Direktlänk till inlägg 9 december 2013

Hårdträning

Av Ann - 9 december 2013 00:00

Min pärla och jag  har jobbat ganska hårt den sista tiden. Vi har fokuserat mycket på den vertikala böjningen och förflyttningen bakåt av tyngdpunkten. Oj, vad denna träning ger muskler hos min madame! Gäller att vi inte nöter för mycket nu bara. Tyvärr blir jag av gammal vana ibland för stum i handen men tänker jag på att använda "hand utan skänkel" och "skänkel utan hand" blir det ett mycket bättre resultat, speciellt om jag lyckas slappna av i sitsen samtidigt...  Slalompinnarna har varit framme vilka är bra hjälpmedel. De gör att jag måste sitta mitt över hästen och snabbt ställa om i min egen sits. Jag lyckas långt ifrån hundra ännu, speciellt inte med att få bak min högra överskänkel tillräckligt på utsidan, men det går bättre och bättre. Jag märker tydligt att Venus rör sig i bättre balans när jag lyckas :)

Idag blir det vila för Venus del! Möjligtvis att vi tar en promenad in i ridhuset, hälsar på  WE-tjuren gemensamt och kollar så att han och ringen är fit for fight. Nästa träningspass åker han nämligen in på ridbanan! ;)


Venus har börjat öka vinklarna och sänka sin bakdel något mer i samlingarna, såväl i halt som i rörelse vilket är väldigt positivt. Här är jag dock lite för stum i handen vilket gör att bakbenet bromsas något i sin rörelse framåt. Detta i sin tur leder till sämre bogfrihet i steget

 

#ridkonst #dressyr #ridning

 
 
Ingen bild

Gunilla

9 december 2013 08:04

Önskar att du fotat henne under processen. .har numera en väldigt vacker väl musklad bakdel..hade inte det när hon kom precis...♥

Ann

9 december 2013 08:29

Nej, Du har rätt. För dryga tre år sedan var det en spillra till häst...Har de första filmerna och fotona på min gamla dator och kommer just nu inte åt dem. Men jag ska tänka på att plocka fram dem när möjlighet ges :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards