Direktlänk till inlägg 9 juni 2014

Balans på bommen

Av Ann - 9 juni 2014 00:00

I går så plockade jag fram bommar. Dels för att Venus skulle få omväxling men också för att jag måste utforska mer om min sits. Jag har märkt det flera gånger nu att så fort jag lämnar över lite ansvar åt Venus eller testar nya saker så kopplar jag ifrån min mage. Ajajaj, detta måste jag jobba på....  Förra veckan hjälpte duktiga Åsa som är före detta fälttävlansryttare mig med kavallettin över bommar i solfjädersform. Venus hade lite svårt att hålla rätt på benen, hon fuskade lite, tog lite extra steg här och där och vi kom fram till att jag måste fokusera mer på min egen balans, d.v.s känna mer och använda tyngdpunkten i magen mer för att hjälpa hästen. Det blev också så att det växte fram en övning under träningspasset. På volten förde jag först bogarna mellan tyglarna och tänkte lite öppna, framåt nedåt, i balans. Sedan samlade jag upp i sluta och försökte flytta bak tyngdpunkten och få Venus att lätta framtill. När jag närmade mig bommarna tänkte jag återigen öppna, men bara så pass mycket så att Venus sökte framåt nedåt i en stretch och innertygeln blev lite slappare. Sedan var det min mages uppgift att balansera oss över bommarna och se till att Venus inte hamnade för mycket på bogarna utan även kunde fortsätta i balans när vi väl kommit över. Väldigt nyttigt! :)


Venus tycker om att ha en uppgift att lösa och övningen från förra veckan tycker jag absolut har haft effekt.  Hon börjar nu kunna placera sina ben korrekt i solfjädersformen och jag börjar få liiite mer kontroll på  magen ;)  


#ridkonst  #dressyr

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

9 juni 2014 11:56

Denna övningen är toppen bra för alla parter :-)
Ser fint ut

http://www.havrefallen.bloggspot.seavrefallen.blogspot.se

Ann

1 juli 2014 22:35

Ja Malin, övningen är verkligen bra! :) Jag har aldrig varit intresserad av hoppning men bomövningar och bl.a tips från Feldenkraisterapeut har hjälpt mig hitta nya "banor" i kroppen och en ny balans. Sedan har jag också hjälp av min goda vän Åsa Goldring, som var med mig hos Bent i Danmark och som ser till att jag gör min läxa. Tack för din uppmuntran. Det känns som om det händer mycket positivt i sitsen just nu, upplever jag själv i alla fall. Blir snart nytt inlägg om detta ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards