Direktlänk till inlägg 4 juni 2014

Underbara tisdag

Av Ann - 4 juni 2014 00:00

Tisdagen har blivit den dag i veckan som jag huvudsakligen ägnar åt ridkonst och undervisning. Det känns gott att så många timmar kunna ägna sig odelat åt det som man verkligen brinner för. Igår så fick jag också äran att få träna två "nygamla"  hästar, islandshästen Freydis och irish cobhästen Poseidon. Varandras motsatser i väldigt mycket men båda med liknande problem och båda väldigt roliga att jobba med. Jag var också utanför Margretetorp och hälsade på Linda och Arisco som fortsätter göra framsteg. När jag så småningom kom hem efter träningarna så låg nya Feine Hilfen och Hästfocus och väntade. Underbart! :)


  

4-åriga Poseidon som mest varit på korta uteritter i skogen är lite stel i sina sidor. Han skjuter på med bakbenen, lägger mycket vikt på sina bogar och hans matte Susanne tycker att han är snubblig på frambenen. Nu ska vi försöka förklara för honom att bära mer med sina bakben. Innerhöften ska fram och utsidan stretchas för att han ska kunna sätta under sig inner bakben på det böjda spåret. Det är mycket riktigt svårt för honom, f.a att få koll på tyngdpunkten, men här söker han sig fint framåt nedåt i en korrekt ställning, han får fram innerhöften och en fin stretch

 


Venus får en väldigt varierad träning för tillfället med AR blandat med uteritter, bommar, WE-hinder mm och är nu lugnare än någonsin. Igår så fick hon snällt följa efter när jag plockade undan WE-hinderna från banan. Hon brydde sig inte ens om att reagera när jag lyfte upp "tjuren" som hon för en tid sedan vägrade att gå nära. Jag hoppas förstås att lugnet är ett resultat av träningen och kommer att bestå MEN det kan ju också vara så att det är sommarvärmen som gör sitt... ;)

 


Freydis är ju ett underbart litet sto, ifrågasättande och tydlig med vad hon tänker. Samtidigt så har hon svårt med koordinationen och behöver hjälp både med att hitta gångarterna och med att kunna forma sig efter voltspåret. Freydis är när hon väl förstått hjälperna väldigt känslig och mjuk i sin kommunikation, man behöver nästan bara viska....

 


Vilken stil vi har...

 


Linda är duktig och börjar få allt mer koll på ramarna. Nu fokuserar vi allt mer på hennes hjälpgivning och hästens formgivning.  


Hemma låg det lektyr och väntade :)

 

#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards