Alla inlägg under januari 2015

Av Ann - 30 januari 2015 00:00

Ja, vad ska man säga, det finns inget dåligt väder? ;) Nåja, igår regnade det åtminstone inte när jag hälsade på Christina och hennes Lucky efter att de haft ett par månaders vinteruppehåll från lektioner. Utrustade med batterivantar, yllemössor och fodrade stövlar trotsade vi blåsten och tog oss an den akademiska träningen. Och visst hade en hel del saker och ting fallit på plats, det var en Lucky som hade ändrats till det positiva i rörelsemönster under vintern, som fått en längre överlinje och friare bogar. Skolningen av halten hade gått framåt och så även arbetet med diagonalslutorna. Christina hade helt enkelt gjort ett superjobb!  Dock kom vi fram till att hjälpgivningen från höger innertygel inte var befäst riktigt ännu i arbetet från marken. Istället gick Lucky gärna emot och trängde inåt med högerbogen när Christina bad om sluta samma varv. Ett försök till att tillmötesgå din önskan om skriftlig instruktion kommer här Christina ;) 

Hitta först avslappning, balans och formgivning i underträdelsen, ta därefter gärna hjälp av en 8m-volt för att få inner bakben och höft bättre på plats (tänk gärna lite öppna i volten). Sedan är det läge för innertygeln att be din pålle avlasta innerbogen när ni åter följer det raka spåret, ev får du ta hjälp av ytterskänkeln också för att få en slutarörelse med ytter bakben på plats men svaret på innertygeln, att han avlastar innerbogen och skålar sig i halsen, är det viktigaste just nu. Glöm inte att huvudet inte får "dragas inåt" utan det ska vara placerat längs med spåret. Ibland kan också en liten förflyttning av innertygeln upp eller ned på halsen göra underverk  :)


Ja, ni ser hur björkarna svajar... I vänster varv går diagonalslutan riktig bra just nu för Lucky och Christina. Lucky formar sig och får fin bogfrihet. I andra varvet behöver innertygelns hjälpgivning befästas bättre för att han ska kunna göra rörelsen i balans :)

 


#ridkonst  #dressyr




Av Ann - 28 januari 2015 00:00

Jaha, jag har nog egentligen mer koll på min tyngdpunkt just nu än för någon vecka sedan. Men oj så "instabil" jag känner mig i sitsen... Känner såväl igen känslan då jag har befunnit mig där förut. Det känns som om alla kroppsdelar bara skramlar omkring oberoende av varandra framför allt i traven, jag har ingen följsamhet över huvud taget och den samlande sitsen som jag tyckte jag fått koll på - den är bara borta. Kanske tar det lite tid att "ställa om" i kroppen efter behandlingen hos kiropraktorn men det känns onekligen som en riktig formsvacka.  Nåja, har jag löst det tidigare då ska jag väl kunna lösa det igen. Och som väl är är det bara någon månad kvar till Hanna-kursen på Gustavsborg. Hanna Engström brukar kunna lösa det mesta :) Galoppen vet jag också brukar vara en hjälp ibland att komma rätt igen i sitsen så det blev mycket galopp under gårdagens pass.


Åsa har gett mig tips på övningar för galoppen, vilka hjälper mig med både kommunikation och balans och är förberedande för piruetter. Tack Åsa!

 

#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 26 januari 2015 00:00

"When a horse gets nervous during a new exercise, one has to calm him down during the exercise. Otherwise he will get nervous every time we ask something more or something new from him." N.Oliveira (1998).


Inför träningen med hästen har många av oss ofta en plan, en plan för hur vi vill lägga upp arbetspasset. Vi har nog även en viss förväntan om vad vi hoppas kunna uppnå med vår hästkamrat, beroende på utbildningsnivå. Och så blir det inte som vi förväntat oss...  Vi lirkar lite i våra försök att förklara men blir ganska så snart smått otåliga, frustrerade och vi korrigerar hästen som vi upplever svarar fel på vår hjälpgivning. Hästen i sin tur blir lite frågandes, anser sig kanske orättvist behandlad och blir ofta spänd och otålig den också, inte sällan börjar den gå emot handen och slutar vara "närvarande" i arbetet. Någon som känner igen sig? Ja, jag själv gör det definitivt då jag fallit i denna fälla så många gånger. Nu menar jag inte arbetet då det gäller den mest grundläggande hanteringen utan utbildningssituationer då jag kanske helt enkelt ber om för mycket, ber om perfektion för tidigt i hästens utbildning eller omedvetet ger inkonsekventa och otydliga signaler. För mig gäller det då att så snart som möjligt backa bandet och försöka återskapa ett med hästen gemensamt mentalt arbetsrum, ett harmoniskt sådant. I det arbetsrum jag eftersträvar ska det då framför allt finnas trygghet och mjukhet, respekt för varandra men också ett intresse för samarbete, ett sökande även från hästens sida. Det här är något som jag försöker jobba med allt mer medvetet och som jag även applicerar i min undervisning. Känslan som följer av att hästen är motiverad, vill ha mer, efterfrågar kontakt och uppgift och när man nästan bokstavligt ser hur den tänker och ställer frågor över det den ska göra. Då har man lyckats skapa det där alldeles speciella arbetsrummet som stärker relationen och där det sker ett lärande och en utveckling, även om inte själva rörelsen i sig skulle bli perfekt just vid det aktuella tillfället.


Nedan lite bilder från lördagens träningar i Örkelljunga som inspirerade till dagens blogginlägg :)


Xtra 4 år går gärna med huvudet högt och har lite svårt att slappna av både till kropp och sinne. Då är det heller inte lätt att samarbeta. Jonna jobbar här med att Xtra ska varva ned och söka kontakt, att de ska få ett "mentalt arbetsrum" som möjliggör inlärning

 


Godis kan stärka motivationen ;)  



Här har Jonna och Xtra kontakt, de går tillsammans i balans och Xtra slappnar av så pass att han faktiskt börjar förstå att forma sig runt Jonna och enligt voltspåret  



Helena har efter sin första lektion jobbat fint med relationen till sitt friesersto Sara samt med sitt eget kroppspråk. Nu är Sara betydligt mer avslappnad i nacken, hon söker sig sunt framåt nedåt så att överlinjen förlängs och kommunikationen i underträdelsen blir allt bättre



Annelie & Ruff tog sin första lektion och fick även de träna på kontakt och följsamhet. Det kändes onekligen gott i hjärtat när den till en början ganska så bufflige och ointresserade Ruff i slutet av lektionen började ta ansvar för sin egen balans och då han intresserat spetsade öronen och började följa minsta vink från Annelies skuldror <3  



Maggie & Ambra i en inlärningssituation gällande innertygelns hjälpgivning . Ambra tillåts få tid på sig och placerar lite tveksamt ett ben i taget.  Som om hon frågar; "Är det detta du menar matte?" Margareta bekräftar med eftergift och beröm när det blir rätt :)


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 23 januari 2015 00:00

Äntligen kom jag till Stefan, kiropraktor, kinesiolog och helt enkelt undergörare. Som vanligt var jag glad som en speleman när jag kom hem då jag omgående kände av de positiva effekterna av hans behandling. Nu har jag en helt annan rörlighet i axlarna, jag upplever att jag belastar bäckenet jämnt och inte alls att jag hänger åt vänster sida längre, åtminstone inte när jag är på marken. Hoppas nu bara det håller ett tag. Blir spännande att sitta upp på Venus i kväll :)


Jag var igår också och hälsade på Ulla & Gaznica. Vilken resa de gör...  Att börja om helt från scratch bär respekt med sig. Ulla har jobbat mycket med att lösgöra sin häst, få henne i en sundare form samt att förbättra grunderna och hjälpgivningen från marken. Nu fortsätter de utvecklas med Ulla på hästryggen. Här tränar Ulla på att använda små hjälper så att inte sitsen störs. Då lyckas den fina balansen bibehållas när de minskar och ökar volten och Gaznica är sååå nöjd :))

 

#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 22 januari 2015 00:00

I inlärningssituationer så är Venus och jag ganska lika. Vi gör ofta båda helt enkelt för mycket vilket ibland direkt hindrar oss från att uppnå det vi önskar. Förmodligen är det så att viljan är större än förmågan, vi är båda lite otåliga och vi har båda fortfarande en tendens att lägga prestation i det hela. För min egen del så gäller det ju först och främst att bli medveten om vad jag gör när något blir fel, då är det förhoppningsvis inte så svårt att rätta till. Då det gäller Venus så kanske det inte är lika lätt att förklara. När Venus svarar för en hjälp, men så överdrivet att hon kommer ur balans, så är det oftast inget jag försöker korrigera. Det viktiga är ju att hon svarar för hjälpgivningen och förståelsen för rörelsen får komma efter hand. Förutom att jag försöker be om mindre så låter jag tiden verka så att min madame successivt slappnar av allt mer i situationen och så att hon blir mindre "yvig". Skolhalten är ett sådant exempel där Venus försökt sätta sig på bakbenen och flytta bak tyngdpunkten egentligen så som jag önskar men på tok för mycket. När balans och styrka då inte räckt till så har hon istället skjutit upp huvudet och låtit underhalsen komma fram. Nu när vi hållit på ett tag med skolhalten så börjar emellertid allt bli mindre pretentiöst, Venus har lättare att slappna av, bibehålla balansen och förlänga sin överlinje.

Venus har gärna slängt upp huvudet och gjort för mycket när jag bett om skolhalt. Det är mycket jobb kvar men nu äntligen känns det som om hon börjar förstå vad det är jag önskar då det gäller mjukhet och balans. Nu ska jag själv också försöka "göra mindre" :))

    

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 21 januari 2015 00:00

En hand oberoende av sitsen är ju något som eftersträvas inom all ridning, men det är kanske framför allt en nödvändighet om man har som mål att kunna föra hästen på bara en hand. För att lyckas med detta måste man ha koll på sin egen balans/tyngdpunkt och sin hjälpgivning från sitsen. Det gäller också att lära sig vara väldigt sensitiv i handen och att hålla ordning på vilka fingrar som håller i vilka tyglar. Detta för att kunna ta in information från hästen och med små signaler också kunna förmedla information. Själv tycker jag detta är väldigt svårt... Skolandet av handen görs med fördel från marken då man inte påverkar hästen med sitsen. Har man då en välväxt madame som Venus kan man emellertid bli lite trött i armarna ;) Jag har fortfarande Bent Branderups ord ringandes i öronen sedan veckan i Danmark förra våren; "Ha handen mitt över mankammen, låt inte handen falla nedåt åt insidan, bär upp handen istället för att luta den mot manken, skilj på indirekt/förande och direkt/ställande tygel" . Tränar man då dessutom med dubbla tyglar, t.ex med  kapson- och stångtygel så gäller det minsann att ha tränat upp fingerfärdigheten  :))


För att skola handen är arbetet från marken perfekt eftersom inte obalanser från sitsen stör.  Jag tycker jag lyckas föra ganska så bra i skritten nu men jag har fortfarande lite svårt att få till traven ibland med min position på utsidan av hästen. Jag hinner helt enkelt inte riktigt med min långbenta madame om hon inte går väldigt samlad


Vanja fick sin första lektion på Jumpy igår då vi jobbade med hästens framåt-nedåt sökning med ryttare på ryggen. Riktigt duktiga var dem båda två. Här pratar vi biomekanik :)

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 18 januari 2015 00:00

Gissa om jag blev överraskad av min pålle när vi igår för första gången på länge testade att ta oss igenom WE-hindret repgrinden.  Vi provade den senast i höstas och Venus talade då tydligt om att hon inte hade en endaste tanke på att gå nära den där slingrandes repormen. I går var all hennes rädsla som bortblåst och jag kunde istället börja tänka på min hjälpgivning och hur jag smidigast skulle föra henne igenom hindret. Repet som faktiskt är lite smått stickigt lät jag hänga slakt och medvetet beröra hennes sidor. Nästan lite snopet när hon inte reagerade haha :)) men visst är det så att ibland behöver man bara låta tiden få arbeta och låta saker och ting få smälta in. Säkert har förstås förändringen också att göra med miljöträningen i somras och att vi har fått befäst uttrycket "den där". "Den där" innebär för Venus att jag har sett den eventuella faran och att det är helt ok att hon nonchalerar föremålet eller kanske t.o.m. går fram på långa tyglar och hälsar på det, då får man dessutom godis (!). Behöver jag säga att Venus vilja att hälsa på föremål har ökat ganska markant sista halvåret? ;)


Lite WE-träning som variation och som miljöträning. Venus både hälsade på repet och lät sig föras genom grinden. Äntligen!

  


Under gårdagen gavs det också  lektioner. Jag var bland annat hos Emma och Gunilla som har var sin 4-årig valack. Båda hästarna har vuxit ordentligt sedan jag såg dem senast innan sommaren. Här har också tiden gjort sitt och de båda håller på att sättas igång så smått. På bilden tränar Emma och hennes Floyd på att hitta bättre balans när det gäller att föra och låta sig föras i groundwork :)


Gitt & Rocco jobbar på med longeringen. Rocco har ju ibland en tendens att skjuta på alldeles för mycket och "rulla över" sina bogar men det har blivit så väldigt mycket bättre! Igår blev det t.o.m. ett par fiiina galopper

  

#ridkonst  #dressyr   

Av Ann - 16 januari 2015 00:00

Igår blev återigen de flesta av de planerade lektionerna inställda pga av vädret. Blåst och regn hindrade dock inte mig, Åsa och Gitt från att sätta oss i bilen och köra iväg för att besöka Jonna på företaget Kapson, säljare av främst akademisk utrustning. Själv skulle jag få hjälp av Jonna med att ta mått till en ulljacka som jag beställt, men det fanns ju också så mycket andra fina grejor på plats att titta på ;) Tänk om man hade haft obegränsat med pengar... En hel del frågor och  provande blev det men Jonna har ju skaffat sig både kunskap och erfarenhet under de sex år som företaget funnits och hon var trygg och proffsig i sin rådgivning. Det slutade kanske inte så oväntat med att vi alla tre gjorde inköp och vissa av oss shoppade minsann loss ordentligt :)) Jag tror nog att Jonna blev ganska så nöjd med kvällens försäljning :)


Lite bilder. Allra nederst min beställda ulljacka som är från Kapsons  egen kollektion "Ullkläder - by Lillienberg"                  

 

#ridkonst 

Skapa flashcards