Direktlänk till inlägg 5 oktober 2014

Att hålla rätt fokus

Av Ann - 5 oktober 2014 00:00

Jag och Venus var igår ute på skogsritt tillsammans med Elin & Gunillas nordsvensk Ena. Allt gick så väldigt fint så länge vi skrittade på långa tyglar men var gång vi skulle trava eller galoppera så blev det lite tjola baloo ;)) Hästarna var väl lika taggade som vi kan jag tänka mig av det fina vädret men jag märkte också att det var väääldigt nyttigt att ha sin dotters kritiska ögon på sig även vid sådana här tillfällen när vi egentligen bara skulle slappna av och ha kul. "Men mamma, nu hänger du över åt vänster" sade hon rätt vad det var. Och ja, så var det nog. Jag var fullt upptagen med att försöka förklara för Venus att hon inte behövde stressa, att allt var precis som vanligt, vi skulle ha samma fina kommunikation även om vi befann oss ute i skogen och även om vi travade. Och vad gjorde jag själv? Glömde ta mitt eget ansvar, nämligen att slappna av i min ländrygg och höft, jag gav för mycket hjälpgivning och satt inte ens mitt över hästen... Hmmm, inte konstigt att Venus inte kunde slappna av. Omläxa!


Skritta på långa tyglar i det fantastiska höstvädret var hur relaxande som helst, för både Venus och mig. Elin fotade. Tyvärr gav jag henne kameran utan att ha ändrat inställningarna. Så, återigen suddiga bilder...



Riktning hemåt och Venus ligger på i traven. När hästen är taggad har jag en gammal ovana att omedvetet själv spänna till så att jag blir sned i sitsen. Elin korrigerade mig igår och jag fick tänka på att sitta mer rätt över hästen. För att lyckas med detta var jag tvungen att (som vanligt) fokusera på avslappningen och följsamheten i min vänstra ländrygg och höft.    

#ridkonst  #dressyr     

 
 
Christina

Christina

5 oktober 2014 06:11

Ljuvligt vackra bilder - nästan som "sagobilder".... Ni är så vackra.

http://sunthastfornuft.bloggo.nu/sv

Ann

5 oktober 2014 22:02

Tack Christina!
Ja, det gjorde ju faktiskt nästan inget att kameran var felinställd haha :)) Men det är ju verkligen ett otroligt vackert ljus i skogen dessa dagar.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards