Direktlänk till inlägg 14 februari 2014

Katter på loftet

Av Ann - 14 februari 2014 00:00

Det blev en intressant dag igår då jag bland annat fick bekanta mig med en 6-årig connemarahäst Rocket och hans matte Pethra, båda med rehabbehov. De båda är ett fint exempel på samhörighet och glädje mellan häst och ägare :) Det kommer emellertid att ta ett litet tag för Pethra innan det är dags för träning uppifrån hästryggen. Först måste Rocket mjukas upp i sin kropp efter operation och bli mer följsam från marken. Vi ska även försöka få Pethras kropp lite mjukare och i mer balans innan hon sitter upp. Detta är framför allt för hennes egen säkerhet men också för att vi ska undvika att hon ger sig själv och sin häst nya spänningar av ridningen.

Venus och Totte fick sig var sitt longeringspass under kvällen. Denna gång var det ganska mycket störningar vilket satte Tottes fokus på prov. Efter lite inledande groundwork så lyckades han emellertid att koncentrera sig på träningen :)


Det har blivit mycket om Totte i de senaste inläggen men han är ju så underbar i sitt kroppsspråk. Utanför bild så hoppar en katt från takbjälken ned på sargen med en duns. Inte så konstigt att hästen blir förfärad! Det ser ut som om det finns bra förutsättningar för samling hos pållen :))

#ridkonst #dressyr 


 
 
Ingen bild

Pethra

15 februari 2014 00:47

Första gången på en spännande resa. Ja vi är ett team jag och Rocket :). Vi har varit det sen första sekunderna både bildligt och bokstavligt talat, det var ömsesidig kärlek från 1:a ögonkastet. Att få Rocket mjuk och fin tvivlar jag inte en sekund på men mej, ja det ska gå, en liten utmaning hehe. Tack för en jättetrevlig och spännande lektion, ser framemot nästa :).
Pethra och Rocket

Ann

18 februari 2014 22:25

Hej Pethra!
Roligt att ni fick mersmak. Jag ska försöka låna en barbackapad till nästa gång. Bara för att du ska få se hur en sådan kan se ut :) Vi ses!
/Ann

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards