Direktlänk till inlägg 10 september 2014

Lärandet

Av Ann - 10 september 2014 00:00

Oj, vad jag har flitiga elever! Det roligaste för mig som instruktör är kanske inte alltid tvunget att se ett resultat hos hästen, det är snarare att nästan bokstavligen se poletten trilla ned hos matte eller husse :) Vad är det egentligen vi ber hästen om, varför ser hjälpgivningen ut som den gör, vad ger en viss rörelse för effekt i hästen och varför blir det fel ibland? Kan man själv analysera utifrån dessa frågor så är man ju faktiskt redan på väg att bli en duktig lärare åt sin häst. Det är också viktigt att få klura lite själv, få söka svaren och lära av egna erfarenheter, då även sina misstag. Först då börjar reflektionen på riktigt, de viktiga frågorna kommer och den egna kunskapen växer fram. Därför blir det ibland så att en del av mina lektioner består av mer samtal kring teori och pedagogik i träningen än av rent praktisk träning av häst. Den som egentligen mest behöver förstå, lära och träna är ju faktiskt matte och/eller husse ;)


Leo är en bra läromästare och ställer krav på sin matte. Anna ska be hövligt men samtidigt vara tydlig, hon måste ha tålamod och upprepa saker samtidigt som hon måste vara tillräckligt intressant att lyssna på, hon måste behålla fokus på det som ska göras men får samtidigt inte ställa för stora krav. Avbrott med lite pretentionslösa övningar med trick eller miljöträning är bra för att hålla Leos motivation på topp (och kanske även Annas? ;) ).

Kameravinkeln är lite konstig men här börjar Leo förstå hjälpgivningen från ytterskänkeln och trampar in i riktning mot tyngdpunkten med ytter bakben. I Leos fall underlättar än så länge stödet från staketet.  


Följsamhet. Jag har idag nästan lite svårt att komma ihåg hur svårt det var i början att hantera Arisco och hans explosivitet. Visst utbrott kommer ibland fortfarande men vilken koll Linda börja få. Hon blir allt mer medveten och tydligare med sitt kroppsspråk och Arisco blir så nöjd när kommunikationen fungerar :)


Christina och hennes Lucky har haft ett litet avbrott då Lucky varit skadad. Nu är de igång igen, med råge! Nedan kommer lite bilder från gårdagens träning som var väldigt givande, för oss alla tror jag  :))


Lucky tvärar lätt för mycket om man använder ytterhjälperna för nära staketet. Därför försökte vi vid gårdagens träning få honom ifrån fyrkantspåret och istället träna ytterhjälperna på volten. Här förklarar Christina med spöets position att Lucky ska avlasta ytterbogen med hjälp av yttertygeln. Lucky svarar med ett fint boglyft.


Här kommer vi in på slutans hjälpgivning då innertygeln för framdelen lite utanför bakdelens spår.


Och så var det ytterskänkelns hjälpgivning som för bakdelen lite innanför framdelens spår. Detta utan stöd av staketet och på böjt spår så att Lucky får en jämn böjning i kroppen. YES!

  


Nej, nu kan jag inte ta in mer information säger Lucky och sätter sig i sin trickinlärda levad (Christina ber honom här egentligen bara om att trampa under sig med ytter bakben) Även om det inte var den respons vi efterfrågade så är det ändå positivt att se att Lucky faktiskt börjar bära upp sin bröstrygg och sitt bröstben betydligt bättre i sina "tricklevader". Han börjar helt enkelt få halsen på rätt håll     :)  

Och så till sist en suddig bild från i går på mig och Poseidon. Jag satt själv på honom för första gången och på 15 minuter lyckades han förstå både den laterala böjningen och att han inte fick lägga sig på bogarna. Han lyckades också förmedla till mig att släppa spänningen i min vänstra höft. Fantastiska häst!

 


#ridkonst  #dressyr

 
 
Christina

Christina

10 september 2014 06:04

Som alltid, miljoners tack för en toppendag. Jag har i natt till och med drömt hästträning/AR, så jag är full av inspiration och glädje :-)
Ha en underbar dag och vi ses snart igen!
Stor kram
Christina

http://sunthastfornuft.bloggo.nu/sv

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards