Direktlänk till inlägg 13 januari 2014

En lyckad dag :)

Av Ann - 13 januari 2014 20:51

Så, då var helgen över och även den första prova-på-dagen på Gustavsborg. En fantastisk uppslutning gjorde att det fick bli mycket spontana lösningar samtidigt som det var lite trångt i schemat. Men det var ju verkligen angenäma problem och vi alla hjälptes åt så att det fantastiskt nog flöt på som det skulle. Trots kylan bidrog också en mycket god stämning överlag till att det hela blev riktigt lyckat  :)

Som AR-instruktör upplevde jag det som en utmaning att anpassa ridkonstens utbildningskoncept till situationen. Samtidigt som jag inte ville tumma för mycket på utbildningsstegen så försökte jag analysera varje nytt ekipage utifrån dess mål och förutsättningar och förklara hur ridkonsten skulle kunna bidra i just det individuella fallet.  Även om det inte blev "regelrätta" akademiska lektioner så tror jag att alla som bokat in sig på ett AR-pass fick med sig något att bygga vidare på. Nu ser vi fram emot nästa dag på Gustavsborg som planeras till den 2 mars. Upplägget är inte klart ännu, troligtvis blir det något annorlunda. Mer info kommer naturligtvis så snart det är färdigt :)


Katarina Lockman Frostred var en av dem som bokade in sig med sin häst på ett AR-pass :) 

    

#ridkonst #dressyr



 
 
Ingen bild

Katarina

13 januari 2014 23:07

Tack! Det var trevligt och tydligt. Vi kommer igen/ Katarina

Ann

13 januari 2014 23:25

Kul att höra Katarina. Då ses vi kanske i mars :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards