Direktlänk till inlägg 11 februari 2014

Dä ä bar å träna

Av Ann - 11 februari 2014 00:00

I online-filmen "Academic Seat tar Bent Branderup upp det här med att det är en livslång uppgift för ryttaren att utveckla sitsen. Det är viktigt att ha en teoretisk grund men det räcker inte. Att ta emot och ge information till hästen via sätet är något som måste utvecklas genom praktisk träning.

Så, ju mer tid på hästryggen ju bättre. Då jag själv just nu fokuserar mycket på longeringsarbetet så blir det emellertid inte så mycket sitsträning för min del på Venus som jag skulle önska. Därför är jag så tacksam att ibland få låna Ena! :) Jag får lite mer mängdträning och Ena är så olik Venus i hästtyp och rörelsemönster vilket är väldigt lärorikt. Ena har bland annat så mycket ryggsving så det faktiskt ibland blir lite för mycket. Då gäller det för mig att försöka sitta så stilla som möjligt för att hjälpa henne centrera sina rörelser. Häromdagen gav hon mig en liten aha-upplevelse då hon hjälpte mig bli medveten om att mitt inner sittben och överskänkel skulle i en riktning mer rakt nedåt än vad jag uppfattat tidigare. När jag sedan fokuserade lite extra på detta hjälpte det mig att få en lite mer lodrät sits vilket kändes helt rätt och det gjorde dessutom susen för Enas sluta  :)


Ena har lätt för sig när det gäller att förstå vad jag ber om men kanske lite svårare med sin kropp. Hon börjar nu bli friare i sina bogar bl.a genom slutaarbetet 

 


#ridkonst #dressyr




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards