Direktlänk till inlägg 2 maj 2013

Basicarbete

Av Ann - 2 maj 2013 22:01

Nyaste Hästfocus är ju en riktig guldgruva att gräva ned sig i och har flera reportage som berör ridkonsten. Undrar förstås om Kajsa Ränkfors anser sig rätt citerad. Spanska ridskolan och akademiska ridkonsten har ju samma historiska mästare att utgå ifrån men annars inte så där jätte mycket gemensamt... Islandshästar som också tas upp har jag själv alls ingen erfarenhet av träna, däremot har jag sett och hört andra ryttare som ansett att det akademiska utbildningskonceptet faktiskt stärkt tölten i hästen (!). Kajsa menar däremot att det kan bli ett motsatsförhållande då AR stärker bålstabiliteten så mycket att det kan bli svårare för hästen att utföra tölt. Jag är totalt okunnig om tölt och ställer mig då frågan, är tölten en sund rörelse för hästen då den har ryttare på ryggen och i så fall på vilket sätt? Någon som vet?

I tidningen fortsätter också Elise Nilsson att ,med Jennie Ohlins hjälp, :) göra målande beskrivningar av Kim och Pansars uppåtkliv i den akademiska stegen. Nu har man kommit till skolorna på voltspåret. Riktigt bra läsning för den som vill sätta sig in i basicarbetet!

Basicarbete fick även Madeleine kämpa med idag under sin andra akademiska lektion (foto) och det gjorde hon verkligen bra! Efter inledande förklaringar verkade hästen tycka det var ganska ok att slappna av och lämna över ledarskapet till Madeleine trots omgivande störningar. Kul också att höra att det märkts effekt i hästens kropp och sinne redan efter förra veckans träningspass :)

     

 
 
Ann-Britt

Ann-Britt

3 maj 2013 07:23

Trevlig blogg. Det ska bli kul att följa dig.

http://www.gustavsborgpre.bloggplatsen.se

Ann

3 maj 2013 16:19

Tack Ann-Britt! Ja, nu har jag ju slutat studera så jag får lite mer tid till roliga saker, som t.ex att blogga ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards