Direktlänk till inlägg 4 mars 2014

Vi har ett resultat!

Av Ann - 4 mars 2014 00:00

Äntligen börjar vinterns traggling på longen ge resultat. Venus svarade igår på både indirekta inner- och yttertygeln samt inner- och ytterskänkeln. Visserligen inte på så jättelång lina men ändå. Varvbytena fixade hon galant och riktigt fin vänstersluta och galopp fick hon till :) Med tanke på vilka svårigheter det var så sent som i höstas att över huvud taget få hästkraken att ställla inåt i longering så är jag supernöjd! Inte nog med det, Venus andra och minst sagt jobbiga personlighet; "den flygande holländaren" visade i helgen än en gång tecken på att kunna förlikas med mig och sin omgivning . När vårkänslorna fick madame att under en vårpromenad lätta från marken och bete sig minst sagt respektlöst så blev jag så hiskeligt skarp i tonen att folk som var i närheten bara stod och gapade.  Det kändes ju inte som något man var stolt över att visa upp precis men "poff" sade det så gick luften ur holländaren, Venus landade och följde sedan fogligt sin lite förvånade matte hela vägen hem... :D


Skrittpiruett i groundwork, maj 2013. Venus och jag är här på kurs i Halland för Bent Branderup. Nästa gång Bent kommer till Halland är i år den 17-18 maj. Mer om detta kan du läsa på http://www.bentkurs.se/ :)

Foto;  Elisabeth Carlsson

 

#ridkonst  #dressyr


 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

4 mars 2014 10:05

Jag behöver nog komma till dig på en kurs....
Min häst är lite stor och lång och jag har haft henne ett år nu.
Men jag får inte ihop hela paketet, så igår så tog jag till en graman, men jag är ej hård i hand. Men jag måste ju kunna få lite mer muskler på henne så hon orkar, hon blev lite nervös och det var jobbigt att få jobba rätt! Men egentligen så vill jag ju kunna göra detta utan att använda graman. Några tips??

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

4 mars 2014 11:53

Hej Malin! :)
Har man som mål att hitta en sund formgivning där hästen jobbar med rätt muskler och med så lite slitage som möjligt på kroppen så bör man helt enkelt inte använda hjälptyglar. Risken blir bara att det är "fel" muskler som utvecklas och att man får spänningar hos sin häst. Hästen positionerar sitt huvud så som ett resultat av hur bakbenen och ryggen arbetar och förmedlar på så vis till ryttaren om något behöver åtgärdas. Därav ser du aldrig hjälptyglar hos de renodlade akademiska ekipagen, varken vid ridning eller longering. Men allt beror ju naturligtvis på vad man har för mål med sin ridning. Alla discipliner talar för sin sak... Den akademiska utbildningstrappan är väldigt logisk för hästen där man från marken förklarar hjälp- och formgivning samt befäster tillit och förtroende. När det inte fungerar på en viss nivå så får man ofta gå ned till ett lägre "trappsteg" för att lösa problemet där. Det allra första som innebär att hästen står stilla, sänker huvudet, lämnar över kontrollen till ryttaren, förlänger sin överlinje, slappnar av i sin underhals, nacke och blir mjuk i hand är det mest grundläggande. Det är också detta steg som jag själv upplever inte är befäst hos väldigt många ekipage. Här har jag varit med om att många problem när det gäller t.ex den praktiska hästhanteringen har kunnat lösas. Likaså kan man med kapsonens hjälp arbeta mycket i halten med att förklara ställning och böjning för att uppnå lösgjordhet. Sedan brukar det vara en hel del även i ryttarnas kroppar som kan behöva tittas på ;) Det är omöjligt för mig att ge något råd angående just dig och din häst utan att ha sett er. Du har inte möjlighet att komma med häst till evenemanget på Gustavsborg den 20 april? Där får du en lite grundligare genomgång av både dig och hästen :)
FB-länk till evenemanget: https://www.facebook.com/events/423577881108197/?fref=ts

 
Malin Johansson

Malin Johansson

5 mars 2014 08:49

Tack Ann det var detta jag trodde om hjälpmedel :-)
jag ska försöka att komma på någon kurs snart...

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

5 mars 2014 09:43

:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards