Direktlänk till inlägg 10 mars 2014

Målet med träningen

Av Ann - 10 mars 2014 00:00

Jag frågar ofta mina nya elever vad de har för mål med sin ridning, med sin häst och med sin träning. En fråga som många gånger visar sig vara ganska svår att svara på. Jag ställer frågan dels för att kunna anpassa min undervisning men framför allt för att till syvene och sist så handlar ju ändå allting om glädje, att ha kul i livet och då även tillsammans med sin häst. Något som kanske kan vara svårt ibland att komma ihåg när prestationskraven gör sig gällande och hästen av någon anledning inte alls gör som man själv önskar ;) Själv tror jag att strävan efter utveckling och status är något som ligger i människans natur sedan urminnes tider. Annars skulle vi helt enkelt inte kunna överleva som art. Tävlingar, priser och andra utmärkelser är målet för många ryttare, dock tycker jag att det slitna uttrycket "Vägen är målet" innebär ett tänkvärt och betydligt mer givande förhållningssätt till ryttarens och hästens träning. Och faktum är att denna väg också innebär bekräftelse, men då inte i form av priser och utmärkelser, utan istället får man bekräftelse av sin hästpartner allt eftersom kommunikationen och samarbetet utvecklas. Jag är nog inte den enda som blivit förvånad över vilka glädjekickar detta kan ge, AR-nörd eller ej... ;))


Venus har fått ett balltramp på ena framhoven och är bandagerad vilket gör att jag bara jobbat henne från marken sista dagarna. Igår blev jag så glad över hennes formgivning och samarbete i longeringen och att hon lyckades slappna av och lyssna till mig på utebanan trots störningar runt omkring.      


 


#ridkonst  #dressyr




 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

10 mars 2014 06:49

bara en avslappnad häst är ju guld värt!
jag för min del har inga tävlingsambitioner alls utan jag vill att min häst ska trivas med mig och att vi gör det bästa tillsammans. Men jag vill ju ej heller rida på fel sätt så att man skadar henne bara för att det är bekvämt för henne att gå högt upp med huvet och inte jobba med ryggen. Det här med glädjekickar är ju bara bäst :-)

http://www.havrefallen.bloggspot.com

Ann

12 mars 2014 05:52

Men visst är det så Malin!

Ett av ridkonstens budskap är ju just glädjen i att stärka sin häst och hjälpa den till ett långt och meningsfullt liv :) Själva förhållningssättet till dressyr är ju så viktigt. Kommer att tänka på följande citat;
"The challenge of dressage is not having the best moving horse, but rather to get every horse to move as well as it possibly can". Egon von Neindorff

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards