Direktlänk till inlägg 18 juni 2014

De olika böjningarna

Av Ann - 18 juni 2014 00:00

Ibland när jag inte riktigt får till en böjning t.ex den laterala böjningen (böjningen åt höger resp vänster) så är det inte sällan så att det faktiskt är en annan böjning som behöver åtgärdas först. Så som kanske den horisontella (överlinjens rundning) eller den vertikala (bakbenens vinklar). Det kan också vara så att tyngdpunkten behöver flyttas tillbaka och bogarna avlastas för att den önskade formgivningen ska bli möjlig för hästen. Allt hänger ju ihop vilket jag påminns om gång på gång. Igår så tränade jag tre hästar och i samtliga fall fick jag göra en omvärdering och läggga fokus på en annan böjning. Säger kanske mer om mig än om hästarna ;)) I alla fall så var både jag och förhoppningsvis även hästarna nöjda med det vi kom fram till under träningen :)

Ikväll så ser jag fram emot att träffa Sarah och hennes härliga nordsvensk Dito som ska få sin andra AR-lektion. Dito är lite egensinning, en "left-brained" ganska så extrovert horsenality om jag tolkat Christina Åkesson rätt (se föregående inlägg). Men jag kan absolut ha fel, kanske han är mest introvert... Jag behöver nog lära känna honom lite till för att bedöma detta. Det ska oavsett vilket onekligen bli mycket intressant att se hur han utvecklas med AR  :)


Freydis har svårt att hitta sin balans i travstarterna vilket ju är ett vanligt problem hos islandshästar som har flera gångarter. Nu är jag inte så kunnig på denna hästras men trav är ju trav... När bröstkorgsrotationen inte fungerade med hjälp av lateral böjning och jag inte fick diagonalerna att samarbeta hjälpte jag slutligen Freydis med den horisontella böjningen så att hon fick rundat sin rygg ytterligare (jag strök då med spöet över korset ned över svansroten). Efter ett par försök kom bröstryggen upp, den laterala böjningen kom bättre på plats och minsann om vi inte efteråt fick till ett par rena travsteg, i balans och i båda varven. Sedan var det bara till att berömma och avsluta passet. Detta bygger vi vidare på  :)

 

#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards