Direktlänk till inlägg 7 november 2013

Efterlängtat ridpass

Av Ann - 7 november 2013 06:00

Det är ju ett angenämt problem att brottas med när man har så mycket att göra med undervisningen att man inte hinner med sin egen häst... :)) Nåja, det är väl inte hela sanningen men faktum är att Venus fick en x:a vilodag igår då hon helt enkelt inte fick plats i schemat. Idag är det i alla fall dags för ett pass med min madame. Efter ett besök hos massageterapeuten i tisdags känns det som om en spänning har släppt i min vänstra höft och det ska bli verkligt intressant att se om jag märker någon effekt av detta i träningen uppifrån hästryggen. En förutsättning är förstås att jag först lyckas gräva fram min pålle under all lera...  :-O


Jag upplever att min nacke och mina axlar har kommit lite bättre på plats i ridningen genom  massagebehandlingarna och min påbörjade träning med TRX-banden. Dessutom har smärtorna hållit sig borta så det blir till att fortsätta styrketräna :)

 

#ridkonst      

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

7 november 2013 10:57

Ser mycket trevligt ut. vad bra att träningen ger med banden hjälper skulle själv vilja ha sådana hemma men jag tycker de är hutlöst dyra! skulle vilja så gärna komma och få hjälp med min pålle av dig, men min man tycker att det räcker att jag har hästen och rider det jag gör!!!de förstår inte alltid detta!
Min pålle trivs inte riktigt när jag sitter ner i trav/galopparbetet tyvärr, hjälper inte med bom fri och mjuk sadel heller.

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

8 november 2013 06:03

Hej Malin!
Ja, visst är de där TRX-banden dyra! Jag köpte en billigare variant på Intersport för ca 700 kr. Detta inklusive Dvd med instruktioner. Vill man komma undan ännu billigare går det vad jag förstår utmärkt att tillverka sina egna band. Kostar då bara ett par hundralappar. Jag har sett flera inlägg på nätet med förklaringar på hur man gör :) Sedan behöver man förstås instruktioner så man utför övningarna rätt.

Vad synd att det inte vill sig i trav- och galopparbetet. Och ja, jag vet vad du menar. Det är inte alltid så lätt men väl så viktigt att få stöd i det man gör från sin omgivning. Jag brukar resonera som så att det är billigare och roligare att genom bra träning förebygga skador än att istället stå där med veterinärkostnader när väl hästen blivit halt. Hoppas det löser sig! :)
/Ann

 
Malin Johansson

Malin Johansson

8 november 2013 08:56

Tack för tipset Ann jag ska genast gå och kolla på Intersport.
Det blir säkert bättre med ridningen jag tar en dag i taget, igår red vi i ösregnet och galoppen satt och vi bara travade i lättridning och det räckte :-)
Hoppas att jag någon gång kan komma till en riktig träning i Akademisk anda, med min häst.

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

8 november 2013 14:21

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards