Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Blockerade bogar

Av Ann - 13 juli 2014 00:00

Semesterfirandet tar mycket av min tid och det blir inte så mycket över till bloggandet märker jag :)) Nåja, snart nog så är man tillbaka i vanliga gängor igen. Tänkte i dagens inlägg skriva om det här med framåt nedåt och om, vad jag själv kan se, den ganska så vanliga företeelsen att rörelsen överdrivs så pass att man faktiskt blockerar hästens bogar.

Framåt nedåt i halt är ju det formellt första steget i den akademiska ridkonstens utbildningsstege. Det som eftersträvas är bland annat en avslappning i hela hästens överlinje, i dess underhals och käkleder. Det kan naturligtvis se lite olika ut beroende på vilken halsansättning hästen har och i början kan det mycket väl vara så att hästens huvud behöver sänkas lite överdrivet mycket för att vi ska lyckas få hästen att förstå vad vi ber om och för att den ska lyckas hitta sin avslappning. Men annars, när huvudet sänkts så pass att avslappningen väl är där och överlinjen stretchas så finns det ju ingen anledning att sänka huvudet ytterligare och här upplever jag att många (inklusive mig själv fram till för ett par år sedan) lätt hamnar i en liten fälla. Med huvudet för lågt i halten kan nämligen bogarna blockeras och redan nästa steg försvåras, det att hitta ställning och böjning. Med för mycket tyngd på bogarna får hästen inte så sällan en kompenserande spänning i sin nackmuskulatur och rotationsrörelsen i kotpelaren blir blockerad. Vi kan uppleva det som att hästen inte följer handen när vi ber om ställning och att den istället spänner emot. I rörelse blir problemet ännu tydligare då den framtunga hästen ofta "trillar lite framåt", den kommer lite för nära oss i groundworkarbetet och lyckas inte heller uppnå någon bogfrihet. Som sagt, vid själva inlärningen av framåt nedåt så kan hästens huvud behöva sänkas lite extra men annars är en bra tumregel, tycker jag själv, att sänka så pass att man ser och känner att underhalsen slappnar av (ofta är detta när hästens mule kommer ungefär i linje med bringan), inte så mycket mer.



Ibland får Venus ställa upp som skolhäst för att mina nya elever ska få känna på den akademiska hjälpgivningen. Under ett pass igår när vi bett Venus om lite för mycket framåt nedåt blev hon som synes ganska framtung. Så blev även jag i mina försök att förklara biomekaniken :))

 

#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards