Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Tråkigt :(

Av Ann - 7 september 2014 00:00

Usch vad tråkigt när man kommer till stallet och ser att hästen är sjuk eller skadad  :( Det kanske inte är så farligt men i fredags kväll så fann jag att Venus var svullen, väldigt hård, knutig, varm och fuktig på baksidan av vänster frambens armbåge. Området sträcker sig en bra bit ned mot knäet. Det såg dessutom ut som om venerna runt om var lite stasade vilket ju kändes så där lagom roligt. Jag har ingen erfarenhet av lymfangit men jag tror det ter sig lite så här? Dock var hon inte halt eller allmänpåverkad och jag har inte hittat något sår eller annat som kan förklara det hela. Kanske ett insektsbett som är orsaken (hoppas verkligen att det inte suttit en fästing som jag missat...)? Jag har kylt området och desinficerat. Tills igår var det något bättre, det hade börjat vätska mer och var således mindre hårt och något mindre varmt. Jag red inte men arbetade ändå min pålle lite i longering och markarbete både morgon och kväll (vilket trots allt faktiskt gick rätt så bra) för att hålla igång hennes cirkulation. Nu återstår det att se hur benet ser ut idag. Jag håller alla fingrar och tår för att det gått åt rätt håll...

Jag själv blir alltid ordentligt påverkad i humöret när Venus inte mår bra men lite kul som muntrar upp ska jag ändå ha idag. Bland annat ska jag åka och titta på Anna & hennes fina ardenner Leo. Det var ett tag sedan då Leo har bytt stall och han fått bo in sig lite i lugn och ro i sin nya miljö. Jag ska också hälsa på  Christina och Lucky som jag inte heller sett på ett tag då Lucky varit skadad. Nu är han fit for fight igen och Christina håller på att krypa ur skinnet så träningssugen hon är. Härligt!  :))


Det syns kanske inte så bra men området kring Venus armbåge är svullet, stenhårt, knutigt, varmt och fuktigt... :(

 

#ridkonst


 
 
Ingen bild

Anna

7 september 2014 14:30

Nja lymfangit är mer jämnsvullet tänk telefonstolpe och går nerifrån och upp. Nässelutslag?

Ann

7 september 2014 15:20

Nej, inte det heller. Det är lite krustiga knutor och läcker vätska, f.a på insidan av benet, svullet i allmänhet och så varmt. Men lite bättre idag :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards