Direktlänk till inlägg 10 oktober 2014

Tränsbett

Av Ann - 10 oktober 2014 00:00

Ett vanligt två- eller tredelat tränsbett uppfattas vad jag förstår av många som "snällt" att stoppa i hästens mun. Det används vid ridning, longering, tömkörning m.m. och är det vanligaste alternativet vid tävling i lätta dressyrklasser. År 2012 blev även det raka tränsbettet tillåtet vid tävling i Sverige. Jag undrar emellertid hur många f.a unga ryttare som egentligen är medvetna om vilka signaler de önskar förmedla till hästen via tränsbett? Vad är det egentligen man vill ska hända i hästens kropp när man tar ett tag i t.ex innertygeln? Är det nacken man vill påverka? Är det underkäken, bogen, färdriktningen eller något annat? Och hur många ryttare vet egentligen vad  en ställning är om det nu är det man försöker få till? Ställning pratas det ju om  tidigt i hästens utbildning.


Sedan jag började med den akademiska träningen och i s.b.m detta blev mer medveten om hästens biomekanik är jag själv inte alls lika positiv till tränsbett som tidigare. Orsaken till detta är bland annat att tränsbettet faktiskt kan ge rena kontrasignaler till hästen när det gäller just ställning och böjning. Tränsbettet ligger i hästens underkäke och tar jag ett direkt tag i innertygeln så signalerar jag egentligen till hästen att föra underkäken inåt vilket inte alls är vad vi önskar. Och varför är detta så fel kanske någon undrar då. Jo, om jag vill ha en korrekt ställning i hästens nacke så behöver kotpelaren rotera svagt inåt (detta beroende på att hästens huvud och atlaskota är förbundna med en "gångjärnsled" i stället för med en "sadelled" som hos oss människor). Detta innebär att hästens underkäke  måste föras något utåt (!) för att ge plats för insidans ganasch att placeras under atlaskotan när hästen riktar nosryggen efter det böjda spåret. Om hästen då istället felaktigt för underkäken inåt vid ett försök till ställning uteblir rotationen i nacken. Effekten blir att hästen blir trång och "kniper" i området bakom ganaschen och den börjar oftast skjuta på med något av bakbenen som motkraft. Hästen upplevs "hänga sig"  på inner tygel och inte sällan använder sig då ryttaren ännu mer av innertygeln, för att försöka "förklara" för hästen. Det hela blir en ond cirkel... Ganska ofta kan man se att hästen också i dessa fall pga motståndet lägger för mycket tyngd på inner bog och framben vilket naturligtvis är väldigt osunt. Personligen är jag övertygad om att just detta är orsaken till många av dagens kotledsinflammationer...


Jag vet inte om jag lyckats famföra vad jag önskade med detta inlägg. Mitt syfte är inte alls att vara provocerande men kanske någon börjar tänka till vad det är man egentligen ber hästen om med sin hjälpgivning :) Att tänka på också är att oavsett vilket bett vi stoppar i hästens mun eller vilket bettlöst alternativ vi använder så är det alltid handen som håller i tygeln som avgör hur skarp hjälpgivningen är. Det finns dokumenterade skador av alla sorters bett men även av bettlösa alternativ. Jag vet att det finns gott om skilda åsikter här men kan inte ryttaren sitta i egen balans eller ännu värre om ryttaren är lärd att driva mot bettet så är bettet faktiskt ofrånkomligen skarpt. Det gäller ridning på såväl hobby- som elitnivå.  



I basicarbetet så använder jag mig huvudsakligen av kapson som huvudlag. Kapsonen kan också vara ett skarpt verktyg beroende på handen då den påverkar nosryggen som är en direkt förlängning av kotpelaren. Ber jag om en ställning och böjning via små vibrationer i kapsonen blir det emellertid så väldigt mycket enklare för hästen att göra rätt än om jag hade haft ett tränsbett. Här tränar jag Raffe som har haft stelheter i f.a sin högra sida. Nu börjar han slappna av i nacken och öppna upp kring ganaschområdet :) 

 

#ridkonst  #dressyr

 
 
Malin Johansson

Malin Johansson

10 oktober 2014 09:46

Klok som en bok är du. Men vad gör man när hästen är hög i huvet sänker ryggen när man har bettlöst? Tar det lång tid att vänja dem? brukar för det mesta rida bettlöst en eller två gr i veckan
men hon är osäker på det och höjer huvet och förstår inte ...
men jag ska försöka ändå

http://www.havrefallen.bloggspot.seavrefallen.blogspot.se

Ann

10 oktober 2014 13:58

Hej Malin! :)
Klok som en bok är väl tveksamt men jag är ju som sagt en AR-nörd med allt vad det för med sig :)) Jag har ju inte sett din häst men är det inte så att hon vill höja huvudet även med bett? Hästens avslappning i överlinje och nacke och sökningen framåt nedåt i formgivningen är ju inom AR oftast befäst från marken innan man sitter upp på hästryggen. I arbetet i halten med ställning och böjning kan man också från marken se och analysera om det är ett speciellt ställe av kotpelaren som hästens spänning sitter kring och utifrån detta utforma det lösgörande arbetet.
Vet inte om detta var svar på din fråga.
Lycka till :)

 
Malin Johansson

Malin Johansson

13 oktober 2014 06:58

Tack Ann
Med bett fungera det mycket bättre nu och hon söker sig ner och framåt. Men allt blir ju bättre men det är lång väg kvar känns det som.

http://www.havrefallen.bloggspot.seavrefallen.blogspot.se

Ann

18 oktober 2014 15:08

Vi blir ju aldrig färdiglärda och all inlärning tar tid, f.a när man måste skola om både sig själv och hästen. Jättekul att det går bättre för er :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards