Direktlänk till inlägg 22 augusti 2013

Enda målet är glädje

Av Ann - 22 augusti 2013 06:55

En av de första frågorna jag brukar ställa till mina elever är; Vad har du för mål med din häst och din ridning? Svaret skiftar nästan lika ofta som frågan kommer. De kortsiktiga målen är nästan alltid väldigt konkreta och består mest av att lösa praktiska vardagsproblem. Ofta är det då ledarskapet, språket och samarbetet som det behöver jobbas med. Det framkommer också rent fysiska mål som att hästen ska bli mer liksidig, sluta knipa med ganaschen, jobba mer med bakbenen, rehabiliteras efter skada etc. etc. När man kommer in på de långsiktiga målen och börjar fundera på varför man har häst och rider över huvud taget så kan det ibland bli tyst en stund...

Idag har de allra flesta av oss häst bara för nöjes skull, oavsett om det gäller skogsritter, tävlingsdressyr, westernridning eller annat. Finns det då något viktigare att måna om än glädjen i samvaron och samarbetet med hästen (förutom ansvaret för hästens hälsa och välbefinnande förstås)? Vidare, vad och hur görs samarbetet glädjefyllt och vilka fallgropar finns som spolierar gädjen? Kanske något för var och en att fundera över :) 


Elin & Ena i glädjefyllt samarbete på dressyrbanan :)

 

#ridkonst



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards