Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Tillbaks!

Av Ann - 19 augusti 2014 00:00

Ja, så var man igång igen efter en härlig och varm semestervecka i Turkiet! Det började förstås inte så bra här hemma  då jag i söndags efter hemkomsten kom på försent att google-kalendern i telefonen inte hängde riktigt med i omställlningen av tidszoner. Detta medförde att stackars Lotta och Nacke stod i 45 minuters ösregn och tränade i sin ensamhet då deras ouppmärksamma instruktör inte dök upp... Nåja, när vi hördes lite senare per telefon så var Lotta ändå nöjd med sitt pass, trots att det var ensamt och lite blött...  Och visst blir man lycklig som instruktör när eleverna berättar om utvecklingen i arbetet med sin häst. Lotta upplever att det redan nu börjar hända positiva saker i Nackes stela kropp, både i arbetet från marken och ifrån ryggen. Det ska bli riktigt spännande att få träffa de båda nästa vecka :)


Under tiden jag var på semester startade även jaktsäsongen här hemma vilket innebär att Venus nu har en stressad period framför sig. Varenda år i mitten på augusti inträffar detta att det hörs skott i omgivningen. Venus blåser då upp sig och vill ha fullt fokus på vad som händer bortom horisonten. Hon står ofta spänt med huvudet högt uppe i vädret och spanar, både på banan under träningspasset, när hon står inne i boxen och när hon går ute i hagen. Kanske både hör och luktar hon det som sker... Jag tycker mig ändå kunna ana i år att hon inte reagerar riktigt lika kraftigt som vanligt. Faktum är att min pärla var riktigt närvarande under träningen igår både ute och inne i ridhuset. Men man ska väl inte ropa hej för tidigt ;)


Flygresan till och från Turkiet utnyttjades till att i lugn och ro läsa delar av Bent Branderups bok Academic Art of Riding. Och så blev det lite annan litteratur förstås :)

 


Jag och Venus har nu börjat fokusera mer på skolhalten. Vi båda gör lätt för mycket och då blir allt också lätt lite tokigt...

 


Inte så mycket vinklar men mer i balans. Vikten, rotationen i kotpelaren, innerhöften och ytterbogen är på plats, detta i det svåra varvet. Yes!

 


#ridkonst  #dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards