Direktlänk till inlägg 5 september 2014
Igår genomgick jag en litet kirurgiskt ingrepp så det blev till att ta det lugnt resten av dagen då såren inte riktigt ville sluta blöda. Venus fick vila, det blev istället ett perfekt tillfälle att att renskriva mina anteckningar från Bentkursen förra helgen då jag var fotfolk på fina Enggaarden :)
Skolandet av halten
-Bent har en bra beskrivning tycker jag då han ser hästens framhovar som "fundament". Vid tyngdförflyttningarna sidledes får hästen inte väga över så mycket att någon del av benen hamnar utanför ramen. Skulle så ske så har vi bett om för mycket. Det är alltså väldigt små förskjutningar av vikten vi vill se när vi avlastar respektive bog och speciellt märkbart blir detta när det gäller långbenta hästar (min egen reflektion) ;)
-Sänk inte hästens huvud för mycket i framåt nedåt efter samling.
Markarbete
-Man behöver inte börja utbildningen med kapsonhandens hjälpgivning om hästen spänner emot. Man kan då istället börja med de andra sekundära hjälperna för att kunna korrigera reaktionen på handen senare. Prova t.ex att först lösgöra bogarna och därefter lösgöra med kapsonen.
-I groundwork och i de fall vi har vår position mer på insidan så öka avståndet till hästen i s.b.m att ytterhjälperna ges från marken. Går vi för nära så blir vår kroppsposition en kontrasignal. Väldigt logiskt men man tänker inte alltid på det :)
-Det är bra att lära in slutan på voltspåret. Vid sargen på ridbanan blir det lätt att inner bakben lär sig tvära för mycket.
-Vid halt och paus i hand work, lägg aktivt över yttertygeln för att hästen ska slippa "dra sig loss" från tygeln på utsidan.
-Flytta hela tiden på hästens skuldror vid arbetet med bakbenen.
-Lägger sig hästen på inner hand, se till att innerhöften kommer fram. T.ex med hjälp av ett litet galoppsprång, ev lite piaff tills det åter lättar i handen.
Longering
-Hästen ska titta in mot longören, det yttre ögat ska se cirkeln.
-Använd kroppspostionen längre bak för att vara invändig skänkel för hästen att runda sig kring. För att innerskänkeln inte ska bli för stark vid minskning av volten måste man backa ifrån samtidigt som man ger ytterhjälpen.
-Använd kroppen framåt vid framåt nedåt, bakåt vid samling.
-Vid paraden (skolhalten), ta kapsonhanden bakåt uppåt, längs med hästens kropp likt en tygel.
-Gå med hästen vid samling så att volten inte blir för liten.
-Vid galoppfattning så ska första språnget minska volten (tänk piruett). Vi kan därför inte vara för nära och i vägen för hästen.
Uppsuttet
-Håll tyglarna i ytterhanden för att underlätta sitsen.
-Håll handen upprätt!
-Alla fyra tyglar ska ha samma lätthet. Om hästen blir tyngre in någon tygel, korrigera med den lätta tygeln först (!), sedan tillbaka igen. När man lärt sig känna vilket bakben som orsakar tyngden kan man korrigera med skänkeln i stället för med tygeln.
-När skuldrorna ska lösgöras, lek med ytter framben. Skifta mellan att ta det fram (inte ut) och in.
-För skolskritten gör skolhalt i skritt. När hästen nästan gjort halt använd skänklarna till respektive bakben.
Pedagogik
-Hästar som har stora utbredda rörelser har svårare att acceptera små ramar.
-Tänk att du och hästen rör er i en flock av flyttfåglar. Vår energi påverkar väldigt mycket rörelsens riktning.
-Överreagerar hästen men utan att gå emot hjälperna så beröm. Sedan är det bara att lugna efterhand.
-Finn det "gröna området", utvidga det mot det "gula" och gå tillbaka till det gröna. På så vis tänjs gränserna.
-När du märker att det "tar stopp", gör det motsatta (!)
Filosoferande
"Vi kan inte mäta andras intelligens med vår egen." För vem är egentligen mest intelligent? Bent tog exemplet att en hund med sitt utvecklade luktsinne kanske anser att vi människor är väldigt ointelligenta när vi inte kan redogöra för vem som promenerat samma runda tidigare. Vi är ju också synnerligen inkompetenta som inte heller kan tala om när i tiden detta skedde... Och det här med sinnen har jag själv reflekterat mycket över, inte minst i samband med min tidigare utbildning i vetenskapsteori. Vi människor lever i en väldigt fysisk verklighet där vi får information genom våra sinnen. Informationen bearbetas, tolkas och granskas sedan med hjälp av vårt förnuft och vår logiska förmåga. Inom vetenskapen försöker vi hitta sanningaroch påvisa olika fenomen genom att utforma metoder och mätinstrument som vi kan avläsa med mänskliga sinnen. För en individ med andra sinnen och förmågor påvisar ju våra instrument ingenting, världen kan se helt annorlunda ut och helt andra logiska slutsatser kan dras oavsett vad den mänskliga "vetenskapen" kommit fram till... Vad är då sanning?
Slut på filosoferandet ;))
Intelligent? Ja visst! Hästar har utifrån bearbetningen av sina specifika sinnesintryck sin syn på verkligheten och de drar utifrån detta också logiska slutsatser :)
Bilden tagen från http://www.rusticranchtack.com/catalog/item/5571827/617590.htm
Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla! ...