Alla inlägg under augusti 2013

Av Ann - 31 augusti 2013 21:57

Under kursdagen skrev Hanna en bra sammanfattning tycker jag om hur vi grundutbildar hästen (och oss själva...)


 

#ridkonst

Av Ann - 31 augusti 2013 14:45

Förmiddagen har handlat om takt, hur andningens lite långsammare och hjärtats lite snabbare takt kan påverka oss och hästen. Vi kan också försöka välja vilken takt vi vill använda oss av beroende på vilken effekt vi vill ha i hästen. Det är inte så självklart som det låter ;) Genom att använda en långsammare takt kan vi ibland öka energin hos hästen, t.ex vid samling.

Nedan lite bilder. Längst ned har vi en praktisk övning där vi försöker påverka varandras takt. Väldigt nyttig träning :)

#ridkonst

Av Ann - 31 augusti 2013 07:00

Det blir ett kort inlägg idag. Nu ska jag skynda till Gustavsborgs gård för att mocka hos Venus som stallades in där igår. Venus trivs så himla bra i detta stall som är luftigt och öppet och där hon kan vänslas med grannhästen i boxen intill. Mysigt! :)

Det är alltså Hanna Engström som kommer till gården och som ska undervisa i två dagar. Jag ser riktigt fram emot detta då man alltid är sporrad till tusen när man kommer hem från hennes kurser. Jag ska försöka rapportera så mycket som möjligt redan under helgen både från teori och praktiska övningar. Hittills har det aldrig varit förbjudet att fotografera på Hanna-kurserna så jag ska försöka ta mycket bilder till bloggen ;)


Bilden är från 2011 då jag fick låna Gustavsborgs härliga PRE-sto Bianca. Här upptäcker hon min innerskänkel :))

 

#ridkonst

Av Ann - 30 augusti 2013 06:30

Att vi önskar tyngdpunkten att förflyttas bakåt så att hästen bär mer med sina bakben och lättar i sin framdel är nog inte nytt för så många. Det kan emellertid också vara bra att ha koll på tyngdpunkten "lateralt", d.v.s kunna reglera och flytta vikten mellan höger och vänster sida. Både Johanna och Elin fick jobba med just detta under dagens lektioner. Deras fyrbenta vänner hade skilda problem men symtomen hos båda hästarna yttrade sig i att den ena bogen gärna sköts ut och samma sidas framben belastades. Elin fick främst arbeta med att flytta tyngdpunkten inåt och Johanna med att flytta tyngdpunkten utåt. Att tänka på är att det innebär en stor förändring för hästarna med en ny koordination och balans. Det går inte att skynda utan vi måste ge dem tid att få ställa om i sina kroppar  :)


I höger varv vill Hugo gärna sätta i och belasta sitt inre framben snett utåt från kroppen. Troligtvis har han gjort så här en längre tid för att avlasta sitt vänstra framben som han tidigare haft ont i och fått behandlat. Rörelsemönstret har lett till en snedbelastning som naturligtvis inte är sund för honom i längden. Här förklarar Johanna i stillastående för honom att han ska ta in sin högerbog vilket krävs för att han ska kunna börja avlasta högerbenet. Hugo ser onekligen skeptisk ut, det är ju inte så han är van vid att stå eller röra sig, men han lyckas till sist alldeles utmärkt med det Johanna ber om.

 

#ridkonst

Av Ann - 29 augusti 2013 07:00

Sövde patienter hela dagen igår och kom på mig själv flera gånger med att gå och mysa över hur himla bra jag egentligen har det! Att vid sidan om min anställning kunna syssla med det som jag tycker är allra roligast; Ridkonst, ridkonst och... ridkonst! ;)) Jag har ju just nu bara en häst som jag själv tränar vilket ibland känns lite knapert.  Undervisningen där jag får lära känna mina elever och deras hästar känns därför väldigt betydelsefull, den bidrar till att jag vill fördjupa mig ännu mer och att jag vill ägna ännu mer tid åt min egen och andras utbildning.  Idag ser jag fram emot att träffa Johanna N & Hugo samt Elin L & Chaplin. Sedan är det dags att ladda om igen för egen del. Jag och Venus ska på kurs för Hanna Engström hela härliga helgen. Detta är livskvalitet! :)


I helgen kommer Hanna Engström från Gotland för att hålla kurs på Gustavsborg utanför Bjuv

Läs mer om Hanna på http://www.ekeskogs-ridingacademy.com/

    

Bild från Hannas FB-sida

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=435277196734&set=t.100001176399308&type=3&theater


#ridkonst

Av Ann - 28 augusti 2013 06:00

Det är någon månad sedan jag tittade på Helle & Rhime och inför gårdagens lektion var jag allt lite nyfiken på hur det hade gått för dem över sommaren. Och vilket mysigt pass det blev! När Rhime började träna AR från allra första början var han ordentligt stel och ganska stressad. Nu utstrålade han en helt annan typ av energi och var mer avslappnad såväl fysiskt som mentalt, säkert beroende på att Helle är så mjuk i sin kommunikation och inte har så bråttom. Rhime sökte sig fint framåt - nedåt, i såväl stillastående som i rörelse. Helle introducerade spöet som en avslappnande hjälp och som förklaring av insidan. Goa Rhime erbjöd henne då utan krux en ställning i båda varven. YES! Det var lite svårt i de första försöken men de fick t.o.m till en svag öppnarörelse så att Rhime fick bära mer med inner bak och stretcha sin utsida. Precis den träning han behöver för att bli starkare,smidigare och mer förbar! :)


Helle förklarar insidan då hon lugnt smeker Rhimes bog med spöet. Rhime svarar med att ställa sig i nacken

 

#ridkonst



Av Ann - 26 augusti 2013 06:15

Helgens undervisning innebar mycket att tänka på, dels för mig själv som instruktör men framför allt för de elever som introducerades i AR för första gången. Det är härligt att vara instruktör när alla är så nyfikna och öppna för det man har att säga. Det som också gjorde det lyckat var att samtliga hade tänkt igenom sitt personliga syfte med träningen. Rehabilitering, lösgöring, stretching, ledarskap, kommunikation/hjälpgivning och en sund formgivning var återkommande teman utöver det historiska ridkonstintresset.

Det är ju svårt att fota när man själv undervisar och framför allt första dagen så glömde jag nästan bort kameran helt. Emellanåt kom jag i alla fall ihåg den, dock för det mesta när passen redan var färdiga :))


Susanne vill utbilda sin 3-åriga Poseidon så att de blir ett "akademiskt" ekipage


Annette vill förbättra kommunikationen med sitt 5-åriga sto


Gunilla & Ena är sedan tidigare inne på den akademiska banan och fokuserade igår på "groundwork" och longering

 


Cecilia & Laban tränar ledarskap och följsamhet

 


Susanne vill med lösgörande arbete underlätta för Crozzly när han åldras i sin kropp  

       

#ridkonst #hästar



Av Ann - 25 augusti 2013 07:00

Gårdagens undervisning för medlemmar i Söderåsens Ryttarförening gick över förväntan. Allt flöt på, det var underbart väder och jag tror att jag lyckades förmedla åtminstone något väsentligt till alla ekipage. Efter att ha varit så fokuserad hela dagen så snurrade det naturligtvis lite i skallen när allt var klart men det kändes riktigt bra när jag väl kom hem på kvällen och såg min solbrända nuna i spegeln. Vilket fantastiskt jobb man har skaffat sig! :)) Nu är det bara till att ladda om då det är dags för den andra halvan av gänget att sätta kapson på sin häst och introduceras i den akademiska världen.


Susanne och hennes Crozzly gjorde ett mycket fint pass igår. Crozzly som normalt gärna vill gå med spänd underhals lyckades slappna av fint med hjälp av kapsonens och den mjuka handens inverkan. Han förlängde sin överlinje och avlastade inner framben genom att få bogen på plats och trampa in med inner bakben under tyngdpunkten. Susanne kände i handen hur följsam Crozzly blev var gång han hittade sin formgivning på det böjda spåret. En väldigt bra lösgörande gymnastik och stretching för den gamle herr´n  ;)  

#ridkonst


Skapa flashcards