Direktlänk till inlägg 2 september 2013

Äntligen en högersits!

Av Ann - 2 september 2013 06:00

Helgen på Gustavsborg är över. Jag är sååå nöjd, både med det jag fått ut av kursen och med min vita pärla. Sista lektionen satt jag på hästryggen, jag beskrev vad jag upplevde för problem med sitsen i höger varv och efter en stunds ledsagning av Hanna så, VIPS, satt jag slutligen i en högersits, avslappnad utan att medvetet göra något och i balans med hästen som "bar upp" mig med båda sina bakben... Det visade sig att det inte bara var min egen snedhet som försvårade det hela utan det var också så att Venus faktiskt till en början inte släppte ned mig på högersidan. Det känns som om jag fick gott om "verktyg" med mig hem för att kunna fortsätta jobba med detta själv och även om jag inte skulle lyckas så vet jag åtminstone nu vad det är för sits och känsla jag letar efter ;))


Jag passade också på att lastträna Venus när vi skulle hem. Än en gång, VIPS, så var hon inne och stod lugnt kvar så att jag själv kunde stänga bommen bakom henne. Min holländare har verkligen överträffat sig själv :)


Kameran var inte i topptrim denna helg då nästan alla bilder blev väldigt suddiga. Snart dags att byta upp sig ;)

 

#ridkonst

 
 
Ingen bild

Johanna N

2 september 2013 07:22

Vilken fantastisk känsla det måste vara! :-))

Ann

3 september 2013 09:02

Jepp, det är det :))

 
Ann-Britt

Ann-Britt

2 september 2013 08:11

Det kändes som alla var väldigt nöjda med helgen. Venus har utvecklats enormt sedan du köpte henne. Härligt att se!

http://www.gustavsborg.com

Ann

3 september 2013 09:01

Tack Ann-Britt. Ja, som vanligt var det ju en superhelg! :)

 
Malin Johansson

Malin Johansson

2 september 2013 12:38

Härligt hoppas jag också kommer dit någon gång och få träna för proffsen

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

3 september 2013 09:00

Hej Malin!
Ja, det är ju bara att sätta igång :)) (eller du har ingen instruktör i närheten)? Det grundläggande basicarbetet jobbar man ju med på alla nivåer. Lycka till! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards