Alla inlägg under november 2014

Av Ann - 28 november 2014 00:00

Så var det det här med skolhalten. Återigen har jag gjort "för mycket"! Venus lyssnar så till mitt kroppsspråk och jag själv är uppenbarligen inte ens medveten om vad jag signalerar...  Jag har haft lite krux med att Venus vill lägga för mycket vikt och falla nedåt på ytter bog i skolhalten. Detta  gör det svårt för henne att öppna upp kommunikationen i kotpelaren mellan nacke och höft. Men så kom jag igår på att om jag själv lät bli att vifta så högt med min inner arm och skuldra när jag bad henne flytta tyngdpunkten bakåt så lyfte hon också sitt skulderblad mindre. Genast blev balansen och tyngdförflyttningen i halten mycket bättre, hos både henne och mig... Kloka häst <3


I kväll så blir det lätt longering eller möjligtvis uteritt om det inte hinner bli för mörkt. I morgon så är det nämligen dags att åka iväg och träna för Elise Nilsson i Ballingslöv  :)


Vi utforskar skolhalten vidare. Venus har fortfarande svårt med tyngdförflyttningen bakåt då hon kommer lite ur balans. Jag själv måste tänka på att inte överdriva höjningen av inner hand och skuldra. Detta för att Venus inte i sin tur ska lyfta sin innerbog för mycket och få bröstkorgsrotationen åt fel håll.

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 27 november 2014 00:00

Voltspåret är fantastiskt. Fantastiskt som redskap på så vis att vi smidigt kan hjälpa hästen att gymnastisera, stretcha, styrketräna, att placera sina bakben och bli friare i sina bogar.  Även på rak linje kan principerna med volten användas, t.ex.  i s.b.m skolorna längs med sargen. Men det tar ju ett tag att "hitta voltspåret", i hästen men också i sin egen kropp. Då är det ju så bra att det går att arbeta hästen från marken, lära sig se vad som saknas i formgivningen, vilken bog som skjuter ut, åt vilket håll nacken har svårt att ställa, vilken ganasch som kniper, vilket bakben som skjuter på eller alldeles för lätt trampar förbi sin tyngdpunkt , åt vilket håll bröstkorgsrotationen kanske saknas etc. etc.  Nyttigt är också att på marken reflektera över sin egen position i förhållande till hästen och till spåret, hur man positionerar axlarna, sina höfter och om man överhuvudtaget själv går i sådan balans att hästen faktiskt tycker man är värd att följa. Det handlar alltså mycket om kroppsmedvetenhet hos både häst och ryttare och att försöka bli "raktriktade" på det böjda spåret. För har man som ryttare inte koll på sin kropp från marken så är det ju definitivt inte lättare sittandes på hästryggen... ;)


Raffe hade för några månader sedan svårt att ställa sig i nacken i båda varven samt att placera sitt högra bakben. Han blir dock allt mer lösgjord tack vare att han börjar slappna av så han faktiskt kan stretcha utsidan i respektive varv och länga ut sina förkortade muskler. När spänningarna släpper en bit in i passet så brukar han bli mycket följsam och uppmärksam på min position och på signalerna från mina skuldror. 

 


Josefin & Axel blir båda allt bättre på att hitta ett gemensamt spår på volten :) 

 


Fina lilla Ambra longeras för första gången.  Margareta förklarade sin nya position på insidan och hon lyckades även att genom lösgörande arbete förklara formgivningen på det runda spåret. Riktigt bra jobbat!

 


Lucky har troligtvis sträckt sig för ett par veckor sedan och vill här inte riktigt trampa under sig vänster bakben i början av passet. Efter att Christina mjukt jobbat honom med stretchen och balansen på voltspåret så lyckas Lucky till sist släppa på lite spänningar och Christina känner hur han blir "som smör" i handen

 

#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 25 november 2014 00:00

Så har ännu en AR-träff i Ridkonsthörnan gått av stapeln. Denna gång var vi ett glatt gäng som tittade igenom Bent Branderups online-film angående öppnarörelsen. Så mycket det finns att lära om en enda rörelse, f.a.när man är några stycken som börjar analysera och diskutera tillsammans. Av filmen så får man en bättre förståelse för vad det är man ber hästen om biomekaniskt i öppna och vad som krävs av en själv som ryttare (vilket inte är så lite minsann!). Visst fokuserar filmen mycket på "tekniska detaljer" men det är ju kanske också det man förväntar sig när man köper denna typ av film. Även om mjukhet och harmoni är viktigt att eftersträva så måste vi på gräsrotsnivå ju ändå lära oss hantverket först och förstå aktuell rörelse innan vi så småningom kan närma oss konsten. Och jag tror nog att alla vi som såg filmen i söndags fick mycket tankar om hur vi ska jobba vidare. Själv har jag alltid tyckt att det varit ganska svårt med öppna, f.a. från ryggen i samlingen på rakt spår. Venus inre bakben har gärna velat gå åt lite fel håll så snart jag förflyttat tyngdpunkten lite bakåt. Det har dock blivit bättre med tiden f.a ju mer jag har förstått av sitsen. Om jag sedan dessutom låter Venus tvära en liten aning till i samlingen så som visades i online-filmen verkar det också underlätta :)

Idag får bilen ytterligare några mil på taxametern då det är undervisning precis hela dagen. Bland annat ska jag åka till Christina och få träffa Lucky och hans till stallet nyinflyttade halvsyster Isadora. Spännande! :)


Söndagens gäng från Ridkonsthörnan samlat framför öppna-filmen på TV:n. Mycket diskussioner blev det och kul hade vi! :)

 



En morgontrött Venus plirade på mig nerifrån sin bädd när jag öppnade stalldörren i går. Jag och stallkatten kröp ned i halmen intill henne och så myste vi allihop en stund

#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 22 november 2014 00:00

Veckan har innehållit lektioner på än det ena och än det andra stället och jag har tillbringat många mil bakom ratten. I torsdags hälsade jag bland annat på i Eket hos Margareta och hennes söta lilla fjordhäststo för första gången. Så mjuk och fin kontakt de redan hade. Det gjorde det lättare för mig som instruktör att guida i det lösgörande arbetet. Det ska bli riktigt kul att få följa de båda i sin utveckling. Jag var också i Tågarp hos Ulla & Gaznica och i Åvarp hos Johanna & Hugo. Och så förstås på Hallandsåsen hos Linda & Arisco... Sambon beklagade sig när jag kom hem då bilen som egentligen är svart var gråvit av allt vägdamm :))  Men lite bensin och vägdamm får det allt vara värt, att sedan ha en sambo som tvättar bilen är ju förstås tacksamt  ;)  Idag så är det dags att hälsa på Cornelia och Lisa. Sedan ska jag handla lite fika till i morgon då det ju är träff för Ridkonsthörnan! Ska bli kul att träffa alla och få nörda kring öppnarörelsen   :)


Ulla arbetade i torsdags uppifrån hästryggen med att lösgöra Gaznica och placera hennes bakben i de båda varven. Vi använde oss av Hanna Engströms "nya" metod som innebär två olika algoritmer, en för varje varv, då man utgår från hästens oliksidigheter.

 


Linda satt på Arisco för andra gången. Anders gjorde strålande insats som longör och höll koll på både lina och sin position :)

 



Johanna & Hugo arbetade från marken. Hugo har fortfarande lite spänningar kvar efter sin skada i somras men nu börjar ju slutorna fungera igen :)


#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 21 november 2014 00:00

Att gå baklänges på utsidan av min 168 cm höga madame på ett voltspår, hålla jämna steg i traven, ha koll på min egen kropp, på hjälpgivningen och på handen som vill sjunka efterhand som armen blir trött är fullt tillräckligt. Jag kan ju helt enkelt inte bära omkring hästens tyngd i handen också! Hittills har Venus skjutit på lika mycket med bakbenen som vanligt och när jag inte har hängt med i hennes tempo så har det ofrånkomligen blivit mer tyngd i kapsonen men se nu är det stopp! Vi har definitivt kommit till en brytpunkt. I helgen under kursen på Gustavsborg gjorde Hanna klart för mig när jag satt på hästryggen att det är inte jag som ska jobba det är hästen! Så igår tog jag fasta på det även i arbetet från marken och gav mig attan på att jag som prio ett skulle få betydligt mer energi från hästen bakifrån. Och energi det fick jag! :) Även om det var någon bog som slank ut hit eller dit så fick Venus upp takten, hon vinklade kruppan började bära uppp bröstkorgen och blev lättare framtill. Riktigt kul tyckte hon det var också. Äntligen!


Att arbeta hästen ur olika positioner är givande. För mig har det  blivit uppenbart först i arbetet på utsidan av Venus att hon generellt måste ha betydligt mer energi i form av bärkraft och högre takt. Först då kan hon balansera sig i ett lägre tempo, jag kan lättare hålla jämn takt med henne på voltspåret och bibehålla min position

 

#ridkonst  #dressyr 


Av Ann - 20 november 2014 00:00

Att följa och föra med sätet men samtidigt inte störa hästen i sina rörelser är ack så svårt. Det har blivit allt tydligare nu när jag börjat med samlingen av Venus att om jag inte håller mina gamla spänningar i schack så trycker jag undan ryggen på hästen, alternativt får jag hästryggens rörelser som pukslag i rumpan så att jag åker framåt med tyngdpunkten. Det är viktigt också att jag när jag väl lyckas slappna av inte börjar följa för mycket sidledes i sitsen, då hamnar jag i s.k "balancé" och börjar skifta tyngdpunkten från en sida till en annan. Sitsen ska vara avslappnad, mjuk men väldigt stilla och tyngdpunkten ska vara centrerad så att hästens bakben inte leds i fel riktning. Lättare sagt än gjort... Så snart jag började med AR (för 7 år sedan) gjordes jag uppmärksam på mina reflexmässiga spänningar samt mina snedheter och jag har jobbat mycket både med och utan häst för att försöka rätta till det. Ändå så tar det ett tag till innan min sits "skolat om" sig. Dock upplever jag att det har blivit ganska stor förändring till det bättre och jag är verkligen tacksam mot mina instruktörer Hanna Engström och Elise Nilsson. De har hjälpt mig till bättre förståelse och känsla för vad som blir fel i olika situationer och för hur jag förhoppningsvis ska kunna rätta till obalanserna. Bara att kämpa på, eller rättare slagt sluta kämpa och istället försöka slappna av  :)


Ett försök till avlappnad centrerad sits samtidigt som jag försöker "lätta" i mina egna "bogar". Venus svarar med att samla sig lite i traven och hon blir väldigt lätt på hand.

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 18 november 2014 00:00

Oj, vilken givande kurs det var på Gustavsborg i helgen. Och som alltid lyckades Hanna Engström ge precis den hjälp man upplevde sig behöva :) Mycket fokus blev på att lösgöra och arbeta våra hästar på olika sätt i de olika varven utfrån deras naturliga assymetri och utifrån en speciell algoritm. Det var väldigt intresssant att se hur väl det fungerade, på alla hästarna! Vi fick även jobba med oss själva och vår egen kroppsmedvetenhet. Vi jobbade med att lösgöra våra egna "bogar", med vår egen rotation  och med att göra "mindre" uppe på hästryggen. Även om det naturligtvis fanns mer snedheter kvar i kroppen så märkte jag också att min träning där hemma och mina reflektioner uppe på löpbandet  hade gjort stor nytta för min liksidighet :) Under kursen blev det också en för mig viktig genomgång av den samlande sitsen. Nog för att jag redan innan hade blivit rakare och mer centrerad men min reflexmässiga spänning i s.b.m samling, den hade jag minsann inte blivit av med. Jag var inte ens medveten i början om att spänningen satt i skinkorna haha :)) Hanna guidade mig till avslappning och vilken skillnad det blev. Genast blev jag mer stilla. Och Venus, hon blev så nöjd och fick energi i bakbenen. Detta ska vi träna vidare på :)



Hästarnas assymetri följer enligt Hanna oftast ett visst mönster. Hon berättade om hur man då kan arbeta hästarna på olika sätt i de olika varven och enligt en viss struktur för att lättare uppnå lösgjordhet. Det känns riktigt bra att ha lärt sig om detta. Jag testade teorin senast igår på Raffe under longeringen. Satt som en smäck! :)

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 14 november 2014 00:00

Jaha, så var det äntligen gjort. Jag har travat Venus över det förhatliga plastskynket, check! Flera gånger till och med... Trodde jag väl aldrig för några månader sedan att  hon skulle gå med på. Skam den som ger sig, haha :)) Har ju haft mycket hjälp av Christinas (Sunt hästförnuft) lektioner i miljöträning i somras. Venus är också väldigt harmonisk nu och jag håller verkligen tummarna för att hon fortsätter kunna slappna av så bra som hon gör.


Idag så är det jobb som gäller och när jag kommer hem så är det direkt till stallet. Nu är det uppladdning som gäller inför Hanna Engströms kurs på Gustavsborg. Välkommen helg!  :)


Tog ett kort pass med Venus igår kväll där jag fokuserade på vägval, jag gjorde "miniöppnor och

minislutor" och fokuserade på att hålla henne mitt mellan hjälperna. Funkade mestadels bra.

Och så fixade vi plasten, utan några som helst problem. YES!


  

Johanna & Hugo har också klarat av nya saker. Igår satt Johanna upp, i mörkret. Hon jobbade med

att "hitta rälsen" f.a i sin egen kropp och så ramade hon in Hugo med ytterhjälperna. Funkade ju hur bra

som helst  :)

  
#ridkonst  #dressyr

Skapa flashcards