Direktlänk till inlägg 26 september 2013

Balanserande hjälpgivning

Av Ann - 26 september 2013 23:37

Jag kommer emellanåt på mig själv med att jag har glömt en del om hur jag använde hjälperna då jag tävlingsred i dressyr. Den akademiska hjälpgivningen är så logisk så att jag köpt den med hull och hår och övriga tillvägagångssätt  blir helt enkelt överflödiga. Dock så inträffar det att jag får tävlingsryttare eller deras hästar som elever. För att få en så bra förståelse som möjligt för dessa och deras eventuella svårigheter får jag ibland rassla fram gamla tankebanor och på så vis kan jag dra nytta av mina gamla erfarenheter.  En reflektion som jag gjort är t.ex att jag själv som tävlingsryttare aldrig fick förklarat för mig eller tränat på tyngdfördelningen sidledes som i den akademiska träningen är så självklar. Kontrollen av tyngden över ytter och inner framben med hjälp av indirekta tygeltag är ju så avgörande bland annat för kvalitén och balansen i skolorna. Nu är det några år sedan jag tävlingsred så kanske är det annorlunda idag men jag tror att tävlingsdressyren över lag skulle kunna dra nytta av de historiska kunskaper som återfinns i det akademiska utbildningskonceptet.


Rocco som tävlat en hel del har haft problem med att få en jämn böjning i skolorna. Här förklarar Gitt den inre indirekta tygeln i en slutarörelse. Rocco som tidigare hängt sig på innertygeln lär sig flytta tyngdpunkten mer utåt. På så vis lättar tyngden på innerbogen och hon kommer i bättre balans.

 

#ridkonst #hästar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards