Alla inlägg under november 2013

Av Ann - 30 november 2013 00:00

Junior har varit uppvisningshäst på High Chaparall och har minst sagt en stark självkänsla. Han "kan själv", är van vid att ta ansvar och vill göra saker och ting med värdighet  ;) Dock har han en stelhet på så vis att han har svårt att få fram sin högra höft. Detta visar sig bl.a. när man ber honom fatta höger galopp vilket han inte har en chans att klara av de gånger innerhöften går åt fel håll. Under gårdagens lektion var det dags att testa slutarörelsen för den indirekta innertygeln. Lite kärvande var det i början och det blev en del buffande och puffande från en smått irriterad Junior som tyckte att vi skulle lägga av med att "gå i vägen" för honom. Eva fick då fokusera på sin egen position, förklara avståndet lite tydligare och se till att herrn tog ansvar för sin egen balans och lättade i handen. Med en gång blev Juniors högerhöft under några steg väldigt mjuk och han fick till några riktigt fina slutasteg :) Eva som inte haft häst tidigare och som i stort sett lär sig allt från grunden gör ett väldigt fint jobb!


Detta vill vi se mer av! Det bådar gott för högergaloppen :)



 
#ridkonst #dressyr

Av Ann - 29 november 2013 08:15

På väg till dagens första lektion. Solen stiger upp över horsonten. Ska bli kul att träffa Eva & hennes mysiga Junior som jag inte sett på ett tag. Vilken härlig morgon! :)

Av Ann - 28 november 2013 06:00

Ni som inte redan har gjort det, boka in 24-25 juli 2014! :) Åsa Wallin m fl. gör ett jättejobb och arrangerar något så unikt som en svensk AR-festival, "ARena 2014" :) Till dessa dagar har de lyckats boka fyra licencierade AR-instruktörer som ska hålla kurser parallellt. Detta på inget mindre än Sparrehoms slott (!). Sommarvärme, vacker omgivning, hästar, AR-folk, undervisning, föreläsningar, uppvisningar och ridkonstmässa... Kan det bli mer underbart om man är AR-nörd? Detta är absolut inget som jag tänker missa!


AR-festivalen har nu en hemsida under uppbyggnad med information om eventet. Här informeras bl.a. om Katrin Wallberg som är en av de instruktörer som kommer :)

 

#ridkonst

Av Ann - 27 november 2013 06:00

Har tittat igenom Bent Branderups online-video om piaff (har ni missat trailern finns länken på min hemsida ) och jag fick mig allt en liten funderare. Nog för att jag tidigare har förstått att det är det benpar som är i marken (den bärande diagonalen) som gör det största jobbet i piaffen och skolskritten, men jag har inte registrerat eller reflekterat över att det ju faktiskt är likadant i skolorna (!). Ganska självklart kan man ju tycka men det är inte alltid man är så smart... ;)) Jag har varit så fokuserad i skolorna på att försöka få innerhöften och bröstkorgsrotationen på plats samt att bakbenen när de lyfter från marken ska jobba fram mot tyngdpunkten. Det bärande bakbenet måste jag erkänna att jag inte ägnat speciellt mycket uppmärksamhet. Jag ser fram emot att åka till pållen under eftermiddagen och f.a. testa öppnan ur mitt nya perspektiv :) 


Den av många ansedda "ideala piaffen" där hästen har kraftiga vinklar i bakbenen, sänkt kruppa och lätt framdel. Bent B betonar att långt ifrån alla hästar har sådan här rörlighet. På hästryggen den tyska prinsen Monsieur de Kraut, elev till Gueriniere  

 

#ridkonst #dressyr #ridning




 


Av Ann - 25 november 2013 06:00

Igår hade jag förmånen att få introducera en arbetskamrat i ridkonstens värld. Marianne som inte har så jätte mycket ridvana fick efter en mycket kort teori bekanta sig med Venus och även sitta upp på hästryggen barbacka för att om möjligt kunna känna efter vad som hände i hästen medan jag förde från marken. Det är förstås väldigt mycket att ta in under en lektion om man som novis ska förstå ens lite om vad ridkonsten går ut på, men jag tror att det blev uppenbart för Marianne att det faktiskt bara är det lilla och enkla som behövs för att kommunicera med sin häst. Marianne gjorde ett mycket fint pass då hon lyckades slappna av uppe på hästryggen, sitta mitt över hästen och känna när inner bakben var i luften. Hon lyckades även med guidning få till en korrekt slutasits (!) i sin överkropp vilken Venus omedelbart svarade på :) Det var också intressant för mig som instruktör att undervisa en så pass "grön" ryttare. På flera sätt är det enklare att undervisa en ren nybörjare än en elev som kanske redan är fast i en viss ridstil. Jag tänker tillbaks på mig själv och mina egna gamla invanda spänningar från tävlingsåren som fortfarande inte har försvunnit alla...


Marianne fick även göra lite ledövningar som hon kunde ta med sig och praktisera hemmavid. Här tränar hon på att gå i takt med Venus bakben. Venus var väldigt samarbetsvillig under passet och det slog mig att min pålle är en fantastisk häst att använda i undervisningen då hon är så lyhörd för hjälperna :)

 

#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 23 november 2013 01:30

Venus som fick opererat bort en knuta på halsen i tisdags har blivit tränad från marken de sista dagarna. Igår blev det så äntligen ett pass från ryggen där jag fokuserade på känslan i ytter sittben :)  Hanna Engström sade under kursen i helgen att när jag följer bröstkorgsrotationen med sätet så ska det kännas som om det finns en magnet i mitt ytter sittben så jag inte lyfter upp min utsida för mycket!  En väldigt bra beskrivning tycker jag :) Helt lätt är det inte men när jag väl hittar denna känsla så känner jag att jag blir mer stilla i sitsen och att skänklarna flaxar mindre. Jag känner att där är ganska mycket kvar att jobba på när det gäller utsidan, i sitsen och inte minst den indirekta yttertygeln som inte är riktigt befäst...


Då det gäller att vara mer stilla var det även något som Gitt fick att fundera över när hon igår skulle föra ut en av mediciner toppad Rocco på longervolten. Rocco har lätt att flytta tyngdpunkten både framåt och bakåt och är så himla känslig för kroppsspråket. Det var riktigt kul att se hästen börja gå i balans så snart Gitt själv började gå mer upprätt i sin longeringsposition och blev centerad i sin överkropp


Jag tittade även på Johanna & Hugo igår. De jobbar på med skolorna och har nu börjat träna på att skifta mellan öppna och sluta. Tanken är att Hugo så småningom ska hitta innerhöften och böjningen i den ena skolan för att sedan kunna föra med sig över till den andra :)

 


#ridkonst #dressyr #ridning

Av Ann - 22 november 2013 00:00

Kroppsmedvetenhet, balans, avslappning, andning, närvaro. Ja, det är mycket jag behöver träna på men det går framåt! Igår fick jag kvittot på att jag faktiskt fått en fått en betydligt mer funktionell sits än tidigare då jag fick låna Ena och satt upp på henne för första gången sedan i somras. Så snart jag fått alla mina kroppsdelar på plats var Ena helt plötsligt väldigt lättförd och vi fick ett väldigt trevligt pass ihop. Hon t.o.m lyckades följa mig lite i diagonalslutor och halvpiruetter vilket inte är något hon gjort så mycket tidigare. Hennes tendens att skjuta på så att hon hamnar lite på bogarna och låter bakdelen svänga hit och dit blev det inte heller något större problem med. Gunilla och Elin har minsann tränat henne väl  :)  


Jag testade lite snabbt att lägga över filmsnuttar från gårdagens pass i Windows Movie Maker. Kvalitén på den ursprungliga filmen är urusel (!)  (jag SKA skaffa ny kamera) men själva programmet verkar ju väldigt smidigt  :) 


 
 #ridkonst #dressyr #ridning 

Av Ann - 21 november 2013 06:00

Nu så kommer snart härliga december, en månad full med AR-aktiviteter, julstök och förhoppningsvis kanske även lite snö för pållen att pulsa fram i. Om väglaget tillåter gör jag och ett par elever en gemensam tripp ned till Bents "Public Evening" den 4:e december. Vi är taggade inför vår resa och det ska bli riktigt kul att se hur Bents hästar utvecklats under hösten. Själv tycker jag bl a det är fantastiskt att följa fredriksborgaren Zarif som med sitt spikraka kors ändå blivit så stark och kan samla sig med allt bättre vinklar i kruppan. Det är också väldigt intressant att se hur bukopererade Tyson rehabiliteras och utvecklas via groundworkarbetet och arbetet vid hand.

Inte nog med det! Den 15:e december blir det ny aktivitet för elever hos Anns Ridkonst då vi ses hemma hos mig för en eftermiddagsfika och för att fördjupa oss teoretiskt. Berörda kan läsa mer om detta i Ridkonsthörnan :) 


Här är en film från Lollandfilms Bent Branderup and his Public Evening  (september 2011)

 

#ridkonst #dressyr


Skapa flashcards