Direktlänk till inlägg 18 februari 2015

Spänningar som släpper

Av Ann - 18 februari 2015 00:00

Det här med att fokusera på mjuk innerbog och kombinera det med groundwork där man går mer på insidan är väldigt givande. Igår tittade jag på Johanna och hennes lite busiga Hugo som nu börjar läka ihop efter ytterligare en skada. Vi testade övningen att gå längs fyrkantspåret med hästen böjd rakt fram och så göra 8m-volter vid bokstäverna. Det är minsann svårare än vad man kanske tror. Johanna fick tänka extra på att gå upprätt när Hugo skulle runda sig kring henne i högervarvet. Det är så lätt att som ryttare/förare hjälpa till för mycket och börja luta sig inåt voltens centrum. Oftast sker det mer i det ena varvet än i det andra, både från marken och hästryggen, beroende på vår egen oliksidighet. Då börjar hästen också lägga mer tyngd på innerbogen, tränga för mycket inåt och volten blir ofta alldeles för liten. Övningen är alltså bra inte minst för vår egen kroppsmedvetenhet och balans :)  


En filmsnutt från ett av gårdagens pass. Hugo som annars har ganska så svårt att hitta avslappning och böjning i högervarvet börjar slicka sig om munnen när Johanna med spöet ber honom bli lite mjukare i innerbogen så att hans spänningar släpper. Johanna  fokuserar på att inte luta sig inåt i volten och hålla sin position ganska så långt fram
 


Jag börjar känna mig bekväm nu med att sitta barbacka på min (ex?)flygande

holländare då hon kan slappna av allt oftare vid störningar :)

 

#Ridkonst  #StraightnessTraining  #Dressyr

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann - 1 december 2015 00:00

Tyvärr hinner man inte alltid med allt man önskar. Tills vidare kommer därför bloggen att vara vilande men följ gärna mig och mina elever på min Faceboksida! Ska försöka ta bilder och skriva så ofta jag kan där :) Ha det gott alla!    ...

Av Ann - 20 september 2015 17:29

Lite snabb rapport från några av lördagens pass :)   Maggie har köpt intensivpaket under sommaren vilket innebär att hon tagit lektioner med Ambra två gånger i veckan. På dessa veckor har de båda utvecklats mycket. Maggies sits har blivit mer avs...

Av Ann - 17 september 2015 22:16


Att hästen kan föras med lätta hjälper och att den har framåtbjudning har naturligtvis stor betydelse för dess formgivning, men inte så sällan påverkas också relationen till ryttaren och ledarskapet. Det sistnämnda har bl.a. Eva fått erfara med sin J...

Av Ann - 13 september 2015 20:58

Denna helg har varit mer än intensiv :)) Bland annat var jag i lördags iväg på kurs i Dalby för Elise Nilsson. Ett pass på marken efterföljdes av ett uppsuttet på eftermiddagen. Trots att Venus börjar bli ok i sin kropp igen så har jag svårt i skolha...

Av Ann - 7 september 2015 09:42


En sak är att förstå hur hästens och ryttarens kroppar ska fungera rent tekniskt och biomekaniskt. En annan sak är att lösgöra och bygga upp dem utan att nya spänningar skapas. Även om man som ryttare mentalt är inställd på att hitta mjukhet och liks...

Ovido - Quiz & Flashcards