Alla inlägg under september 2013

Av Ann - 29 september 2013 23:33

Oj vad det är nyttigt att testa sina elevers hästar! :)) Igår provade jag att sitta på Elins Chaplin ett pass. Jag kan ju inte säga att det var en direkt harmonisk upplevelse för varken Chaplin eller mig men jag tyckte att jag till sist fick kontakt med hans bakben och att han kunde släppa ned mina sittben i båda varven. Trots de inledande diskussionerna så utfördes det mesta i samförstånd och när vi avslutade var vi båda betydligt mjukare i våra kroppar än i början av passet. Chaplin kommer fortfarande lätt i dålig balans men har blivit så mjuk och följsam i skrittarbetet då vi tränar honom från marken. Det är en helt annan grej med ryttare på ryggen men nu vet jag i alla fall att det är fysiskt möjligt för honom att kunna bära :) 


Här testar Elin att göra ett varvbyte i longeringen vilket många av oss vet är svårt att få till de första gångerna. Chaplin är uppmärksam, mjuk och följsam :)


 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 29 september 2013 06:30

Något som alla ryttare bör känna till. Denna text tycker jag förklarar kort och lättförståeligt. Mer info om hästens rygg finns på Therese hemsida (länk nedan)   :)

_________________________________________________________________________

Så här fungerar hästens rygg:

Längs hela  överlinjen- från skallbenet bak till svansen löper ett ligament (som mer beter sig som en sena än ett ligament) detta ligament kallas för: supraspinosa ligamentet. Supra= över, spinos= tornutskott.

Det supraspinosa ligamentets främre del som går över nackkotorna kallas ibland för ligamentum nuche eller nackbandet.

   

Det supraspinosa  ligamentet skall fungera genom att tillsammans med bukens muskulatur spänna upp ryggen som en pilbåge och även bära upp ryttaren så att ryggens känsliga muskulatur kan arbeta fritt med att skapa rörelse. När hästen höjer ryggen, sänker huvudet och trampar under sig med bakdelen så är ligamentet spänt, hästen går enligt oss i form.

   

När hästen höjer huvudet, sänker ryggen och paddlar bakåt med bakbenen så är ligamentet slappt och hästens ryggmuskulatur tar genast stryk!

   

Rätt position av huvudet:

Om man med olika hjälpmedel eller inspänningstyglar försöker spänna ned hästens huvud så betyder inte det att bara för att hästen sänker huvudet så går den i form, bakdelen måste också vara med. Det är faktiskt vanligt att man istället får en bakvänd effekt med såkallade inspänningstyglar och hästen blir så upptagen med att reta sig på rörelsebegränsningen att den istället bara spänner sig. Nackkotorna får sig en elak behandling och hästarna blir ofta låsta i nackkotorna och får muskelspänningar.

Det är mycket bättre att låta hästen själv hitta sin bästa position av sitt huvud utan rörelebegransningar, för det är mycket som spelar in, bl.a halsens längd och huvudets vikt!

Källa: Therese Jönsson – Hästfysioterapeut

________________________________________________________

#ridkonst #hästar

Av Ann - 26 september 2013 23:37

Jag kommer emellanåt på mig själv med att jag har glömt en del om hur jag använde hjälperna då jag tävlingsred i dressyr. Den akademiska hjälpgivningen är så logisk så att jag köpt den med hull och hår och övriga tillvägagångssätt  blir helt enkelt överflödiga. Dock så inträffar det att jag får tävlingsryttare eller deras hästar som elever. För att få en så bra förståelse som möjligt för dessa och deras eventuella svårigheter får jag ibland rassla fram gamla tankebanor och på så vis kan jag dra nytta av mina gamla erfarenheter.  En reflektion som jag gjort är t.ex att jag själv som tävlingsryttare aldrig fick förklarat för mig eller tränat på tyngdfördelningen sidledes som i den akademiska träningen är så självklar. Kontrollen av tyngden över ytter och inner framben med hjälp av indirekta tygeltag är ju så avgörande bland annat för kvalitén och balansen i skolorna. Nu är det några år sedan jag tävlingsred så kanske är det annorlunda idag men jag tror att tävlingsdressyren över lag skulle kunna dra nytta av de historiska kunskaper som återfinns i det akademiska utbildningskonceptet.


Rocco som tävlat en hel del har haft problem med att få en jämn böjning i skolorna. Här förklarar Gitt den inre indirekta tygeln i en slutarörelse. Rocco som tidigare hängt sig på innertygeln lär sig flytta tyngdpunkten mer utåt. På så vis lättar tyngden på innerbogen och hon kommer i bättre balans.

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 26 september 2013 06:00

Igår fick jag tillfälle att låna Gunillas fina nordsvenska sto, Ena. De båda har inte riktigt kunnat hålla igång den akademiska träningen då de skiftats om att vara krassliga en längre tid. Redan från starten i gårdagens träningspass var det bara en sak som gällde, att försöka få bort Ena från bogarna och ifrån handen. Travare som hon är så är hon både överrörlig och glad för att skjuta på utan att bära med sina bakben. För att få bukt med detta så började jag med att gå igenom hjälperna från marken i stillastående vilket gick helt ok. Det var emellertid svårt att få Ena i egen balans och i en ram, att flytta bak tyngdpunkten och hålla avståndet till mig då hon fick så bråttom och nästan lade sig i mitt knä så snart vi började röra oss. Då började jag att fokusera på avståndet och på takten, att få mina ben att gå i samma takt som hennes bakben och vice versa. Och minsann om hon inte slutade pusha! Det blev ett väldigt långsamt tempo men hon blev uppmärksam på mina hjälper och kom så småningom bort från bogarna. Hon slutade att vingla så mycket med fram- och bakända och hon lättade i handen. Ena är en riktig pärla! :)


Här börjar Ena förstå att hålla avståndet till mig och vi hittar stundvis även varandras takt. Förutom radion så hör ni i bakgrunden Elin, min dotter, som sitter på läktaren och busar med stallkatten ;)


 #ridkonst #hästar

Av Ann - 25 september 2013 06:00

Igår påbörjade jag arbetet med att lägga fokus på en hjälp i taget. Jag kunde konstatera till att börja med att jag var väldigt inkonsekvent när jag satt på hästryggen. Jag hade för mycket "förvarande" och/eller "inramande" ytterskänkel i öppnan och min innerskänkel hade Venus inte riktigt förstått (vilket kanske inte var så konstigt när jag hållit emot för mycket med skänkeln på utsidan). Efter att ha börjat lägga mer fokus på underskänklarna och dess riktning, lätta på tyngden i stigbyglarna (Hanna Engström brukar säga att man ska kunna ha äppleskivor i stigbyglarna utan att äpplena blir mosade) och dessutom förklara inner underskänkel tydligare så lyckades vi både förbättra öppnan och få till en riktigt fin rund högergalopp som brukar vara så svårt :)

Skänkelns hjälpgivning kom i fokus även från marken då jag tittade på Johanna & Hugo. Hugo som när han går på volten gärna vill tappa böjningen och gå med inner bakben på ett tredje spår (ett spår allra innerst om ni förstår vad jag menar) fick med tydligare underskänkel (spöhjälp) lära sig att "lägga magen i ytterspår", både i stillastående och i rörelse. Och VIPS så började innerhöften komma på plats :)

Idag ska jag titta på Gitt och hennes Rocco och så ska jag ägna mig åt Bent Branderups nyaste film som handlar om .... just det, den akademiska skänkeln :)


"Academic Leg" är en ny video online av Bent Branderup. Länk till trailern finns på min hemsida under "Senaste nytt"

 

#ridkonst #hästar



Av Ann - 24 september 2013 06:51

En insikt som jag tror kommer att hjälpa mig att strukturera upp min egen ridning;

För att kunna analysera vilka hjälper som fungerar och vilka som inte fungerar måste man först kunna selektera dem. Därefter testas dem var för sig. Detta innebär att man faktiskt inte kan ha "slutprodukten", den färdiga rörelsen som mål i första hand utan först måste de enstaka hjälperna befästas för att därefter kombineras och koordineras en efter en. Detta är egentligen självklart och något som jag vet har förmedlats och funnits med i träningen redan från min allra första AR-lektion. Jag måste låta hästen få utföra rörelsen "fel" eller ofullständigt för att därefter kunna utvärdera och vidta adekvat åtgärd. Men OJ vad jag har haft svårt själv hittills att släppa min strävan efter att utföra rörelsen korrekt redan från början. Kanske gäller det inte så mycket från marken då jag av naturliga skäl är mer begränsad i antalet hjälper men det gäller definitivt när jag sitter på hästryggen. Så det får bli min "läxa", en hjälp i taget :)  Under helgens kurs påminde Elise mig om det som Bent brukar säga;"Man måste våga göra fel för att veta när det blir rätt". Svårt, men ack så sant...


Här tränar Elin & Laban på underskänkelns hjälpgivning

 

#ridkonst #hästar

Av Ann - 23 september 2013 06:00

När jag arbetar med skolandet av halten och ska förflytta Venus tyngdpunkt bakåt så spänner hon gärna till i ryggen och förblir rak i sina bakben. Jag vill ju att hon istället ska rotera i bröstkorgen och vinkla bakbenen så att hennes kruppa blir lägre och tyngden på så vis förflyttas. För att komma till rätta med detta och aktivera vinklingen av bakbenen i skolhalten så krävs det först rörelse vilket gör att hästen lösgörs. Under kursen så guidade Elise mig i markarbetet då det gällde detta. Även om vi inte lyckades få Venus att slappna av helt på plats så fick jag en god idé om hur jag ska fortsätta arbetet hemma :)


Här försöker vi lösgöra Venus och aktivera/mjukgöra båda hennes bakben genom att skifta mellan öppna- och slutarörelsen :)


 #ridkonst #hästar

Av Ann - 22 september 2013 06:45

Elise Nilsson gick under gårdagens kurs igenom skolhalten. Vad är egentligen syftet,varför är en skolhalt bra? Det fanns många svar på dessa frågor men i stort så handlar skolhalten, liksom egentligen många andra övningar inom den akademiska ridkonsten, om kroppsmedvetenhet. I skolhalten sätts emellertid hästens styrka, balans och koordination på sin spets. Det handlar också mycket om att ryttaren ska kunna selektera och koordinera sin hjälpgivning, både från marken och ryggen och att hästen ska kunna förstå den. Skolhalten kan på så vis vara ett hjälpmedel för oss att analysera vad som fungerar i hjälpgivningen och vad som inte fungerar. Att tänka på är att skolhalten inte är någon fulländad sådan om den efter genomförandet inte mynnar ut i en balanserad övergång till annan gångart. Och visst är det alltid så, det är i övergångarna som man får kvittot på kvalitén i föregående rörelse :) 


Här utför Elise & hennes fantastiska gotlandsruss Rulle en skolhalt (bild från Elise hemsida) Ingen av oss som var deltagare på kursen kunde ju genomföra några sådana här skolhalter, däremot arbetade vi alla mot skolhalten genom att skola hästen i halten :)  
 

#ridkonst #hästar

Skapa flashcards