Direktlänk till inlägg 4 juni 2013

Ryggömhet

Av Ann - 4 juni 2013 09:00

"Hästar som reds med en högre grad av böjning i nacken var oftare ryggömma jämfört med dem som reds i en mer “normal” huvudposition. I de fall då ryttaren hade en tendens att placera sin vikt bakom lodplanet (i dressyrsitsen ska man kunna dra en lodrät linje mellan ryttarens skuldra, höft och häl) visade hästarna oftare tecken på ryggömhet jämfört med de hästar som reds av en ryttare som placerade sin vikt något framför lodlinjen." 

Detta är framkommet i en studie presenterad av C.M.Mejdell & F. Aksnes (2012) (http://www.annsridkonst.se/hästvetenskap-16118163)


Jag har inte hittat den ursprungliga vetenskapliga artikeln men min egen reflektion är att både fiskekroks- och LDR/rollkur-nackar ofta har ryttare som sitter bakom lodplan och driver hästen fram mot bettet vilket ger ökad nackböjning. Det hade varit intressant att veta om hästarna i studien hörde till någon av dessa två kategorier. 

1.Vid LDR förlängs visserligen bröstryggen MEN  ländryggen är starkt belastad och medför att bäckenet tippar framåt. Bakbenen får rakare vinklar och hamnar bakom hästen. Hästen ökar påskjutet men förlorar förmåga till bärkraft.

2.Vid "fiskekroksnacke" är magmusklerna är inaktiverade och hela rygglinjen förkortad, bakbenen trampar oftast inte in under tyngdpunkten, bröstryggen som är skapt att "hänga löst" mellan bogbladen har successivt pressats ned mellan dessa av ryttarens vikt. Hästen blir ofta "knickad"i nacken och trång i ganascherna när den ska gå "i form".


Nedan visar jag en bild på fiskekroksnacke tagen ur Katrin Wallbergs fantastiska bok. Nedanför en nacke i sundare hållning. Det som f.a är intressant är kotpelarens form och hur den påverkar bröstryggens läge...

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards