Direktlänk till inlägg 10 november 2014

Dansa löpband, dansa!

Av Ann - 10 november 2014 00:00

Har ju en ganska lång tid nu jobbat med att utforska min egen balans och mina snedheter. Uppe på löpbandet har det blivit som regel att jag "torrider", reflekterar över och försöker återskapa i min egen kropp det jag ber Venus om. Det senaste är halvhalt/skolhalt där jag försöker "öka vinklarna" och få en "mjuk innerhöft" i respektive halt samtidigt som jag förlänger min rygglinje, i olika tempon. Såå nördigt men också såå nyttigt! Löpbandet är obarmhärtigt, håller jag inte tyngdpunkten centrerad så drösar jag ovillkorligen av med fara för både kropp och rumsinredning. Men, faktum är att häromdagen var balans och koordination så pass bra att jag kände att jag t.o.m kunde ta danssteg och rocka loss lite till musiken där uppe på rullbandet. Vilken syn alltså (jag tänker absolut inte ställa kameran när jag springer)! Och jag som knappt klarade promenadfart för något år sedan utan att åka av :)) Jag inser hur fantastiska våra hästar är som tar hand om och över huvud taget lyckas behålla sina många gånger väldigt sneda ryttare på ryggen. Tack snälla min häst för att du kompenserar för mina brister <3


Nog för att jag har blivit säkrare på löpsteget men riktigt så avancerad som på denna film är jag ju inte... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=pcmnzjGQ9jE

 


#ridkonst  #dressyr

 
 
Oslofru

Oslofru

13 november 2014 09:49

Ja men så kan man ju också träna ;)

http://www.oslofru.com

Ann

13 november 2014 10:57

Ja, eller hur :))
AR ska ju vara dressyr för hästens skull men utbildningskonceptet innebär att jag som ryttare också måste utveckla min egen balans och kroppsmedvetenhet. Det är jobbigt och svårt men så kul när även de små framstegen kommer :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards