin matte.

I detta fall ligger syftet med den akademiska träningen först och främst i att rehabilitera, lösgöra, balansera och stärka. Det blir en funktionell träning som förhoppningsvis hjälper Nacke att få det lite lättare på äldre dagar. Vi önskar att han ska tycka innehållet i träningen med matte är kul. Vi vill också att han ska  kunna röra sig lättare och förhoppningsvis få sådan styrka och kroppsmedvetenhet att han orkar fortsätta busa med kompisarna i hagen så länge som möjligt utan att skada sig. Principen är dock densamma som för alla andra nybörjare inom ridkonsten. För att kunna stretcha och för att kunna finna balans måste man som häst kunna slappna av och förlänga sin överlinje. Därefter så gäller det att försöka placera sina bakben. Detta visade sig vara ganska svårt för Nacke men efter att vi tagit hjälp av övningen "klockan" (denna rörelse ingår egentligen inte i den akademiska utbildningsstegen) så började Nacke förstå att vi ville något annat med innerskänkelns hjälpgivning än att bakbenet bara skulle skjuta på. Matte Lotta hade blicken och känslan för när det blev rätt och jag tror att träningen framöver kommer att föra med sig mycket gott för hennes fina häst.


Inte så lätt för en 22-årig hopphäst att börja forma sig efter voltpåret och stretcha ut sin utsida och överlinje. Men Nacke gör allt han kan redan på sitt första AR-pass  :)

 

#ridkonst  #dressyr

Skapa flashcards