Direktlänk till inlägg 8 oktober 2014

Före och efter

Av Ann - 8 oktober 2014 00:00

Det är väldigt intressant att notera hur en häst ser ut och hur den rör sig i början av ett AR-pass för att sedan jämföra med hur den ser ut i slutet av träningen. Har hästen inte fått en bättre överlinje, friare bogar och om den inte slappnar av bättre rent mentalt, då är jag nog inte riktigt nöjd med dagens insats...

Igår trotsade jag de friska höstvindarna och hälsade på bland annat Cornelia och hennes halvblodssto uppe i blåsiga Glumslövs backar. Deras främsta utmaning är just att stoet ska slappna av bättre i sin överlinje samt att de båda ska ta ansvar för och röra sig i en bättre balans, såväl från marken som från ryggen. Trots att det bara var en vecka sedan jag såg dem för första gången så hade de redan gjort framsteg när det gällde att föra respektive att föras.


I början av passet; Stoet slappnar av i nacken och hon söker sig framåt nedåt. Även underhalsen slappnar av (super!)  Tyngdpunkten är dock fortfarande ganska långt fram och hon har lite svårt att få fram sin innerhöft.    



Cornelia har koll på hjälpgivningen och vi börjar jobba med att få fram hästens innerhöft och att få respektive bakben att trampa lite mer in mot tyngdpunkten genom arbete i öppna och sluta. Genast händer något positivt i nacke och bröstrygg.    



Den vertikala böjningen är det uppenbarligen inget fel på. Inte alls meningen att det skulle bli så här men det ser ju onekligen lovande ut  :))

 



I slutet av passet har spänningar släppt, överlinjen har "förlängts" och hästen rör sig med friare bogar (YES!).

#ridkonst  #dressyr 

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

8 oktober 2014 11:30

önskade att jag kunde göra likadant med min... ser så fint ut

http://www.havrefallen.bloggspot.seavrefallen.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards