Alla inlägg under september 2015

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)


Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avslappnad och följsam samtidigt som hon har hittat teknik för att kontrollera sin tyngdpunkt så att hon sitter mer stilla. Även handen har blivit mer stilla och mycket mjukare. Ambra är också nöjd med mattes utveckling :) Hästen blir inte störd i sina rörelser och hon börjar få en stabil formgivning där hon söker framåt nedåt med förlängd överlinje. Igår fungerade Maggies sits och hand t.o.m. i travstarterna, barbacka (!). Sååå bra jobbat! 

 


Henny har blivit mer lika i sina höfter. Sanna jobbar här med att försöka lösgöra henne framtill där vi vill få kotpelaren att placera sig mitt mellan bogbladen. Detta innebär bl. a. att Henny behöver hjälp med att få övre delen av sitt högra bogblad lite "mjukare" i högervarvet.

 


Duktiga Åsa tar sin 5.e lektion. Hemmavid har hon redan märkt positiva effekter av AR-träningen hon gjort från marken. Hon har t.o.m lyckats få sin travare att gå i balanserad trav på halvlånga tyglar ute i skogen. Minsann inte illa! Denna lektion blev det lite sitsträning för första gången, barbacka så klart :)

 

 

Sanna har stelheter som är så lika dem jag själv brottas med och i högervarvet hamnar hon lätt med inneraxeln framskjuten och med vikten på utsidan av hästens bröstkorg. Igår fick hon lära sig en teknik för att placera sin ytteraxel. Då kunde hon också helt plötsligt rotera rätt i sin egen bröstkorg, lättare forma sin häst och hålla sig mer rätt i sadeln. Och vad glad man kan bli :))

 


Jumpy har varit skadad en period. Hon rör sig bättre nu men har fortfarande symtom som eventuellt kan komma från SI-leden.  Nu blir det arbete från marken under någon vecka och så får vi se vad jag kan göra innan ny utvärdering. 

 


#Ridkonst  #Dressyr

Av Ann - 17 september 2015 22:16

Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a Eva fått erfara med sin Junior :) Junior är en tidigare utbildad High Chaparall häst med all den värdighet som detta innebär och han ställer minsann krav på sin matte. Det ska vara finstämda och konsekventa hjälper, hans ryttare måste ha en klar bild av vad hon vill, annars kan det minsann "va så" med träningen. Junior vill också ha en tydlig uppgift och Eva måste fokusera (!) på kommunikationen med sin häst. Det går inte att hon sitter i egna tankar i sadeln, då måste ju Junior själv ta över ledarskapet ;)

När en häst börjar framföra sin åsikt som t.ex "Eftersom du inte vet vad du vill matte så bestämmer jag riktning och då är det hemåt som gäller", "Dina skänklar klämmer för hårt när jag rör mig så då rör jag mig inte" eller "Du drar ju i tyglarna matte så ok, då går jag inte framåt, bakåt blir bättre så du lättar i handen" så kan det ju förstås upplevas som att hästen trilskas. Man börjar kanske jobba ännu mer med sitsen, hälarna sätts ännu mer i hästens sidor, man korrigerar ännu mer med handen och på intelligenta hästar som Junior är konflikten genast igång... Problemet är tyvärr väldigt vanligt, Eva är vuxennybörjare men man ser situationen hos ekipage även på lite högre utbildningsnivå. Den innnebär frustration hos både häst och ryttare men oftast är det hela egentligen lätt att lösa. Då det gällde Eva och Junior så följde jag helt enkelt med dem på en av deras uteritter då det var här som Eva upplevde problem. Jag följde dem gåendes på lite avstånd och jodå, Junior var seg som tuggummi samtidigt som Eva kämpade som ett djur uppe på hästryggen för att få honom i rätt riktning. Men efter att hon hade lättat på underskänklarna (tagit bort dem helt från hästens sidor när de inte användes), släppt på tyglarna och lärt sig att tänka mer framåt samtidigt som hon fokuserade och satt mer still i sadeln så började också henne ledarskap bli mer trovärdigt. Hon kunde börja föra sin häst som nöjt efter hand gick i en allt sundare formgivning. Junior är en fantastisk läromästare! :) 

 

Den här bilden fick jag igår av en glad Eva som nu kunde rida ut Junior på egen hand utan konflikter :)

    

 #Ridkonst  #Dressyr

 

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolhalten att få henne till att rikta bakbenens energi så att kraften går genom hela kroppen. Min pålle vill gärna lägga sig för mycket på utsidans både bog och bakben. Så, nu fick jag till mig ett annan väg att komma runt detta. Att jobba med skolskritten respektive piaffen från marken och se till att båda (!) bakbenen jobbar dit de ska, i riktning mot tyngdpunkten. Nu är det inte tanken ytter bak i sluta och  inner bak i öppna som gäller utan för var steg måste jag tänka (och hjälpa) ytter bakben, inner bakben, ytter bakben, inner bakben, ytter etc. etc och så måste jag dessutom hjälpa min pålle att hålla rätt på ytterbogen så att inte den faller ut.  I teorin har jag förstått principen med piaffarbetet från marken men jag har inte tidigare arbetat med det riktigt praktiskt. Det blev lite mycket för mig att tänka på men det märktes ju tydligt vilka bristerna var och vad jag behövde jobba vidare med. Uppe på hästryggen bad jag om hjälp med sitsen, f.a.mina överskänklar som jag upplevde låste sig i samlingsförsöken. Elise bekräftade vad jag kände och visade mig så småningom en helt annan lösning än den jag förväntat. Som vanligt blev slutklämmen att jag skulle göra mindre... Jepp, bara till att träna :))


Att själv försöka bli mjuk i samlingen är lika viktigt från  marken som från hästryggen. Här försöker vi gå över från skolskritt till piaff. 


Träning av sits och kroppsmedvetenhet på långa tyglar. Tack Theres för fotot :)

 

#Ridkonst  #Dressyr

Av Ann - 7 september 2015 09:42

En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liksidighet hos både sig själv och hästen så är det ändå så lätt att man i processen med att lossa gamla spänningar oavsiktligt skapar nya obalanser. Det går ju inte att stretcha en muskel som omedvetet arbetar eller drar ihop sig kanske pga smärta. För egen del så krävs det av mig att jag känner efter och analyserar mina rörelser både uppe på hästryggen och på marken. Mina joggingrundor ute i skogen och på löpbandet är ovärderliga. Senast i morse tror jag att jag hittade "skorstensandningen" igen vilket innebar att min ländrygg kunde slappna av, jag fick extra energi i steget vid var utandning, rörelsen i höften ökade och löpsteget blev längre. Kändes naturligtvis hur bra som helst! :)

Likaså behöver vi  kunna förklara avslappningen för hästarna (jag tycker det är lite kul att dra paralleller mellan vår och hästens biomekanik) och det är ju inte någon lätt uppgift...

Hästens utsida inbjuds naturligt till avslappning och stretching när hästen formar sig efter det böjda spåret vilket kanske speciellt ridkonsten tagit fasta på. Samtidigt måste det vara så mycket framåtbjudning och sökning framåt-nedåt att hästens överlinje, rygg och nacke slappnar av. Utan detta så skapas helt enkelt motstånd. Avslappning är alltså nummer ett, vilket absolut inte är något nytt men som man ser bekräftas gång på gång, hos både ryttare och häst.


Igår förklarade Åsa ytterskänkelns hjälpgivning för hästen Comet. Han förstod snabbt och svarade fint genom att föra bakdelen innanför framdelens spår. Det var dock först efter det att han slappnade av i sin överlinje som han själv bjöd in till rörelsen. Bakbenets kraft och riktning började gå igenom hela rygglinjen, det blev en böjning och han sökte fram till handen, i en slutarörelse på diagonalen. Superfint jobbat! :)

#Ridkonst  #Dressyr 

 


Av Ann - 4 september 2015 00:00

Efter att ha fått konstaterat att min egen stel/snedhet sista dagarna till stor del berott på träningsvärk efter joggingrundan förra helgen så var det i tisdags Venus tur att bli granskad. Håkan Engqvist, IR/IA-terapeuten, kom till stallet för att undersöka och behandla ett 10-tal hästar. Och jodå, Venus hade lite sträckningar både vänster fram- och bakben vilka blev behandlade. I övrigt så tyckte Håkan att Venus hade utvecklats fint muskulärt :) Dagen efter så fungerade vänstergaloppen helt ok och hon puttade inte mig till utsidan av ryggen längre. Däremot hade jag nu problem med att placera hennes framdel framför bakdelen i höger galopp vilket kändes ganska frustrerande... Men (!), så igår kom jag på något, att uppifrån hästryggen försöka korrigera det där området kring manken som jag jobbat med tidigare i longeringen. Det blev framåt nedåt på voltspåret, först i skritt, sedan i trav för att slutligen prova i galopp. Allt medan jag fokuserade på bogbladsspetsen och manken. Och vilken skillnad det blev i högervarvet... Venus längde sin utsida, hon höll sig allt bättre på spåret mitt mellan tyglarna och sökte sig fint mot ytterhanden. Vi provade sedan lite skolor och även samling mot en galoppiruett i båda varven vilket gick riktigt bra. Sedan var det bara till att berömma och hoppa av  :D 


Stretching där rörligheten kontrolleras ingår i IR/IA-behandlingen. Venus är så nöjd, bara hon får stå vid sitt fönster och hålla koll på vad som händer ute på gårdsplanen :)

#Ridkonst  #Dressyr  #IR  

Av Ann - 1 september 2015 06:59

Det verkar som om vilan över sommaren faktiskt gjort Venus gott och hon känns fräsch :) Själv har jag blivit lite snedare än vad jag var precis innan sommaruppehållet. I vänstervaret funkar sitsen inte riktigt, jag har fått en låsning (igen...) i länden/höften uppfattar jag det som, jag har svårt med rotationen och så försöker jag omedvetet kompensera genom att vika mig i min insida. När jag inte kan följa så motarbetar jag hästen, antingen så blir det att hennes rygg trycks undan eller så blir det att hon puttar ut mig till utsidan. Tills jag blivit mjukare så får jag helt enkelt ställa mig i avlastningssits emellanåt för att kunna hålla tyngdpunkten mitt över. Och så får jag åter fokusera på att bara slappna av. Hela sommaren har jag lyft och burit ett antal flyttgrejor och kartonger så det är väl egentligen inte så konstigt att jag fått diverse stelheter men nu blir det till att jobba med lösgöringen av min egen kropp ;)

 

Och så hamnar jag på utsidan igen av hästryggen... 

 


#Ridkonst  #Dressyr

Skapa flashcards