Alla inlägg under juli 2015

Av Ann - 21 juli 2015 19:42

Go' vänner, jag är mitt uppe i semestern!   Jag kör på med undervisningen som vanligt men bloggen kommer att få vila ytterligare 3 veckor. Hoppas ni alla har en härlig sommar, trots ett inte optimalt väder...!


Även Venus får ett par veckors välbehövlig semester :)

    

 #Ridkonst  #Dressyr  #Semester




Av Ann - 10 juli 2015 21:56

Kan ju säga att det händer mycket i mitt liv just nu. Så mycket ska avgöras och inte blir jag mindre splittrad av att dygnet har alldeles för få timmar... Det är svårt att rikta energin åt några djupare blogginlägg och ikväll är det helt tomt i skallen. Det får helt enkelt vara till en annan dag. Undervisningen däremot kan jag ju inte missa ;) I morgon är det dags att bege sig åt Örkelljunga för en heldag. Ska bli kul att träffa gänget igen. Sedan ser jag naturligtvis fram emot att åka upp till ARena 2015 nästa vecka. Kanske träffar jag några av er läsare där?  :)


Venus är, i motsats till mig, i form för tillfället och vi befinner oss i en period av finlir. Jag kan leka med hennes överlinje och balans genom små förändringar i handen och i sitsen.  


#Ridkonst  #Dressyr

Av Ann - 9 juli 2015 00:00

Ja, hur ska man nu beskriva dessa sista dagar som varit... Kontrastfyllda är kanske det rätta ordet. Jag har haft så kul med både min egen häst och med andras samtidigt som jag stundvis hållit på att bokstavligt talat krypa ur skinnet pga urticaria och ödem i min kropp. Undervisningen och min egen träning nu under semestertider har varit ett sätt för mig att hantera och förtränga pinan men när jag till sist blev så påverkad att sömnen uteblev några nätter så var skötseln av Venus och allt runt omkring förstås bara till att leja bort. Nu tror jag minsann att jag är på bättringsvägen igen och jag är så tacksam för all hjälp jag har fått av vänner i olika sammanhang. Ni är alla guld värda <3


Jag har lyckats sparat lite bilder från sista veckan. Håll till godo :)


Skyller den dåliga fotokvalitén på dallrande sommarhetta ;)  Laholmsgänget gjorde verkligen bra ifrån sig i helgens värme. Här är Ylva och hennes Shagya-arab Rioja precis i början av passet. 

 



Den här 4-åriga nyfikne killen (PRE/quarter) är en härlig individ som först och främst nu tillsammans med matte Pauline ska hitta trygghet och ramar i grundhantering och ledövningar. Lika förtjust som jag blev i hästen blev han i min solhatt. Jag var helt enkelt tvungen att ta av den till slut  :))



Madeleine och hennes arabkorsning Sammie var också nya bekantskaper för mig. Här tränar de på att förbättra balans och följsamhet i halten...


... och i rörelse




Juniors lillhusse Wille har tränat duktigt och håller nu minsann tyglarna rätt i hand. Nya läxan för de båda är på temat balans och att titta framåt! I skritt...


... och i trav. Härligt Wille!

     


Ulla & Gaznica. Här tränar vi på att Ulla inte reflexmässigt ska korta yttertygeln utan Gaznica själv ska söka kontakten med ytterhanden genom en förlängning av sin utsida. Resultatet blir en jättefin balans!



Maggies Ambra har också förändrats mycket till det positiva i sin kropp och på kort tid dessutom.  Fokus ligger för tillfälllet på att få hennes manke "på rätt håll" i de båda varven. Genom att vara måna om att ge henne så lång nacke som möjligt, genom lite ytterligare förklaring av den indirekta innertygeln och genom en mjuk ytterhand så blir det minsann till sist också en liten stretch på utsidan :)

     


På återseende! :)


#Ridkonst  #Dressyr  #StraightnessTraining

Av Ann - 5 juli 2015 00:00

Ja, nu är det ett tag sedan senaste blogginlägget. Jag har tyvärr tvingats att brottas med min egen hälsa sista veckorna och fått låta allt annat stå till sidan. Igår avstod jag från att åka till den inplanerade träningen för Elise Nilsson. Visst kändes det lite surt att missa kurstillfället men jag är helt enkelt inte människa just nu att fokusera på mitt eget lärande. Nu ska jag bara hitta rätt i min kropp igen och kunna avsluta medicineringen med kortison och annat. Det kommer fler tillfällen till fortbildning och då kommer både jag och hästen att vara laddade för uppgiften :)

 
Venus är i alla fall återställd och hon är dessutom väldigt harmonisk för tillfället. Igår så tog vi istället för att åka iväg på Elise-kursen en lång morgontur i skogen, med mig promenerandes vid sidan om, och vi njöt båda två av att bara ta det lugnt. Min pålle och jag börjar att "bonda" på riktigt nu och hon har börjat kunna slappna av även i nya miljöer. Det slog mig igen, säkert för tusende gången i ordningen, att man faktiskt inte kan ha det bättre med sin häst än när man i fullt samförstånd bara är, för stunden. Det kvittar om man sitter på hästryggen mitt i en avancerad övning eller bara står på egna fötter vid sidan om. Utmaningar är fantastiskt kul men det är "vi-känslan" som är så magisk.

Trots ordinerad vila och trots min tystnad på nätet så har jag ändå varit liiite aktiv och hållit en del lektioner :)  Kanske är det t.o.m så att det är just hästarna som hållit mig mentalt över vattenytan senaste tiden när min kropp har känts som om den varit på väg att haverera. Idag så ska jag iväg till Laholm och träffa nya ekipage Jag tror uppriktigt att jag hör av mig igen här på bloggen inom ett par dagar, full med ny energi. Annars så blir det när det blir. Ha det gott så länge alla!



 

#Ridkonst  #Dressyr


Skapa flashcards