Alla inlägg under juni 2014

Av Ann - 30 juni 2014 00:00

Har nu i några veckors tid fokuserat mycket på att få Venus att slappna av i olika miljöer, på att försöka öka hennes självförtroende och hennes tillit till mig när jag sitter uppe på hästryggen. Detta har jag gjort genom att träna mycket från marken och så genom att upprepa, upprepa och upprepa... Övningen med "den där" (se inlägget nedan) har varit ytterligare en viktig pusselbit. Vi hälsar nu på lite allt möjligt och igår när Venus blev lite smått upprörd över att vattenslangen hade rullats ihop till en grön orm och hängts på staketet till ridbanan så sade jag som satt uppe i sadeln bara "den där" så gick hon faktiskt självmant fram och nosade. Då fick hon godis förstås och så provade vi även att närma oss slangen från andra hållet. Mer godis, sedan behövde vi inte bry oss något mer om den där "ormen" :))


Gårdagens övningar på utebanan med lansen i tunnan gick också bra. På slutet kunde jag i skritt stoppa i lansen med sådan kraft att det skramlade i tunnan, detta utan att Venus blev stressad. Äntligen!

 

#ridkonst  #WE


Av Ann - 28 juni 2014 11:15

När jag är hos Lucky & Christina (Sunt Hästförnuft) och ger AR-lektioner så får jag samtidigt lite tips om små övningar till mig och Venus. Venus är ju ett kontrollfreak (precis som sin matte), hon har väldigt mycket flyktinstinkt och kan nog beskrivas som en "klaustrofobisk dramaqueen".  Även om det har blivit så mycket bättre så har jag har ännu inte vunnit den tilit som gör att hon kan följa mig i alla situationer. Därför är jag så tacksam för Christinas tips :) De två sista dagarna har jag kört övningen "Den där" då jag med positiv förstärkning ska uppmuntra Venus till att hälsa på olika saker. Vi har redan övervunnit ett par "spöken" som funnits i omgivningen, nämligen ett utskjutande tak som hon tidigare vägrat gå nära/under och en trång passage mellan två stolpar. Igår så åkte WE-hindret repgrinden fram. Här är det svårt då Venus är övertygad om att det finns ström i den där tråden så det kommer nog att kräva lite tid. Idag så kommer Eva L och ska få lektion och i morgon får jag besök av Christina som ska få bekanta sig med Venus. Härlig helg! :)



Igår så tränade jag vid hand med min position på utsidan av Venus. Här har jag mycket svårare att kommunicera i halten än när jag står framför hästen eller på insidan av henne. Jag har svårt att hålla ordning och vara mjuk på handen samtidigt som jag ska ge övriga hjälper. Bara att träna på...

    

#ridkonst  #dressyr



Av Ann - 25 juni 2014 00:00

Uttrycket att hästen ska "runda ryggen" används väldigt ofta. Det som då ska ske rent biomekaniskt är att hästen genom att trampa in med bakbenen mot tyngdpunkten (samtidigt som den söker framåt nedåt/ framåt uppåt)  förlänger sin överlinje från nacken och längs med hela kotpelaren. Det supraspinosa ligamentet som löper från nacken och längs med kotpelaren ända bak till korset sträcks då så att ryggen lyfts upp och så att ryggmusklerna blir friare att arbeta med att skapa rörelse. Ju mer hästen trampar under sig och vinklar kruppan, ju mer sträcks ligamentet och ju mer kommer ryggen att lyftas. På det böjda spåret sker det även en liten men tydlig rotation i kotpelaren och i bröstkorgen (detta under förutsättning att hästen formar sig efter spåret). Samtidigt som bröstkorgen roterar nedåt på insidan när inner bakben trampar in mot tyngdpunkten så roterar bröstkorgen uppåt på utsidan vilket vi som ryttare upplever som att hästen rundar sin rygg och bär upp oss. Under gårdagens lektioner så var det ett par av ekipagen som fick lägga lite extra fokus på just detta.


Milla & Thim gjorde ett så fint träningspass igår. Milla hade upplevt att Thim inte ville komma upp riktigt med ryggen och att han ville sätta över henne på utsidan av bröstkorgen i vänster varv. Vi hjälptes då åt med att lösgöra ett par spänningar i Thims bogar och nacke för att därefter be honom om mer energi i inner bakben samt genom att förklara bröstkorgsrotationen inåt nedåt. Milla som satt barbacka och är van ryttare kände direkt när ryggen började bära upp henne.

(I vanliga fall rider Milla med hjälm.)



Freydis fick sin 3:e AR-lektion där jag tränade henne från marken. Genom att jag försiktigt bad henne vinkla kruppan och inte lägga sig på bogarna så rundade hon sin rygg och lyckades göra flera trav(!)starter där hon bibehöll balans och takt flera steg :) Jipppiii!

 



Lucky 4 år är en häst som redan är väldigt vacker. Han växer emellertid fortfarande och är hög baktill. Han är dessutom av lite "svankig modell", har sin bröstrygg lite långt ned mellan bogbladen och han vill gärna lägga onödigt mycket tyngd på framdelen genom att stå med frambenen under sig. Han kommer att få stor glädje av att lära sig runda ryggen och trampa in med bakbenen i riktning mot tyngdpukten. Under gårdagen fick han jobba med att först och främst försöka slappna av i nacken och hitta framåt-nedåt sökning så att han kunde förlänga sin överlinje. Vi bad honom dessutom om att framåt nedåtsökningen skulle ske utan att han lade för mycket vikt på sina bogar. Därefter provade vi att förklara ställning, underträdelse och bröstkorgsrotation så att han formade sig efter voltspåret. Slutligen arbetade vi lite mer med inner bakben och gjorde små försök till öppnarörelse. Viktigt var att inte begära för mycket då han annars gärna trampar förbi sin tyngdpunkt med bakbenet. Och visst gav övningarna effekt på ryggens rundning och hela hans formgivning! Riktigt duktig pålle - Och matte förstås! :)



Minnet i kameran blev fullt igår :)) Bilden nedan är från Luckys och Christinas första lektion för ett par veckor sedan . Här ser man tydligt hur Lucky som har hög halsansättning gärna låter frambenen stå lite för långt under sig så att bröstrygg och bröstben sjunker nedåt. Men redan tills igår hade han börjat förstå framåt nedåt sökningen så att överlinjen sträcktes ut och bröstryggen lyftes mer uppåt :)


#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 23 juni 2014 00:00

Efter allt midsommarfirande begav jag och Venus oss ut igår på en tur i det gröna. Elin mötte upp i skogen med vår hund Lizton och med kameran :) Vi trodde vi skulle få någorlunda fint väder för fotografering men mörka tunga moln tornade upp sig och åskan hängde i luften. Jag provade först lite arbete från marken men blåsten och f.a flugorna var så otroligt jobbiga så koncentrationen var inte på topp varken hos Venus eller mig. Vad jag förstått nu efteråt av nyheterna ska vi kanske vara glada över att inte någon tromb kom farandes över oss... Vi tränade även lite på skolhalten men det var som sagt svårt att slappna av.


Bland granarna var det lite mindre blåst och flygfän. Här får Venus en spänning och tappar böjningen lite men hon får ändå över tyngdpunkten på inner bakben och hon har även början till lite vinklade knän och haser. Yes!

    


Här vinklas det inte något alls. En liiiten nigning i knäet kommer först strax efteråt. Men min pålle är ju ganska så snygg här ändå  ;D

          


På jakt tillsammans efter en bra stubbe eller sten för mig att hoppa upp ifrån



"Men matte, den där stubben är jag ytterst tveksam till. Den är ju alldeles murken".

Det hade ju Venus alldeles rätt i och det var inte den enda stubben som jag trampade igenom ...

 


Lizton väntar tålmodigt och ser ut att ha ganska så kul åt mina försök att komma upp i sadeln;)



Nu kör vi!

  



Full fart i trollskogen! 


#ridkonst 

Av Ann - 19 juni 2014 00:00

Jag tror att jag har skrivit om det förut men det här med att vid arbete från marken försöka gå i takt med hästens bakben är så himla nyttigt för kontakt och balans. Igår blev det huvuduppgiften för Sarah och Dito att försöka. Dito har sedan flera år haft svårt att släppa det som händer runt omkring. Han kräver full fokus av sin förare/ ryttare, annars hittar han bara något annat i omgivningen som är mer värdigt att sysselsätta hjärnan med  ;) Han har lite "hjärnspöken" och det uppkommer visst situationer där han är osäker "på riktigt", men han kan även hetsa upp sig för till synes ingenting och lyckas på så vis redigera en stor del av träningen alldeles på egen hand. Detta mångåriga beteende är naturligtvis svårt att bryta, om inte omöjligt... men istället för att fokusera på att bryta ovanor kan vi ju försöka skapa positiva vanor :) Detta då genom att stärka områden som exempelvis kontakten med föraren. Och visst gjorde taktövningen nytta! Redan efter några steg kunde Sarah känna vilken skillnad det blev i kontakten med Dito och i hans följsamhet. Jag som stod vid sidan om kunde bara hålla med. Även om Dito hetsade upp sig vid ett par tillfällen så lugnade han ner sig igen och i slutet av lektionen gick de fortfarande i takt och i mycket bättre balans än tidigare. De lyckades då dessutom göra ett par stegs öppna genom att Sarah i stort sett bara tänkte rörelsen. Riktigt riktigt bra!   



Vid träningspassets slut blev det lite mys och ytterligare kontaktövningar. Här introducerar Sarah Dito för "yogarörelsen" där hästen så småningom ska kunna sträcka sig efter godiset innanför ljumsken. Det blir ju på så vis också en bra stretch för lite stele Dito efterhand som denna övning utvecklas.

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 18 juni 2014 00:00

Ibland när jag inte riktigt får till en böjning t.ex den laterala böjningen (böjningen åt höger resp vänster) så är det inte sällan så att det faktiskt är en annan böjning som behöver åtgärdas först. Så som kanske den horisontella (överlinjens rundning) eller den vertikala (bakbenens vinklar). Det kan också vara så att tyngdpunkten behöver flyttas tillbaka och bogarna avlastas för att den önskade formgivningen ska bli möjlig för hästen. Allt hänger ju ihop vilket jag påminns om gång på gång. Igår så tränade jag tre hästar och i samtliga fall fick jag göra en omvärdering och läggga fokus på en annan böjning. Säger kanske mer om mig än om hästarna ;)) I alla fall så var både jag och förhoppningsvis även hästarna nöjda med det vi kom fram till under träningen :)

Ikväll så ser jag fram emot att träffa Sarah och hennes härliga nordsvensk Dito som ska få sin andra AR-lektion. Dito är lite egensinning, en "left-brained" ganska så extrovert horsenality om jag tolkat Christina Åkesson rätt (se föregående inlägg). Men jag kan absolut ha fel, kanske han är mest introvert... Jag behöver nog lära känna honom lite till för att bedöma detta. Det ska oavsett vilket onekligen bli mycket intressant att se hur han utvecklas med AR  :)


Freydis har svårt att hitta sin balans i travstarterna vilket ju är ett vanligt problem hos islandshästar som har flera gångarter. Nu är jag inte så kunnig på denna hästras men trav är ju trav... När bröstkorgsrotationen inte fungerade med hjälp av lateral böjning och jag inte fick diagonalerna att samarbeta hjälpte jag slutligen Freydis med den horisontella böjningen så att hon fick rundat sin rygg ytterligare (jag strök då med spöet över korset ned över svansroten). Efter ett par försök kom bröstryggen upp, den laterala böjningen kom bättre på plats och minsann om vi inte efteråt fick till ett par rena travsteg, i balans och i båda varven. Sedan var det bara till att berömma och avsluta passet. Detta bygger vi vidare på  :)

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 14 juni 2014 23:15

Igår gjorde jag  en ny och riktigt intressant bekantskap. Jag åkte till Christina Åkesson på Sunt Hästförnuft och hennes vackra svarta Welsh Cob Lucky. Lucky är bara 4 år gammal, fortfarande inte färdigväxt, lite svankryggig och med bakdelen betydligt högre än manken. Han har stark självkänsla, är mycket kreativ, blir lätt uttråkad och vill gärna också regissera träningarna själv  ;)  Trots sina unga år så har han och Christina fått en superkommunikation och de kan göra diverse konster och tricks. Härligt att se!  Men så är också Christina expert på det här med hästars personligheter då hon jobbar med höger- och vänsterhjärnor i extroverta och introverta varianter. Christina förklarar att Lucky är "left-brained", övervägande introvert och vilka egenskaper detta för med sig. Gissa om jag vill veta mer om detta!!! :)) Igår blev i alla fall de båda introducerade i ridkonstens värld. Lucky som som sagt gärna vill vara med och bestämma fick nu som första uppgift träna på att vackert stå och vänta i sin "bubbla" medan jag och matte stod en bit ifrån och hade superintressanta diskussioner. Inte så lätt för en otålig left-brained 4-åring att behöva stå och lyssna till oss när vi har så trevligt men han gjorde sitta absolut bästa :)) 


Lucky har också en utmaning i att försöka slappna av och söka framåt nedåt. Hans halsansättning är ganska så hög och han ska naturligtvis på sikt inte gå så lågt med huvudet att han blockerar sina bogar. Just nu i början behöver han emellertid gå lite lägre för att han ska förstå att faktiskt lämna över ledarskapet till Christina, låta underhalsen och nacken slappna av så att överlinjen längs ut och så att han blir mjuk och följsam. I bakgrunden står Cleo och fotograferar till Christinas blogg  :)

 


#ridkonst  #dressyr 




Av Ann - 14 juni 2014 00:00

Efter att i torsdags ha tittat igenom Bent Branderups nya online-video om shoulder in (öppnan) som anses vara ridkonstens mest betydelsefulla rörelse så var jag naturligtvis tvungen att sitta upp på Venus och testa alla nya tankar jag fått. Det gick förstås inte alls bra... Jag fick så mycket fokus på hjälpgivningen, mina gamla invanda spänningar kom som på beställning och jag kunde då inte alls skilja på den statiska och fysiska sitsen så som behövdes. Under gårdagens träning försökte jag igen men med lite annat tillvägagångssätt där det viktigaste för mig var att försöka bibehålla avslappningen f.a. då i ländryggen och i mina axlar och armbågar. Och så började jag så som jag brukar göra med att föra Venus bogar lite fram och tillbaka mellan de indirekta tyglarna för att försöka hitta "mitten" och få henne "mellan hjälperna". Därefter försökte jag föra framdelen något innanför spåret samtidigt som jag försökte få lite extra energi i inner bakben. Venus svarade visserligen väl på den indirekta tygeln men jag märkte att det blev lite väl mycket och ganska vingligt. Vi fick inte till bröstkorgsrotationen heller så som jag önskade och Venus fick ytter framben för långt in under sig. Jag tog då användning av en bild som som Bent formulerade i videon, nämligen att hästens framdel ska placeras framför inner bakben. Genom att fokusera på detta istället för att som vanligt föra framdelen "innanför spåret" så blev det mycket tydligare för Venus vad jag önskade. Hon blev rundare i formen, fick inner bakben på plats, slutade vingla och rätt var det var så kändes det som om jag mycket lättare kunde sitta rakt över henne i öppnan. Vilken skillnad! :)


Bent Branderup har kommit ut med en ny lärorik video on-line; "Shoulder in"

 

#ridkonst  #dressyr

Skapa flashcards