Direktlänk till inlägg 5 november 2013

Hästens inlärning

Av Ann - 5 november 2013 00:15

Oj vad intressant det är, det här med hästars beteende! Utgångspunkten i litteraturen är ofta att för att kunna förstå beteendet hos ett fenomen eller en annan individ så behöver man först ha en uppfattning om hur objektet är "till sin natur" . Det finns många teorier och hur mycket som helst att fundera över. Enligt P. Parelli bör man t.ex , om jag kommer ihåg rätt, utgå ifrån att alla hästar, mer eller mindre, är klaustrofobiska "trotoholics" styrda av flyktinstinkt. K.F. Hempfling har i sin tur identifierat 26 olika "hästkaraktärer". Han menar att om man kan bedöma en hästs personlighet så kan man också anpassa dess liv och träning efter detta. Det finns även teorier om t.ex. olika roller i hästflocken och om hur dessa kan påverka hästens beteende i övrigt.


Hästens lärande - ur vetenskapligt perspektiv

Om hästens inlärning och hur den beter sig ur en mer pedagogisk synvinkel tas upp av de australienska forskarna McLean och McGreevy. De har skrivit artiklar och böcker i ämnet och i en gemensam muntlig framställan; "Arousal, attachement and affective state - Is the horse in a learning frame of mind?"  har de också satt relationen mellan häst och ryttare i fokus. Här tycker jag att det börjar bli verkligt intressant!  Inte minst för att relationen enligt annan forskning är intimt förknippat med "ledarskapets natur".  McLean och McGreevy diskuterar också forskningsresultat kring hästens sinnesstäming samt hur, när och var positiv (och negativ) förstärkning bör ges för att på bästa sätt kunna bidra till hästens lärande och hälsa. Länk till referatet finns under Senaste nytt :)


En bok som jag nog kommer att önska mig i julklapp  ;)

 

#ridkonst #hästvetenskap

  










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards