Direktlänk till inlägg 6 juli 2014

Yttertygeln på plats

Av Ann - 6 juli 2014 00:00

Att kunna föra hästens bogar mellan tyglarna enhändigt har varit lite av en utmaning för mig då jag har haft svårt att få Venus att svara korrekt på yttertygeln. I skolandet av halten har det fungerat men i rörelse så har speciellt öppnorna varit svåra att få till då Venus inte riktigt förstått vad jag bett om. Hon har helt enkelt gått lite emot yttertygeln, blivit lite framtung och lagt tyngden för mycket på ytterbogen. Säkert har en del av svårigheterna berott på att jag inte har haft en tillräckligt skolad hand och inte varit tillräckligt konsekvent i min hjälpgivning. Det är naturligtvis också svårare att befästa den indirekta hjälpgivningen på en häst som sedan tidigare gått "modern" dressyr. Följaktligen så har jag hittills inte heller lyckats med att rida ett helt pass enhändigt, speciellt i vänster varv har det varit svårt. Igår så kändes det det emellertid som om vi kommit till en vändpunkt.  Formgivningen kanske inte var den bästa hela tiden och jag fick ofta förstärka yttertygeln med spöet. Men, bogarna var lösgjorda, min pålle var väldigt lätt på hand och hon lyssnade mestadels så pass att jag kunde föra henne i och ur skolorna, i båda varven och i alla gångarter. Venus bjöd t.o.m. på lite diagonalsluta i galoppen. Det är nästan så att jag vill stå över ridningen ett par dagar bara för att kunna surfa lite på känslan från detta pass! :D


Den indirekta yttertygeln kan jag förstärka med spöets position på utsidan av halsen

 


Även Elin som red Loppan igår fick jobba en del med att förklara den indirekta yttertygeln. Här svarar Loppan fint

 


I galoppen hade Elin lite svårare då Loppan gärna ville glida iväg utåt från voltspåret. Men med ytterhanden lite högre upp på mankammen och med hjälp av spöet så lyckades det till sist :)

 

#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards