Direktlänk till inlägg 20 september 2015

Rapport från helgen

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)


Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avslappnad och följsam samtidigt som hon har hittat teknik för att kontrollera sin tyngdpunkt så att hon sitter mer stilla. Även handen har blivit mer stilla och mycket mjukare. Ambra är också nöjd med mattes utveckling :) Hästen blir inte störd i sina rörelser och hon börjar få en stabil formgivning där hon söker framåt nedåt med förlängd överlinje. Igår fungerade Maggies sits och hand t.o.m. i travstarterna, barbacka (!). Sååå bra jobbat! 

 


Henny har blivit mer lika i sina höfter. Sanna jobbar här med att försöka lösgöra henne framtill där vi vill få kotpelaren att placera sig mitt mellan bogbladen. Detta innebär bl. a. att Henny behöver hjälp med att få övre delen av sitt högra bogblad lite "mjukare" i högervarvet.

 


Duktiga Åsa tar sin 5.e lektion. Hemmavid har hon redan märkt positiva effekter av AR-träningen hon gjort från marken. Hon har t.o.m lyckats få sin travare att gå i balanserad trav på halvlånga tyglar ute i skogen. Minsann inte illa! Denna lektion blev det lite sitsträning för första gången, barbacka så klart :)

 

 

Sanna har stelheter som är så lika dem jag själv brottas med och i högervarvet hamnar hon lätt med inneraxeln framskjuten och med vikten på utsidan av hästens bröstkorg. Igår fick hon lära sig en teknik för att placera sin ytteraxel. Då kunde hon också helt plötsligt rotera rätt i sin egen bröstkorg, lättare forma sin häst och hålla sig mer rätt i sadeln. Och vad glad man kan bli :))

 


Jumpy har varit skadad en period. Hon rör sig bättre nu men har fortfarande symtom som eventuellt kan komma från SI-leden.  Nu blir det arbete från marken under någon vecka och så får vi se vad jag kan göra innan ny utvärdering. 

 


#Ridkonst  #Dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Av Ann - 4 september 2015 00:00


Efter att ha fått konstaterat att min egen stel/snedhet sista dagarna till stor del berott på träningsvärk efter joggingrundan förra helgen så var det i tisdags Venus tur att bli granskad. Håkan Engqvist, IR/IA-terapeuten, kom till stallet för att un...

Skapa flashcards