Direktlänk till inlägg 17 oktober 2013

Grindvakten

Av Ann - 17 oktober 2013 07:00

Venus är "grindvakt"! Jag fick mig en liten tankeställare igår när min stallkompis Lena berättade om sin reflektion att det alltid är Venus som först hälsar besökare som kommer in genom stalldörren välkomna. När Venus väl gnäggat fram en hälsning, sedan faller de andra hästarna in i kör. Lena beskriver att de helger Venus är bortrest och ingen har koll på allt folk och fä som passerar in och ut genom dörren så blir det väldigt tyst i stallet. Något "saknas"...  Det är naturligtvis spekulationer men för mig verkar det som om Venus har en uppgift att fylla i hästflocken och det skulle förklara ganska mycket av hennes beteende i övrigt; Det är alltid hon som står i hagen och spejar om det händer något medan de andra oftast lugnt tuggar på. Ska man passera henne i stallgången vänder hon sig alltid så att hon har koll ut mot utgången och gårdsplanen utanför. Tränar vi i ett ridhus med öppen dörr och det är hästar utanför, ja då blir hon stressad då hon inte kan sköta sin uppgift och hålla vakt. Jag har också trott att det är ridhusväggarna som Venus ibland inte tyckt om men när jag tänker efter nu så är det är nog så att hon faktiskt upplever sig tappa kontrollen när hon vänder huvudet bort från ridhusets utgång...Är hon i en gästbox är hon lugn och trivs som fisken i vattnet under förutsättning att hon har koll på vilka som kommer och går, är boxen längre in i stallet är hon oftast rastlös och vandrar stressat omkring. Hon är samtidigt väldigt social och tar gärna första steget att hälsa på nykomlingar. Pecis som vilken grindvakt som helst tar Venus sin roll på stort allvar. Hon tar också gärna och ofta emot grindslantar av oss som kommer in i stallet, då förstås i ätbar valuta ;)


Venus och hennes farmor Liris (på fotot), är väldigt lika utseendemässigt. Kanske var även Liris  "grindvakt"?

 

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

17 oktober 2013 09:55

Vi har också haft en grindvakt en gång i tiden och de har ett hårt arbete ;-)

http://www.gustavsborg.com

Ann

17 oktober 2013 20:39

Ja, visst har dem :))
Det måste också vara hårt för dem att behöva lämna över sin uppgift till andra vid tillfällen när de själva ska pyssla med annat, som träning t.ex ;) Den genomgångna lastträningen kommer förresten också i ett nytt ljus...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards