Direktlänk till inlägg 2 oktober 2014

Lite för mycket...

Av Ann - 2 oktober 2014 00:00

Igår var ingen bra dag, Venus var okoncentrerad då det var störningar utanför ridhuset, jag själv var trött i både kropp och knopp och jag föll i fällan att sitta kvar på hästryggen alldeles för länge. Så dumt för det blir bara spänningar och varken hästen eller jag lär oss något... Början av passet som vi gjorde från marken gick däremot hyfsat. Åtminstone gjorde Venus allt hon kunde för att lyssna. Hon börjar dessutom tycka det är ganska så kul att laborera med balansen i skolhalterna och hon bjuder lätt på alldeles för mycket samling. Jag måste helt enkelt vara lite snabbare med att ur skolhalten låta henne åter söka framåt nedåt, i balans. En ganska svår läxa :)

Idag så är jag tur nog betydligt piggare och det blir en liten eftermiddagstur ut till Ulla, Christina och Gitt som alla tre är inne i longeringsarbetet :)


I går bjöd Venus på mycket vinklar och en bättre balans än tidigare i skolhalten

 



Ojoj, här fastnade jag själv i skolhalten. Ibland måste man vara snabb med att återgå till framåt - nedåt, speciellt när man har en häst som gärna bjuder till lite för mycket...

 



Eh, jag hann som sagt inte med utan det blev alldeles "too much"...  Men Venus har kul :)

 


#ridkonst  #dressyr

 
 
Angelica

Angelica

5 oktober 2014 09:17

Gillar verkligen din blogg och ditt fokus på ryttarens ansvar. Supertrevlig läsning!

http://tonusblogg.blogspot.se

Ann

5 oktober 2014 22:00

Tack för din kommentar Angelica! :)

Roligt att du uppskattar bloggen! Men visst är det så, att det är vi som ryttare som måste skola och utveckla oss, för flera av oss inte minst kroppsligt. Hur det går ser vi i svaret hos hästen :)

Hälsn, Ann

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards