Alla inlägg under augusti 2015

Av Ann - 28 augusti 2015 08:11

Fick värdefull hjälp igår att översätta en artikel i senaste numret av Feine Hilfen. Vi gick igenom hela sex sidors tips och information om den samlande sitsen :) Det mesta kände jag ju igen men visst är det så att ibland beskrivs det som man "redan vet" lite annorlunda så att ytterligare saker faller på plats och förståelsen ökar. Jag kan ju inte gå igenom allt från artikeln i detta blogginlägg men det som betonades var att tänka sig hästen lika obalanserad som en enhjuling, d.v.s ryttarens egenbalans och kontroll över tyngdpunkten i rörelse är prio ett!  Det är sedan bara minimala korrigeringar som ryttaren kan göra i sin hjälpgivning, blir det för stora rörelser kommer både vi själva och hästen direkt i obalans. Information om diverse vanliga ryttarfel, snedheter och tips på bra "torridningsövningar" ges i artikeln. Övningarna går ut på att vi ska bli mer medvetna om vår egen tyngdpunktsförskjutning i samlingen, om förändringen i energi och även att vi ofta behöver bli mer medvetna om vår överskänkels inverkan. När vi har balans, följsamhet och kroppsmedvetenhet på plats från marken kan vi börja med det samlande arbetet uppifrån hästryggen... Att ha någon på marken vid sidan om som hjälper hästen till att vinkla kruppa och bakben ger inte så mycket enligt författaren Elaine Butler. Det är mellan häst och ryttare, i sitsen, som kommunikationen ska ske. Jepp, det blir till att öva.... ;)


Elaine Butler är "sitstränare". Mer om Elaine finns på www.die-wanless-methode.de 

 

#Ridkonst  #Dressyr

Av Ann - 25 augusti 2015 06:15

Jag har brottats med tekniken och försökt hitta ett filmredigeringsprogram som är kompatibelt med min kamera. Utan framgång... Men med lite omvägar så nådde jag i alla fall äntligen målet, att kunna ladda upp filmen från ARena med Sabine Oettel här på bloggen. Hon går igenom öppnasitsen på ett tydligt och bra sätt tycker jag. Det blir så tydligt att det ibland gäller även för oss ryttare att arbeta upp bättre rörlighet i våra kroppar  ;)



#Ridkonst  #Dressyr

      

Av Ann - 22 augusti 2015 05:56

Nu är det fyra dagar sedan jag satte igång Venus så smått efter semestervilan. Första dagen blev det ett longerpass och jag måste erkänna att jag blev lite missmodig. Venus gick inte fram ordentligt, kunde inte placera sitt högra bakben, var stel som attan i sin högerbog och ville helt enkelt inte söka framåt nedåt. Dag två blev det ett ridpass då jag blev förvånad över hur pass mjuk hon ändå kändes med tanke på föregående dag. Jag hade förväntat mig värre... Tredje dagen blev en vilodag men vi promenerade ut ĩ skogen med syfte att bara ha en trevlig stund tillsammans. Och så igår, ja jäklar anamma då var det skillnad i longeringen :) Jag fick visserligen hjälpa Venus att hitta balansen mellan bogbladen. Jag jobbade med övre delen av bogbladet/manken lite mer ĩ högervarvet och med nedre delen av bogbladet samt halskotpelaren mer i vänstervarvet. I slutet av passet formade Venus sig bättre än någonsin i båda varven, hon bjöd framåt och hade  en rörelse som gick genom hela ryggen. Oj, vad hennes matte blev glad :))


Igår hälsade jag bland annat på Christina och hennes cobbar. Isadora var lite hovöm så vi tittade på/lekte med unghästen Willloughby istället. Han har redan blivit följsam på lite längre lina men det är svårt att vara fokuserad en längre stund när man bara är bebis :)

    


Efter passet blev det kel med "Lilldrutten", 3 månader gammal 

 

#Ridkonst  #Dressyr



Av Ann - 20 augusti 2015 00:00

Äntligen sitter jag här vid bloggen igen, i ett försök att återgå till normala rutiner. Den här sommaren har inte varit någon annan lik då det har hänt så mycket på det privata planet med sjukdomar, flytt och annat. Det har varit så pass att jag inte haft tid eller ork med min egen träning utan även Venus har faktiskt fått hålla semester, vilket hon antagligen mått väldigt bra av :)) Undervisningen har däremot hållit igång som vanligt. Jag har i samband med flytten även skaffat en ny kompis, en laptop. Vi har inte riktigt kommit överens med varandra ännu och jag kan idag inte lägga ut en film som jag gärna hade velat visa från ARena 2015. För mig var den stora behållningen från evenemanget Sabine Oettels undervisning. Vilken fantastisk kommunikation och pedagogik! Vid ett tillfälle lyckades jag ställa kameran då Sabine på ett mycket enkelt sätt förklarade öppnarörelsen och hjälperna i s.b.m denna.  I morgon räknar jag med att filmklippet ska kunna vara klart att läggas ut :)


Lite bilder nedan från sommarens träningar


Jonnas 4-åriga Xtra fick lite semester han också i s.b.m. sommarbete. Lite ringrostig kändes han allt när han skulle komma igång igen ;))


Det artade sig dock ganska så snabbt


Lite senare på sommaren så hade han blivit modig också!


Nu har Jonna börjat föra Xtra från ryggen, även utan någon som håller longerlinan :) 


Ebba har lärt sig och Totte om longering



Ambra har "suttit fast" i mankområdet och det har varit kruxigt att lösa i träningen. För ett par veckor sedan fick hon en behandling av IR/IA-terapeuten Håkan Engqvist och hon rör sig betydligt bättre nu :)  

  


Christina med sin Isadora tränar både AR och ST vilket kompletterar varandra väl


Isadora var kelen efter träningen och stack snabbt fram huvudet när jag lyfte armen för att sätta bak håret. Christina lyckades fånga ögoblicket på bild  :))

 

#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr

Av Ann - 12 augusti 2015 20:18

Min "semester" börjar närma sig sitt slut och jag har samlat nya krafter. Lektionerna har varit igång hela sommaren. Fr.o.m nästa vecka kör även bloggen igång som vanligt igen  :)

 


#Ridkonst  #Dressyr

Skapa flashcards