Direktlänk till inlägg 12 oktober 2014

Ryggstabilitet

Av Ann - 12 oktober 2014 00:00

Har ju skrivit om det tidigare men måste bara återigen nämna hur fantastisk träning joggning är för ridningen och sitsen. Igår var jag ute i joggingspåret igen. Jag har sista veckan märkt att jag inte haft riktigt koll på mitt högra bens riktning då jag har "biljarderat" lite grand, likt en PRE :)) Detta är inget nytt, problemet sitter uppe kring höften och när jag tidigare har varit hos sjukgymnast och kiropraktor så har de ibland hjälpt mig korrigera detta. En period nu så har jag emellertid varit så fokuserad kring det här med att lösgöra mig själv i löpträningen plus att jag försökt bli mer medveten om mina diagonaler på framsidan av bålen vilket nog har gjort att jag tappat bort kontakten med ryggmuskulaturen lite grand. När jag under gårdagens joggingpass hittade tillbaka till en ökad stabilitet i ryggen så fick jag också mycket bättre kontroll över högerbenet och kände mig faktiskt mjukare och mer liksidig än någonsin tidigare! Jag kan fortfarande inte länga fullt ut på steget med tanke på min korta hälsena, men vem har bråttom? ;)


Idag blir det lite lektioner, bland annat med Gitt & Rocco som fick ställa in sin förra lektion pga blåst och regn. Jag hoppas vädrets makter är mer nådiga denna gång...


Igår blev det också ett litet WE-pass med Venus.  Hon har förstått nu vad sidvärtes över bom går ut på och hon tycker det är riktigt kul. Det är nästan så jag får stoppa henne från att ta fler bommar än vad hon ska  :))

 

#ridkonst  #dressyr 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards