Alla inlägg under november 2014

Av Ann - 13 november 2014 00:00

En virusinfektion har gjort att det varit lite glest med bloggandet och med ridundervisningen sista veckan. Nu börjar emellertid krafterna återvända så nästa vecka räknar jag med att det ska vara full fart igen. Glad är jag att det har vänt för till helgen så kommer ju härliga Hanna Engström till Gustavsborg för att hålla kurs och då vill man ju vara med så mycket det går :)

Jag har följt en intressant diskussion sista dagarna på FB där utvcklingen av den akademiska ridkonsten diskuterats. Det är bra med kritiska synpunkter och ifrågasättanden då det ju faktiskt i slutändan oftast leder till utveckling. Jag tycker att en hel del bra synpunkter framkom i FB-tråden men jag håller ju inte med om allt, speciellt inte synpunkten att utvecklingen av AR gör dressyr tråkigt ;) Men kanske borde man reflektera lite oftare över vad man håller på med oavsett rollen som elev, instruktör eller helt enkelt bara utbildare av sin häst? Att göra träningen och samvaron med vår häst glädjefylld är ju vårt eget ansvar och vi ska nog inte skylla vår eventuella brist på lekfullhet och variation i träningsupplägget på ett visst utbildningskoncept. Sedan är det klart att när man väl åker på kurs eller träning för instruktör så vill man (åtminstone jag själv) fördjupa sina kunskaper och lära sig mer om hur teorin fungerar i praktiken. Vissa kanske tycker detta är tråkigt, själv tycker jag bara det är superintressant och inspirerande!


Det är så klart bland det viktigaste av allt att man har kul tillsammans med sin häst i träningen. Både jag och Venus tycker nog det är roligast när vi har en tydlig uppgift, en utmaning i form av hinder att ta oss runt, över eller igenom och där kommunikationen sätts på prov. En liten WE-bana gör oss taggade ;) Det kan också vara motiverande med något så enkelt som bara en utsatt kon :)  

 

#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 10 november 2014 00:00

Har ju en ganska lång tid nu jobbat med att utforska min egen balans och mina snedheter. Uppe på löpbandet har det blivit som regel att jag "torrider", reflekterar över och försöker återskapa i min egen kropp det jag ber Venus om. Det senaste är halvhalt/skolhalt där jag försöker "öka vinklarna" och få en "mjuk innerhöft" i respektive halt samtidigt som jag förlänger min rygglinje, i olika tempon. Såå nördigt men också såå nyttigt! Löpbandet är obarmhärtigt, håller jag inte tyngdpunkten centrerad så drösar jag ovillkorligen av med fara för både kropp och rumsinredning. Men, faktum är att häromdagen var balans och koordination så pass bra att jag kände att jag t.o.m kunde ta danssteg och rocka loss lite till musiken där uppe på rullbandet. Vilken syn alltså (jag tänker absolut inte ställa kameran när jag springer)! Och jag som knappt klarade promenadfart för något år sedan utan att åka av :)) Jag inser hur fantastiska våra hästar är som tar hand om och över huvud taget lyckas behålla sina många gånger väldigt sneda ryttare på ryggen. Tack snälla min häst för att du kompenserar för mina brister <3


Nog för att jag har blivit säkrare på löpsteget men riktigt så avancerad som på denna film är jag ju inte... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=pcmnzjGQ9jE

 


#ridkonst  #dressyr

Av Ann - 7 november 2014 00:00

Är sen till jobb men ett litet kort inlägg hinner jag allt med så här på morgonkvisten :) Hade ett fint förmiddagspass med Venus igår där galopparbetet fick hennes vinklar i bakbenen att riktigt mjukna, framdelen lättade, hon kändes stundvis som om hon var ganska mitt emellan hjälperna och hela hon blev ovanligt följsam. Härligt också när samlingen leder till ökad energi i rörelsen! Måste erkänna att det är en för mig lite ovan känsla uppifrån hästryggen och jag är inte riktigt följsam i den samlande sitsen...  Eftermiddagen ägnade jag åt att planera för kommande AR-aktiviteter i höst/vinter. Det ska framför allt bli kul att hålla i decembers workshop där vi går igenom basicarbetet från marken. Men innan dess, den 23 november, så är det ju AR-träff i Ridkonsthörnan!

Trevlig helg allihopa! :)


Venus var igår ovanligt mjuk i sina bakben. Hon orkar dock inte med att jag sitter

för tungt på hennes rygg i samlingen. När hon rundar ryggen så mycket som på bild

så skjuts jag därför lätt lite för mycket framåt i sitsen och kommer ur balans. 

Får träna mer på det där...


Tror inte det är många som missat att det blir en workshop i groundwork & longering

den 6 december :) 

 


#ridkonst  #dressyr


Av Ann - 5 november 2014 00:00

Tisdagens undervisning var som vanligt energigivande för mig som instruktör. Det blev nya övningar och framsteg för flera hästar och elever :)


Linda repeterade först voltspåret baklänges utan häst för att få bättre kontroll på sina

egna skuldror -
  


- Därefter var det dags att för första gången på två år sitta upp på fina Arisco. Och det

gick ju hur bra som helst! Linda förde bogarna utan problem och Arisco slappnade av och

visade sig vara lyhörd för hjälpgivningen :)

 

       


Det har hänt positiva saker i Gaznicas kropp bara sedan förra träningen. Ulla har tränat

mycket på att kunna ha slak kapsonlina och på att Gaznica ska kunna föras "på avstånd"

i groundwork. Genom att Gaznica nu har lärt sig gå mer i egen balans är hon inte längre 

framtung, hon kan bjuda mer framåt och blir friare i sina bogar.  Halsen, den blir allt

längre och allt mer på rätt håll. I longeringen på bild njuter hon av att

sträcka ut sin nya överlinje :)

 



En liten filmsnutt på tisdagens höjdpunkt!

Raffe som för några veckor sedan tydligt talade om att han inte ville gå i höger varv, som strök öronen bakåt, slog bakut vid travstarterna, vägrade ta fram högerhöften, lade sig på innerbogen, sköt underkäken åt fel håll (inåt) och vägrade ställa sig i nacken. Han kunde igår både skritta och trava formad efter det böjda spåret. Detta även på en relativt liten volt. Underbart! 



Gitt & Rocco, i mörker. Bilden är från ett tidigare träningspass. Igår var det för svart för att det ö.h.t skulle kunna bli några bilder :)) Men det blev ändå ridning, utan lina för första gången, och så genomgång av skolorna. Höjdpunkten var Roccos svar på eftergiften i högerslutan på diagonalen. Wow, vilka boglyft...

Som Gitt sade; "Den slutan kan vi leva på länge Rocco" ;)

 

#ridkonst  #dressyr 

Av Ann - 3 november 2014 00:00

Hade igår återigen en dag med lite undervisning, söndag till trots ;) Hos Cornelia blev det fördjupade diskussioner kring begreppet samling, bärkraft, skjutkraft och kring vikten av avslappning i nacken.  Hennes häst Sia har lite svårigheter att placera sina bakben och att hitta en rund formgivning när Cornelia är uppsutten. Hästen är väldigt ambitiös, hon blir lite stressad när hon inte riktigt förstår vad matte vill och hon knäpper då gärna till lite i nacken och stressar på. (oj, vad jag känner igen det där... ) Finns där en spänning kring nacke och ganascher så är det väldigt svårt, om inte omöjligt, att få hästen att runda ryggen och röra sig korrekt. Det gäller då att inte försöka korrigera huvudets hållning eller bjuda hästen motstånd i handen så att spänningen stannar kvar eller t.o.m förstärks. Cornelia fick rida på överdrivet långa tyglar för att inte lockas i fällan att försöka korrigera i bakåtgående riktning med handen. Och minsann om inte Sia till sist började söka sig mer framåt med näsan, fick i gång ryggen och blev friare i sina bogar :) Detta tema gällde även Freydis som dagen till ära fick träna med lillmatte Vanja på ryggen. Vanja fick fokusera på sin sits, på att inte dra upp hälarna och på att vara lätt på hand. Med små förändringar i sitsen, ganska så långa tyglar, små lätta vibrationer och en förande indirekt yttertygel, så lyckades Vanja ganska så snart förklara både spårets riktning och ställningen i nacken för Freydis. Superduktigt! Tyvärr var jag så inne i undervisningen att jag glömde ställa kameran :))


Slutan med Venus i galoppen går allt bättre. Jag måste emellertid själv fokusera på att bli mer lätt på hand då Venus gärna annars spänner till i nacken.

 


#ridkonst  #dressyr

Ovido - Quiz & Flashcards