Alla inlägg under oktober 2014

Av Ann - 31 oktober 2014 00:00

Att förstå att flytta vikten bakåt, något över mot inner höft, ha en jämn lateral och vertikal böjning, runda ryggen, samtidigt som man ska vara mitt emellan hjälperna och hålla bogarna fria. Försök själva sätta er i en korrekt skolhalt så får ni ser hur lätt det är ;) Jag tror de flesta kommer fram till att vi begär ganska mycket av våra hästar...

Venus börjar nu nog förstå att det inte är frambenslyft jag egentligen är ute efter i skolhalten. Det är ju istället att hon ska sänka kruppan, vinkla bakbenen och rotera bröstkorgen lite inåt/nedåt så att hon får en jämn böjning som når höften. Venus har emellertid lite svårt med balansen när hon vinklar så mycket och hon provar sig fram genom att ändra bakbenens positioner hela tiden. Hon faller gärna också ut på ytterbogen i högervarvet om jag inte passar den. Men, hon letar efter sin balans, det blir långsamt bättre och det är helt ok för mig  :) 



Skolhalten åt höger är betydligt svårare för Venus och mig än åt vänster. Venus vill nämligen i högra varvet gärna rotera bröstkorgen åt fel håll och falla ut över ytterbogen. Men, vi lär oss. Och en så´n stil vi har :)) Ja, de som inte är insatta i den akademiska utbildningen undrar nog vad tusan man håller på med...

 


#ridkonst  #dressyr



Av Ann - 29 oktober 2014 00:00

Tisdagens undervisning handlade mycket om att följa spåret, att som ryttare eller longör planera sin väg, bli mer medveten om sina egna signaler och så få hästen mitt emellan ytter- och innerhjälper så att den går i balans. Som Hanna Engström brukar uttrycka det, man måste "hitta rälsen".  Detta är ju ingenting man fixar i ett nafs utan både häst och ryttare måste träna upp sin kommunikation. Jag vet precis hur lätt det är att göra för mycket och jag har själv vid upprepade tillfällen som elev blivit guidad till att använda mindre och finare hjälpgivning. Ändå faller jag gång på gång i fällan men, det blir åtminstone längre mellan gångerna ;) 

Som longör gäller det att vi har en ram som är tydlig både för oss själva och hästen, då är det sedan egentligen ofta väldigt små förändringar i våra skuldror och i vår position som krävs för att hästen ska uppmärksamma vad det är vi vill. Som ryttare ska vi vara placerade mitt över hästen, i egen balans, samtidigt som vi ber hästen följa vår tyngdpunkt och vår formgivning i sätet. Och det är väl här det ofta blir fel (min egen farenhet). Kanske följer inte hästen riktigt och en del av oss börjar kanske överdriva hjälperna och spänna oss.  Det kan gälla både från marken och ryggen. Gör vi för mycket så gör hästen ofta också helt plötsligt för mycket, vi börjar korrigera (även här kanske med för stora hjälper) och hästen blir sur i varierande grad... Har man en känslig häst, kanske f.a då ett ifrågasättande sto som börjar undra vad man håller på med, så kommer det om man inte får koll på sig själv en liten konflikt, lika säkert som ett brev skickat med posten ;)


Underbar morgon på Bosjökloster! Kul var det att se den positiva förändring som redan skett i Josefins sits. Mer stilla, lägre tyngdpunkt och mer avslappnad.  Axel svarade till en början inte helt på indirekta yttertygeln och hade lite svårt att "hitta rälsen" , men han fick allt lättare att följa Josefin under passet :)

 

Hästen Ella är lite stel i sin ena höft, detta troligtvis efter sin tid på löpet. Bröstkorgsrotationen till höger var igår svår att få till i arbetet med den laterala böjningen. Med lite mer fokus på den horsiontella böjningen då vi lade spöet på svansroten blev det faktiskt genast lite bättre. Det ska bli spännande att se resultatet efter några veckors arbete :)  


Cornelia och hennes tidigare ganska så spända halvblodssto har börjat hitta en annan kommunikation genom arbetet med ramar och hjälpgivning i groundwork. Stressen är mycket mindre och de båda kan röra sig i bättre balans. Cornelia kan nu gå även i longeringsposition utan att stoet lägger sig på hand.  Mycket bra jobbat! :)

 


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 26 oktober 2014 00:00

Det är alltid lika spännande när Bent Branderup & Bianca Grön kommer med en ny online video. Under de år som jag hållit på med AR så har det akademiska utbildningskonceptet utvecklats fortlöpande (enbart till det positiva tycker jag) och var gång jag ser en ny film faller följaktligen nya saker på plats. Jag reflekterar över innehållet i lugn och ro och provar sedan det jag tror jag förstått tillsammans med Venus, vilket brukar ge en liten kick :)

Häromveckan publicerades "Quarter in & Pirouette" (länk nedan). Jag har bara hunnit se sex av de tolv delarna hittills men är redan full av inspiration. Avsnitten innehöll bland annat ett par för mig nya övningar (från Gueriniére), den historiska bakgrunden och sitsen förtydligades och så tog Bent också upp ett problem som jag själv upplevt i samband med skolandet av halten. Då vi ber hästen om att gå från framåt - nedåtsökning i öppna över till en mer samlande rörelse i sluta så FÅR inte hästens ytterbog falla nedåt! Detta är exakt vad som händer Venus när jag ber henne avlasta innerbogen i högerslutan...  Så, igår på träningen fokuserade jag nästan enbart på vänsterbogens rörelse upp/ned i de olika rörelserna. Då kunde jag avlasta ytterbogen genom att lägga till yttertygelns hjälpgivning mer exakt, vara lite mer försiktig med indirekta innertygeln samt genom att bättre se till att flytta bak tyngdpunkten i slutarörelsen. Det blev en klar förbättring av kvalitén i både skolhalten och diagonalslutan. Lycklig blev jag!

Idag så ska jag till Anna & Rita för att hålla  lektioner. Uppehållsväder är beställt...  Sedan blir det forsatt online video ;)



Bent Branderup & Bianca Grön har gjort en ny  online video "Quarter in & Pirouette"  


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 23 oktober 2014 00:00

Hade en riktigt inspirerande dag med undervisning i tisdags. I slutet på dagen funderade jag lite över lektionernas innehåll och kom fram till att de nästan alla hade balans och kroppsmedvetenhet som tema. Även om alla hästarna arbetades från marken ska hästen ju ändå ta ansvar för att stå och gå i balans, vi ska ta ansvar för att stå och gå i balans och utöver detta ska vi vara medvetna om HUR vi och hästen rör oss tillsammans.

Jag upplever det här med balansen själv som svårt. Jag har haft ett ständigt slitande nu i 7 år med min egen kroppsmedvetenhet och mina egna snedheter, jag har bland annat fram till för ett par år sedan haft tyngdpunkten centrerad nästan helt över mitt vänstra ben i tron att jag då stod rakt. Det ni, är inte helt enkelt att rätta till...  Men inget ont som inte har något gott med sig. Då jag har fått traggla mig igenom ett antal övningar så har jag ju ett lager av dessa som jag kan plocka fram i min egen undervisning. Och så kul att se när mina råd får effekt. Jag blir uppriktigt sagt själv förvånad ibland hur bra det funkar. Tänk vad jag lär av mina elever  :)


Nu är det frukost och soffan som gäller. Och så nya Hästfocus  :D  Ha en bra dag alla!


Gaznica lät minsann sig lastas i tisdags och kom till ridhuset i S. Vram. Hon lät sig också efter lite betänketid lastas efter lektionen för att åka hem. YES! Under lektionen fick hon och Ulla träna följsamhet, kommunikation och balans från marken. Riktigt duktiga var dem :) Den stora utmaningen för Gaznica i groundwork var att ta ansvar för sin egen balans och hålla avståndet till matte. När det väl lyckades så fungerade både kommunikation och följsamhet bättre och hon fick dessutom en fin avslappning i nacken. Kul var också att höra Ulla berätta om den positiva feedback hovslagaren givit henne vid senaste besöket. Han uttryckte att Gaznicas balans hade blivit så mycket bättre, tidigare har hon nämligen alltid stått ostadigt i samband med skoning vilket hon inte gjorde längre.


#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 21 oktober 2014 00:00

Ja, nu får vi igen allt vad vi inte fick i somras.. Tre av söndagens fyra lektioner blev inställda då utebanorna knappt gick att skönja under regnvattnet. Bara att bereda sig på en period som ridhusråtta igen ;) Idag så blir det i alla fall mestadels inomhuslektioner. Bland annat ska Linda & Arisco få sig ett besök. Och så ska vi se om Ullas Gaznica vill låta sig lastas idag för att åka till ridhuset i S. Vram. Lastningen har enligt Ulla gått mycket bättre sedan hon började jobba Gaznica i groundwork. Ramarna och språket har blivit tydligare och Gaznica har också getts betydligt mer tid att slappna av innan Ulla ber henne om att följa henne in i transporten. Ingen får heller driva på bakifrån utan det handlar om att man ska följa matte precis som i alla träningsituationer. Detta gör att Gaznica accepterar situationen på ett helt annat sätt. Spännande! 

Nu när det blir ruggigt ute så planerar jag också för AR-träff hemma hos mig, för elever men utan häst. Brukar vara jättetrevligt på dessa träffar när vi samlas så många nördar haha :) Den 23 november blir det av.Temat är dock inte bestämt ännu. Och så blir det förhoppningsvis ett litet kurstillfälle med häst i december. Återkommer om detta.


Jag är så glad för vårt lilla ridhus i S. Vram. Det är litet och underlaget är kanske inte optimalt. Men det har väggar, belysning och tak! Bästa Åsa hjäper mig här med att se till att öppnan blir rak medan utebanan ligger under vattenpölar och regnet blåser omkring utanför.

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 19 oktober 2014 00:00

Häromdagen svarade jag Malin att man i halten kan se och analysera var eventuella stelheter finns, detta bland annat med hjälp av kapsonen. Det är ett par stycken som ställt frågor om detta och vill veta mer. Får se om jag klarar utmaningen att uttrycka det i text...  :)


Det jag allra först försöker förklara för hästen när jag utbildar den från marken i halten är att den ska slappna av i sin överlinje och söka sig framåt -  nedåt.  Jag vill även att den ska slappna av i underhalsen och "öppna upp" i området mellan ganscherna och atlaskotan (kapsonen är ett utmärkt hjälpmedel att förklara detta). Sedan börjar jag studera hästens överlinje utifrån min position ståendes framför hästen. Kanske behöver jag också korrigera hästens benställning för att kunna göra en mer korrekt observation. Jag tittar bland annat på;

Hur står hästen, är den ena höften framför, bakom, högre eller lägre än den andra? Hur ser mankammen ut, faller den åt något speciellt håll? Hur ser bogar, mage och rygg ut, är det någonstans som det verkar bli en S-formad linje i kotpelaren? Nästan alltid så är det någon kroppsdel som sticker ut eller upp och som påverkar linjen i hästens ryggrad. Ingen häst (eller ryttare för den delen) är ju av naturen helt liksidig...  Efter att jag studerat detta och noterat eventuella "avvikelser" så vill jag med kapsonen och spöets hjälp studera samma sak i ställning/böjning. Kapsonen påverkar nosryggen som är en direkt förlängning av kotpelaren och den är därför ett optimalt verktyg tycker jag själv för att förklara ställningen för hästen. När jag ber hästen följa min kapsonhand så för hästen vid en korrekt ställning insidans ganasch in under atlaskotan. Detta innebär också att hästens kotpelare ska rotera något inåt i nacken. När jag därefter ber om böjning så vill jag att ställningen och inåtrotationen ska fortplantas genom hela kotpelaren tills den når innerhöften som då också förs något framåt nedåt. Rotationen ska nå även svansroten som blir slutet på "bananen" (åtminstone ska ju svansen inte vika sig utåt). Spöet kan jag använda för att mjukt förklara insidan. Likt i yoga så stretchas utsidan, insidans muskler samarbetar och samtidigt så tränas balans och kroppsmedvetenhet. Det är i detta skede i halten som jag ofta ser eller känner om hästen behöver hjälp någonstans för att lösgöras. Det kan vara flera stelheter som är beroende av varandra men ibland så är det bara en liten punkt i t.ex halskotpelaren som roterar utåt istället för inåt och som gör att hästens böjning inte når till innerhöften. Ibland kan hästens mage ligga i innerspår vilket gör att bröstkorgen roterar utåt, då kan hästen behöva lite hjälp av spöet på platsen för insidans sittben. Det kan också vara utsidans muskler som av någon anledning är förkortade och som behöver hjälp av stretchning i skolorna. Det finns ju väldigt många leder i kotpelaren som kan vara felställda och jag kan inte ta upp alla. Men, det jag ofta upplever hos ridhästar ridna med tränsbett är att det sitter en spänning i själva nacken och underkäken (det är här jag börjar fundera över ryttarens hand samt tränsbettets signaler som jag skrev om i ett tidigare inlägg). En sådan spänning förhindrar en korrekt ställning och för inte sällan med sig snedheter längre bak i kotpelaren. T. ex.  kan det vara svårt att få fram ena sidans höft eller så vill hästen skjuta ut och lägga mer tyngd på någon av bogarna. För att lösgöra dessa spänningar behövs det jobbas vidare med stretching och kroppsmedvetenhet,  gärna i både halt och i rörelse och ibland hos både häst och ryttare. Och det finns ju inget bättre sätt än genom den akademiska träningen, tycker ju jag :))


Bild i repris. I början på året rehabiliterades hopphästen Totte.  I ett par månader jobbade Ebba  och jag honom enbart från marken, mycket i halten, med kapson. Idag är Totte en glad ridhäst som flyger fram över hinderna med matte på ryggen :)  


#ridkonst  #dressyr 

  

Av Ann - 16 oktober 2014 00:00

Venus fick igår besök av Håkan Engqvist, IR-terapeut. Jag har nämligen märkt sista två månaderna att Venus varit något stelare än vanligt i höger sida och att hon f.a varit lite ovilligare att gå framåt. Hennes öppnor har också tappat i kvalitet och jag har även sett att hennes knä på höger framben ibland "hoppat till" på ett märkligt sätt.... Håkan gick igenom min pålle mycket grundligt, han konstaterade att hon fläkt sig framtill och att det fanns spänningar av detta både på insidan och utsidan av hennes högra armbåge. Detta gav effekter i muskelfästena nere kring knäet, upp och bak över bogbladet samt på bröstkogsrotationen. Alltså skulle detta kunna vara förklaringen till allt det jag upplevt. Däremot fanns inget av hennes gamla besvär kvar kring ländrygg, bäcken och höfter. Ischiasbesvären var borta, höfterna var jämnhöga och hon hade inga spänningar längre i den "bärande muskulaturen". Håkan uttryckte att Venus nu klart hade passerat stadiet som "rehab-projekt", hon hade musklat sig rejält sedan han var hos oss senast för något halvår sedan och då inte minst i den inre bålmuskulaturen och i sin bakdel. När han stretchade henne igår efter behandlingen så gjorde han jämförelsen med en quarterhäst eller bodybuildare eftersom hon blivit så "stabil"... Jag var ju tvungen att försäkra mig om att han menade detta i positiv bemärkelse, haha :)) Men ungefär så brukar jag själv ibland säga om AR-träningen, att det är som rena bodybuildingen kombinerat med yoga för våra hästar.

Effekten av Håkans behandling ska jag kunna se omgående vid nästa träning. Det är ju inte helt säkert att fläkningen höger sida varit enda orsaken till Venus "hoppande knä" men jag har ändå en känsla av att det faktiskt inte är mer komplicerat än så här. Håller tummarna...


Min "bodybuilder" har blivit stark i sin bakdel och tar ofta i betydligt mer än vad jag önskar...  


Josefins häst Axel har också nyligen fått behandling av kroppsterapeut. I tisdags kunde vi i longering se att den tidigare i stort sett obefintliga bröstkorgsrotationen och ryggsvingen har börjat komma igång. Härligt!

 

  

#ridkonst  #dressyr  #IR

Av Ann - 13 oktober 2014 00:00

Under gårdagens morgontimmar då regnet öste ned så hade jag inga större förväntningar på att alla inplanerade lektioner under dagen skulle bli av. Men, lagom till jag skulle köra hemifrån så blev det både uppehåll och sol. Hästarna var på gott humör och det blev en riktigt härlig dag med fina pass och intressanta diskussioner. Nedan lite snapshots  :)


Så här glad blir matte när man inte "springer över" henne utan istället tar ansvar för sin balans och kan göra halt samtidigt som man söker kontakt i framåt nedåt. Snygg överlinje får man på köpet ;)  Rita och hennes vackra 6-åriga frieservalack får sin första AR-lektion i groundwork.  


Christina & Lucky fick bland annat träna på tyngdförflyttningar i halten för de indirekta tygelhjälperna. Det är ju så himla lätt i detta moment att både ryttare och häst gör "för mycket". Men de båda klarade naturligtvis uppgiften alldeles galant till sist.

Foto "stulet" från Christinas FB-sida... ;)



Ardennern Leo fick en svår uppgift, nämligen att förstå hur man samtidigt som man trampar in med ytter bakben i riktning mot tyngdpunkten kan undvika att skjuta ut innerbogen (!). Med duktiga mattes hjälp i slutaarbetet från både marken och ryggen blev det stor skillnad till det bättre :)

 



Rocco som tidigare nästan inte gått att longera utan att hamna i fel formgivning och i stress lyssnar allt mer till Gitt och Gitts kroppsspråk. Igår var stressen som bortblåst och för första gången såg jag Rocco röra sig i avslappnad balanserad trav i flera varv på voltspåret. T.o.m lite högerställning i nacken som varit så svårt fick de till. YES!  

#ridkonst  #dressyr


Skapa flashcards