Direktlänk till inlägg 3 oktober 2013

Falsk säkerhet?

Av Ann - 3 oktober 2013 08:04

Ridsporten anses vara en farlig gren och det pratas allt som oftast om nödvändigheten av skyddsutrustning, d.v.s främst hjälm och säkerhetsväst. Det som det inte pratas om lika ofta är vilken kunskap som ryttaren besitter (eller inte besitter) gällande hästen och hästhantering.
Hästen är ett flyktdjur! Ett flyktdjur som lever under allt mer onaturliga förhållanden och som genom avelsverksamhet blir allt mer explosivt för att kunna prestera på tävlingsbanorna. Vi människor generellt växer upp allt längre bort ifrån djur och natur och många har aldrig ens sett en häst i verkliga livet. Samtidigt som vi vet om dessa förhållanden och vill måna om säkerheten så ställs det idag inga formella krav på nya hästägares kunnande och vem som helst kan köpa sig en häst utan några som helst förkunskaper... Hur pass bra rimmar detta? Hjälm och väst är bra (!) men så länge det inte ställs krav på hästhanteringen och mer fokus på att öka hästägares och ryttares kunskaper kring hästens biomekanik och beteende så kommer tyvärr skador hos såväl ryttare som hästar att fortsätta öka. Tryggheten borde alltså inte sitta främst i skyddsutrustningen även om den är bra att ha!

Ska tillägga att jag själv nästan alltid rider med hjälm.

 

#akademisk #ridkonst #dressyr #ridning

 
 
Ingen bild

Johanna

3 oktober 2013 10:16

Ja, man ska vara medveten om att hästar är stora o starka, såklart beroende på storleken på ryttare och hästen! Men även en ponny kan vara stark för en vuxen:-). Jag tycker att barn som vistas bland hästar i stallet, ridbanan och även som banpersonal på tävlingar, ska bära hjälm! Då har man iallafall garderat sig något om olyckan skulle vara framme. Det jag kan bli lite irriterad över är, att i vissa reportage i tidningar, böcker osv, visar ryttare utan hjälm. Vad ger det för signaler? Är inte ryttaren själv rädd om sitt huvud? Jag har oxå ridit utan hjälm någon gång, men ångrar mig alltid efteråt! Slår ett slag! för hjälmen på huvudet och att både barn o vuxna lär sig säker hästhantering! :-))

Ann

3 oktober 2013 14:19

Håller absolut med dig om att hjälm är bra att ha, samtidigt stör det mig inte så mycket att se ryttare utan hjälm vid t.ex uppvisningssituationer om jag kan förlita mig på att personen på ryggen har ett gediget kunnande och en trygg relation till sin häst. Inga syrgasmasker eller flytvästar i världen kommer att hjälpa passagerarna om inte piloten har kunskap om det han gör...
Dessa signaler är lika viktiga att förmedla :)

 
Ingen bild

Johanna

3 oktober 2013 16:58

Jo, det förstås! Det jag menar är att speciellt barn "ser upp" till dom som är kända o då tycker jag att vid träningsreportage osv, kan hjälmen vara på. Kan väl liknas vid cykelhjälm, om inte dom vuxna behöver ha det så är det inte alltid lätt att motivera barnen. När det gäller äldre barn/vuxna hoppas jag förnuftet råder. Som du säger, så vid uppvisningstillfällen kan det finnas undantag. Men även i dressyren börjar hjälmen användas mer och mer.
Hur som helst, detta kan diskuteras både fram och bak, men nog om detta! Nu ska jag fokusera på läxan till nästa vecka!:-))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards