Direktlänk till inlägg 20 augusti 2015

Denna sommar...

Av Ann - 20 augusti 2015 00:00

Äntligen sitter jag här vid bloggen igen, i ett försök att återgå till normala rutiner. Den här sommaren har inte varit någon annan lik då det har hänt så mycket på det privata planet med sjukdomar, flytt och annat. Det har varit så pass att jag inte haft tid eller ork med min egen träning utan även Venus har faktiskt fått hålla semester, vilket hon antagligen mått väldigt bra av :)) Undervisningen har däremot hållit igång som vanligt. Jag har i samband med flytten även skaffat en ny kompis, en laptop. Vi har inte riktigt kommit överens med varandra ännu och jag kan idag inte lägga ut en film som jag gärna hade velat visa från ARena 2015. För mig var den stora behållningen från evenemanget Sabine Oettels undervisning. Vilken fantastisk kommunikation och pedagogik! Vid ett tillfälle lyckades jag ställa kameran då Sabine på ett mycket enkelt sätt förklarade öppnarörelsen och hjälperna i s.b.m denna.  I morgon räknar jag med att filmklippet ska kunna vara klart att läggas ut :)


Lite bilder nedan från sommarens träningar


Jonnas 4-åriga Xtra fick lite semester han också i s.b.m. sommarbete. Lite ringrostig kändes han allt när han skulle komma igång igen ;))


Det artade sig dock ganska så snabbt


Lite senare på sommaren så hade han blivit modig också!


Nu har Jonna börjat föra Xtra från ryggen, även utan någon som håller longerlinan :) 


Ebba har lärt sig och Totte om longering



Ambra har "suttit fast" i mankområdet och det har varit kruxigt att lösa i träningen. För ett par veckor sedan fick hon en behandling av IR/IA-terapeuten Håkan Engqvist och hon rör sig betydligt bättre nu :)  

  


Christina med sin Isadora tränar både AR och ST vilket kompletterar varandra väl


Isadora var kelen efter träningen och stack snabbt fram huvudet när jag lyfte armen för att sätta bak håret. Christina lyckades fånga ögoblicket på bild  :))

 

#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Skapa flashcards